Tuulilasi

Koeajo: Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ultra

Koeajo: Audi A3 Sportback 1.6 TDI Ultra

Ultra on Audin uusi ekomallisto. Premium-piireissä siitä ei tarvitse tehdä suurta numeroa.
Teksti Jussi Saarinen
Kuvat Juha Juntto, Oskari Pentti
Mainos

Skodalla se on Greenline, Volkkarilla Bluemotion. Audilla sitä kutsuttiin ennen pienellä e:llä, mutta nyt ingolstadtilaiset ekomallit kulkevat Ultra-tunnuksen alla.

Aivan ensimmäinen Ultra-versio on A3, joka on moottoroitu samalla 1,6-litraisen dieselin 110-heppaisella tehoversiolla kuin Skoda Octavia Greenline ja VW Golf Bluemotion (koeajot TL 2/14 ja 16/13). Vastikään Audi esitteli Ultra-versiot myös A4-, A5- ja A6-mallistoihin.

Ultra-alhaista kulutusta on haettu kokonaisvälitystä pidentämällä

Ultra-merkintöjä on turha etsiä auton ulkopuolelta – ensi näkemältä ekomalli näyttää samalta kuin tavallinen A3 (ks. Kestotesti s. 80–81).

Tarkemmin syynättäessä aerodynaamisia erityispiirteitä alkaa löytyä. Auto vaikuttaa "uivan" hieman tavallista syvemmällä, mikä selittyy 15 mm matalammalla alustalla sekä tuhdimmilla sivuhelmoilla. Moottorin hienosäätöjen ohella ultra-alhaista kulutusta on haettu kokonaisvälitystä pidentämällä.

Ensimmäinen kylmästartti paljastaa, että dieselin käyntiääni ei juuri kantaudu ohjaamoon edes hyytävänä pakkasaamuna. Myöskään ajossa raksutusta ei oikeastaan havaitse. Vertailua Kestotestiautoon, joka on varustettu 1,4-litraisella bensaturbolla, ei voi kuitenkaan välttää: bensakone kun käy äärimmäisen värinättömästi.

Vielä enemmän eroa syntyy kadunkulmissa ja muutenkin tyhjäkäynnin yläpuolella autoa liikuteltaessa. Samoissa paikoissa missä TFSI vetää iloisella sykkeellä, TDI on melko voimaton – se kyllä vetää katkotta jo tuhannesta kierroksesta, mutta varsinainen voima alkaa vasta 1 500 r/min tienoilla.

Meno on maantiellä sivistynyttä niin ajettavuuden kuin suorituskyvynkin puolesta, kunnes nopeus laskee todellisen 80 km/h alapuolelle. Tällöin kierrokset putoavat kuutosvaihteella 1 300 r/min vaiheille ja moottori alkaa vibraamaan – auto siis huutaa viitosta pesään.

Kuten useimmissa talousmalleissa, hivenen lyhyempi kokonaisvälitys olisikin nimenomaan suomalaisessa (talvi) maantieajossa poikaa. Vaihdenäyttöön ei kannata sokeasti luottaa: sen mielestä iso pykälä on must, jyristää moottori miten pahasti tahansa.

Moottoritienopeuksissa pitkästä kuutosesta on tietysti pelkkää hyötyä. Mitä alhaisemmat kierrokset, sitä vähemmän melua ja kulutusta.

Koostaan huolimatta A3 sopii hyvin pitkään ajoon

Jos siis mielii A3:a ja ajaa pääsääntöisesti pitkää siivua – mihin auto koostaan huolimatta mainiosti soveltuu – kustannukset kannattaa laskea tarkasti. Dieselin vuotuinen käyttövoimavero on kuitattava tyystin polttoaineen kulutuksen eroilla, sillä 1.4 TFSI:n ja 1.6 TDI:n hankintahinta on kutakuinkin sama.

Sitä kulutuseroa ei ainakaan mittauksissamme syntynyt niin paljon kuin olisi uskonut. Testissämme (TL 15/12) A3 1.4 TFSI vei normitetulla maantielenkillämme vain 5,3 l/100 km, ja tämä A3 Ultra 4,8 l/100 km. Dieselmalli joutui hieman kärsimään talviolosuhteista, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa, että suomalaisilla mäkisillä teillä eräät bensamoottorit ovat nykyään todella taloudellisia. Niinpä dieselauton hankinta ei enää ole mikään läpihuutojuttu edes paljon ajavalle. Varsinkin, kun bensaturbojen mukaantulo on syönyt sen kuuluisan dieselien vääntöedun.

Julkaistu: 26.2.2014