Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Koeajo: Audi Q3 1.4 TFSI S Tronic Business II

Audin pienin SUV sai uuden perusbensamallin.

8.5.2014 Tuulilasi

Moottoreiden pienentäminen puree citymaasturiluokassa. Aiemmin pelkästään kaksilitraisilla bensa- tai dieselkoneilla vauhditettu Q3 sai konepeltinsä alle 1,4-litraisen TFSI-myllyn, jota on tähän asti käytetty Audin puolella vain A1- ja A3-malleissa eikä niissäkään aivan tämäntehoisena (150 hv). Perus-Q3 on aina etuvetoinen ja jatkettu joko manuaali- tai kaksoiskytkinvaihteistolla. Hinta on kutakuinkin sama kuin etuvetoisessa 2.0 TDI:ssä – tietysti ilman käyttövoimaveroa.

Moottorissa on mukavasti potkua, minkä huomaa siitäkin, että etupyörät lyövät liukkaalla herkästi sutia. Käyntiääni on hiljainen myös täyskaasukiihdytyksissä. Kaksoiskytkinvaihteiston lievään (parkkipaikka)viivyttelyyn osaa tässä autossa suhtautua leppoisammin kuin saman konsernin kiivaammissa GTI-rasseissa.

Q3:ssa istutaan hyvin korkealla, vaikka istuin olisi säädetty alimpaan asentoon. Osittain tästä johtuen meno on selvästi keinuvamman tuntuista kuin esimerkiksi A3-Audissa. Maasturitunnelmaa luovat osaltaan vaakasuoraan asennettu ratti ja kankeahko kääntyvyys. Mutta on korkeasta istuma-asennosta etuakin: yhdessä valtavien sivupeilien kanssa näkyvyys on esteetön. Hyvää on sekin, että automaatin vaihteenvalitsin liikkuu sulavasti ja pitkillä liikkeillä.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt