
Tuulilasin vertailussa 2023 kitkarenkaat 225/45 R17 – Näin uutuusrenkaat käyttäytyvät lumella ja jäällä
Kitkarenkaat miellyttävät monia hiljaisuutensa takia. Selvitimme, miten tämän vuoden uutuusrenkaat toimivat lumella ja jäällä. Vertailussa on mukana myös vanha, kulunut kitkarengas.
Kiinnostus kitkarenkaita kohtaan kasvaa jatkuvasti, sillä sulaa maata tuntuu olevan tiestöllämme joka talvi aina vaan enemmän. Mutta kyllä sitä lunta ja jäätäkin riittää – näissä perinteisissä talviolosuhteissa kitkarenkaat ovat toisinaan pahan paikan edessä. Ilman nastoja liikuttaessa renkaan pintakuvio ja kumiseos ovat ratkaisevassa asemassa. Parhaaksi ratkaisuksi on osoittautunut malli, jossa renkaan pinnassa on mahdollisimman paljon lamelleja, eli eräänlaisia hetuloita, jotka yrittävät saada otteen liukkaasta tien pinnasta.
Lumipinnalla nämä lamellit aukeavat, ja ikään kuin imevät lunta renkaan kuvion sisään. Näin rengas saa otteen tienpinnassa kiiluvista pienistä lumikristalleista, joiden luonnollisiin ominaisuuksiin kuuluu toisiinsa tarrautuminen. Asfaltilla renkaalta vaaditaan aivan toisenlaista rakennetta. Jotta pitoa olisi mahdollisimman palhon, pintakuvion täytyy olla avoin – varsinkin märällä pinnalla. Renkaan pitää pystyä poistamaan vesi pinnaltaan, eikä imeä sitä sisäänsä kuten lunta.
Koska kitkarenkaille asetetut vaatimukset ovat keskenään ristiriitaisia, tarjolla on kahdentyyppisiä kitkoja: pohjoismaisia ja mannermaisia. Pohjoismaiden olosuhteisiin suunnitellut renkaat on rakennettu toimimaan alle nollan lämpötiloissa ja jää- ynnä lumipinnoilla. Mannermaiset kitkat on suunniteltu toimimaan märällä asfaltilla, plussan puolelle jäävissä lämpötiloissa. Tässä testissä keskitymme Pohjoismaiden teille suunniteltuihin renkaisiin.
