Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Kitkarenkaat

Tuulilasin vertailussa 2023 kitkarenkaat 225/45 R17 – Näin uutuusrenkaat käyttäytyvät lumella ja jäällä

Kitkarenkaat miellyttävät monia hiljaisuutensa takia. Selvitimme, miten tämän vuoden uutuusrenkaat toimivat lumella ja jäällä. Vertailussa on mukana myös vanha, kulunut kitkarengas.

10.10.2023 | Päivitetty 8.1.2024 | Tuulilasi

Kiinnostus kitkarenkaita kohtaan kasvaa jatkuvasti, sillä sulaa maata tuntuu olevan tiestöllämme joka talvi aina vaan enemmän. Mutta kyllä sitä lunta ja jäätäkin riittää – näissä perinteisissä talviolosuhteissa kitkarenkaat ovat toisinaan pahan paikan edessä. Ilman nastoja liikuttaessa renkaan pintakuvio ja kumiseos ovat ratkaisevassa asemassa. Parhaaksi ratkaisuksi on osoittautunut malli, jossa renkaan pinnassa on mahdollisimman paljon lamelleja, eli eräänlaisia hetuloita, jotka yrittävät saada otteen liukkaasta tien pinnasta.

Lumipinnalla nämä lamellit aukeavat, ja ikään kuin imevät lunta renkaan kuvion sisään. Näin rengas saa otteen tienpinnassa kiiluvista pienistä lumikristalleista, joiden luonnollisiin ominaisuuksiin kuuluu toisiinsa tarrautuminen. Asfaltilla renkaalta vaaditaan aivan toisenlaista rakennetta. Jotta pitoa olisi mahdollisimman palhon, pintakuvion täytyy olla avoin – varsinkin märällä pinnalla. Renkaan pitää pystyä poistamaan vesi pinnaltaan, eikä imeä sitä sisäänsä kuten lunta.

Koska kitkarenkaille asetetut vaatimukset ovat keskenään ristiriitaisia, tarjolla on kahdentyyppisiä kitkoja: pohjoismaisia ja mannermaisia. Pohjoismaiden olosuhteisiin suunnitellut renkaat on rakennettu toimimaan alle nollan lämpötiloissa ja jää- ynnä lumipinnoilla. Mannermaiset kitkat on suunniteltu toimimaan märällä asfaltilla, plussan puolelle jäävissä lämpötiloissa. Tässä testissä keskitymme Pohjoismaiden teille suunniteltuihin renkaisiin.

Alkavan talven merkittävimmät uutuudet tulevat Goodyearilta ja Pirelliltä. Pirellin uutuus ei ole oikeastaan mikään uutuus, vaan Aasian markkinoilta tänne lainattu tuote. Omituisen liikkeen taustalla on Venäjän hyökkäys Ukrainaan, jonka johdosta Pirelli sulki Venäjällä sijaitsevan tehtaansa, jossa pohjoismaisia kitkarenkaita valmistettiin. Testissä mukana oleva rengas on kehitetty alun perin Kiinan ja Japanin talviin. Renkaan runko on aika jäykkä, ja pintakuvio epäsymmetrinen. Tämä kertoo panostuksesta märkäpitoon.

Uusien kitkarenkaiden lisäksi meillä on testissä kahdeksan vuoden ikään ehtinyt rengas, joka on kuittenkin vielä ulkoisesti ihan hyvässä kunnossa. Kyseessä on Nokian R2, joka oli testivoittajamme vuonna 2015. Kitkarenkaiden kumiseos on pehmeämpää kuin nastarenkaiden. Niinpä ne kuluvat nopeammin, varsinkin jos alla on paljasta asfalttia. Vaikka esimerkkirenkaamme oli selvästi kulunut, sen pito jäällä oli kohtalaisella tasolla. Sitä vastoin kyky torjua vesiliirtoa oli selvästi huonompi kuin useimmilla uusilla renkailla. Testimme perusteella näyttää siltä, että kannattaa mieluummin ajaa vähän vanhemmillakin laaturenkailla kuin ostaa uudet halpiskumit joka kolmas vuosi.

Kitkarenkaat 225/45 R17

  • Bridgestone Blizzak Ice
  • Continental VikingContact 7
  • Goodyear UltraGrip Ice 3
  • Michelin X-Ice Snow
  • Nokian Hakkapeliitta R5
  • Pirelli IceZero Asimmetrico
  • Triangle SnowLink PL01
  • Käytetty kitkarengas vuodelta 2015
Jarrutus- ja kiihdytyskokeet tehtiin sisäradalla Ruotsin Piteåssa.

Pistejärjestelmä

Kaikkien osakokeiden tulokset pisteytetään skaalalla 1–5. Pisteyttäminen perustuu mittaustuloksiin, mutta ajo-ominaisuuksien ja melun pisteytyksessä käytimme myös subjektiivisia arvioita. Kun peruspisteet oli annettu, painotimme eräitä kokeita kertomalla pisteet kahdella tai kolmella. Esimerkiksi ajettavuudesta jäällä voi saada maksimissaan 15 pistettä, mutta jarrutuksesta kuivalla vain viisi pistettä.

Osakokeiden maksimipisteet

Kitkarenkaat Tuulilasin vertailussa – Tässä taulukossa osakokeiden maksimipisteet

Näin testasimme

Testirenkaiden lisäksi meillä oli käytössä niin sanottu referenssirengas, jonka avulla varmistimme, että olosuhteet eivät muutu mittaussarjan aikana. Ajokokeet jäällä ja lumella tehtiin Ruotsin Älvsbyssä viime helmikuussa. Autona oli etuvetoinen Volkswagen Golf. Jarrujen lukkiutumisenesto oli käytössä, ja luistonestossa käytimme sport-asetusta, joka sallii laajemmat luistot. Näin pääsimme paremmin porautumaan renkaan käytökseen pidon rajalla liikuttaessa. Jarrutus- ja kiihdytyskokeet tehtiin Ruotsin Piteåssa sijaistevalla sisäradalla. Asfalttikokeet ajettiin Tampereella toukokuussa.

Urasyvyys vaikuttaa ratkaisevasti renkaan käytökseen.

1. Continental VikingContact 7

Toimii kaikissa olosuhteissa erinomaisesti. Ei moitittavaa.

Vaikka tämä Continental on yksi iäkkäimmistä rengastyypeistä, sen suorituskyky on edelleen huippuluokkaa. Conti säilyttää ohjautuvuutensa oli jääpintainen kaarre sitten kuinka tiukka tahansa. Erittäin helppo ajaa lumipinnalla, koska minkäänlaista vaaraa yllättävistä peräluistoista ei ole.

Sama tyyli jatkuu myös asfaltilla. Ohjaustunto on hyvä, väistökoe menee sujuvasti, ja jarrutusmatkat sekä kuivalla että märällä pysyvät kohtuullisissa lukemissa. Kun on melkein kaikissa osakokeissa kolmen parhaan joukossa, niin piikkipaikka ei ole yllätys. Sopii kaikenlaisiin talviolosuhteisiin.

2. Goodyear UltraGrip Ice 3

Paras rengas asfaltilla. Pysähtyy hyvin lumella ja jäällä.

Kolmannen sukupolven Goodyear UltraGrip Ice 3 on tämän kauden suurin uutuus. Sen edeltäjät ovat erottuneet kilpailijoistaan pohjoismaisen tyylin kitkarenkaina, jotka pärjäävät kuitenkin hyvin myös märällä asfaltilla. Uutuustuote jatkaa samalla linjalla, mutta sen pitoa lumella ja jäällä on pystytty parantamaan. Kärkirengas kiihdytyksissä ja jarrutuksissa lumipinnalla. Myös kaarteet maistuvat. Hyvä pito myös jäällä.

Kaikkein vaikuttavimman esityksen Goodyear lyö tiskiin märällä asfaltilla. Ohjaustuntuma on joukon paras, samoin käytös väistökokeessa.

3. Nokian Hakkapeliitta 5

Paras pito lumella ja jäällä. Pitkät jarrutusmatkat märällä.

Nokian tuorein kitkarengas loistaa erityisesti lumi- ja jääpinnoilla. Rengas reagoi ohjausliikkeisiin napakasti ja taittuu halukkaasti kaarteisiin. Vaikka rengas on rakenteeltaan varsin pehmeä, se tarjoaa kuljettajalle aitoa ajamisen iloa.

Asfaltttipinnalla havaitsimme selviä puutteita ohjaustuntumassa. Väistökoe sujuu kuitenkin hyvin. Pito märällä pinnalla ei ole ihan samalla tasolla kuin joukon parhailla renkailla. Ilahduttavan pieni vierinvastus. Nokian sopii sellaiselle ostajalle, joka haluaa kunnon talvirenkaan, jolla on hauska ajaa.

4. Michelin X-Ice Snow

Pysähtyy hyvin lumella ja jäällä. Puskeva yleiskäytös.

Ranskalaisrengas tarjoaa hyvän pidon lumella ja jäällä, erityisesti kiihdytyksissä ja jarrutuksissa. Joukon lyhin jarrutusmatka jäällä. Kun taitetaan kaarteeseen, Michelin on vaikeuksissa. Rengas ei pidä pakottamisesta eikä nopeista ohjausliikkeistä. Näissä tilanteissa Michelin alkaa puskea kohti ulkokaarretta.

Asfaltilla rengas käyttäytyy vakaasti, ja omaa hyvän ohjaustuntuman. Aliohjaava peruskäytös väijyy kuitenkin taustalla – varsinkin jos alla on märkää asfalttia.

Michelin sopii niille, jotka arvostavat lyhyitä jarrutusmatkoja ja turvallista ajettavuutta arkiajossa.

5. Bridgestone Blizzak Ice

Turvallinen ajaa talviolosuhteissa. Herkästi vesiliirtoon.

Bridgestone on talvirenkaiden joukossa harvinaisuus, sillä sen pintakuvio on epäsymmetrinen. Tällainen rakenne parantaa kaarreominaisuuksia, mutta heikentää märkäpitoa.

Blizzakissa käytetty kumiseos on joukon pehmeimpien joukossa, renkaan ns. shorearvo on 49. Tällä ratkaisulla saavutetaan hyvä kaarrepito lumella ja jäällä, mutta renkaan käytös pidon rajalla jättää kuitenkin toivomisen varaa. Jarrutuspito talviolosuhteissa jää keskinkertaiseksi. Pehmeä rengas puree hyvin kuivaan asfalttiin: lyhyet jarrutusmatkat. Matala melutaso. Huono märkäpito.

6. Pirelli IceZero Asimmetrico

Ohjautuu räväkästi. Huono pito märällä asfaltilla.

Kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, Pirelli sulki Venäjällä sijaitsevan tehtaansa, jossa valmistettiin IceZero FR -kitkarenkaita. Tämän tuotteen sijaan valmistaja tarjoaa nyt Kiinan ja Japanin talviin suunniteltua Asimmetrico-kitkaa. Pirellin runkorakenne on jäykempi kuin muissa testin renkaissa. Myös kumiseos on muita kovempaa.

Jarrutus lumella ja jäällä sujuu keskinkertaisesti. Kaarteissa Pirelli reagoi sähäkästi ohjausliikkeisiin, mutta rengas saattaa menettää pitonsa äkillisesti.

Ajettavuus kuivalla asfaltilla kuuluu Pirellin parhaisiin puoliin. Pito märällä on onnettomalla tasolla.

7. Triangle Snowlink PL01

Pysähtyy hyvin kuivalla pinnalla. Huono kaarrepito talvella.

Kiinalainen Triangle kehuu, että rengas on kehitetty Suomessa. Tästä huolimatta renkaaseen on valittu poikkeuksellisen kova kumiseos, mikä merkitsee huonoa talvipitoa. Jäisessä kaarteessa pito häipyy ensin etupyöriltä – täysin ilman ennakkovaroitusta – jolloin kuljettajasta tulee ulkokaarteeseen puskevan auton matkustaja. Pito lumella ja jäällä on yleisesti samalla tasolla kuin kuluneella kitkarenkaalla.

Asfalttikokeissa Triangle menestyy paremmin kuin lumella ja jäällä.Olennaista on, että tämä uusi rengas ei pysty lyömään kahdeksan vuotta vanhaa kitkarengasta, vaan päätyy tasapisteisiin.

7. Käytetty Nokian Hakkapeliitta R2 vm. 2015

Hyvä pito kuivalla pinnalla. Lähtee herkästi vesiliirtoon.

Nokian Hakkapeliitta R2 ylsi testivoittoon olleessaan uusi tuote vuonna 2015. Kahdeksassa vuodessa kumiseos on kovettunut ja urasyvyys madaltunut. Niinpä ei ole ihme, että vanha Nokian ei pysy joukon parhaiden renkaiden tahdissa lumella ja jäällä. Suoritustaso on kuitenkin samaa luokkaa kuin uudella Trianglella. Kulunut Nokian on kiinalaista halpisrengasta helpompi hallita jäällä ja lumella.

Kuluneisuudesta johtuva matala urasyvyys auttaa asfaltilla tehtävissä jarrutus- ja kulutusmittauksissa. Vesiliirrossa asia on tietysti juuri päinvastoin. Huono pito kaarteissa.

Vertailun tulokset osa-alueittain

Vihreä väri grafiikassa kertoo, että rengas on erinomainen. Keltainen tarkoittaa hyvää, oranssi heikkoa ja punainen kelvotonta suoritusta.

Kiihdytys jäällä -5 – -6°C

Kiihdytys välillä 5–25 km/h. Jokaisella renkaalla 12 kiihdytystä, ja niistä lasketaan keskiarvo. Michelin ja Nokian ovat kärjessä, ja myös Continental sekä Bridgestone pärjäävät hyvin. Käytetty rengas on selvästi muita huonompi.

Jarrutus jäällä, sisärata -5 – -6°C

ABS-jarrutus välillä 25–5 km/h, 24 mittauksen laskennallinen keskiarvo. Michelin on tässäkin mittauksessa piikkipaikalla. Continental ja Nokian seuraavat kannoilla. Uusi Triangle ei ole juurikaan parempi kuin käytetty rengas.

Ajettavuus jäällä, pilvistä -7 – -8 °C

Aika on kolmen ratakierroksen keskiarvo. Continental on tässä kokeessa kaikkein paras. Se taipuu halukkasti tiukkoihinkin kaarteisiin ja sietää mukisematta korkeita G-voimia. Bridgestone ja Goodyear ovat helppoja ajaa.

Kiihdytys lumella, pilvistä -8 – -12 °C

Kiihdytys välillä 5–35 km/h. Tulos on kahdentoista mittauksen laskennallinen keskiarvo. Kuten tunnettua, lumikiihdytyksissä renkaiden välille ei synny juurikaan eroja. Goodyear ja Pirelli muodostavat kärkikaksikon.

Jarrutus lumella, pilvistä -8 – -12 °C

ABS-jarrutus välillä 35–5 km/h. Tulos on 24 mittauksen keskiarvo. Parhaan ja huonoimman renkaan välinen ero on vain vähän yli puoli metriä. Goodyear, Michelin ja Pirelli muodostavat tiiviin kärkikolmikon.

Ajettavuus lumella, pilvistä -11– -12°C

Tulos on kuuden ratakierroksen keskiarvoaika. Kun eteen tulee mutkia, renkaiden välille alkaa syntyä eroja. Nokian ja Continental selvittävät vauhdikkaat kaarteet kaikkien parhaiten. Myös Goodyear toimii hyvin.

Jarrutus märällä, aurinkoista +10 – +15 °C

Jarrutus välillä 80–5 km/h. Tässä kokeessa Goodyear nappaa kärkipaikan. Myös Michelin toimii hyvin. Triangle ja uusi Pirelli tuottavat suurimman pettymyksen – ne jäävät jälkeen jopa käytetystä renkaasta.

Ajettavuus märällä, aurinkoista +12 – +13 °C

Kolmen ratakierroksen keskiarvo. Jälleen kerran kävi ilmi, että Goodyear on märän kelin kuningas. Myös Continental toimii hyvin - sillä on helppoa ajaa. Bridgestone puskee kaarteissa todella voimakkaasti.

Vesiliirto, aurinkoista +10 – +6 °C

Vesiliirron lasketaan alkavan, kun vetävät etupyörät pyörivät 15 prosenttia nopeammin kuin vapaasti rullaavat takapyörät. Kokeessa vesipatjan paksuus oli seitsemän millimetriä. Goodyear ja Michelin jyräävät kärjessä.

Jarrutus kuivalla, aurinkoista +10 – +14 °C

Jarrutus välillä 80–5 km/h. Rengas pysähtyy kuivalla asfaltilla sitä paremmin, mitä pienempi sen urasyvyys on. Niinpä ei ole ihme, että kulunut, käytetty rengas on tässä kokeessa haka. Pirelli pitää perää.

Ajettavuus kuivalla, aurinkoista +13 – +17 °C

Arvosanat perustuvat subjektiivisiin havaintoihin. Kiinnitimme huomiota ohjaustuntumaan ja yleiseen kaarrekäytökseen. Goodyear on kokonaisuutena paras rengas kuivalla pinnalla. Käytetty rengas luistaa liikaa.

Polttoaineen kulutus, aurinkoista +9 – +14 °C

Kulutus on mitattu VW Golf GTI:llä ovaaliradalla. Mittauksessa nopeus asetettiin lukemaan 70 km/h. Käytetyn renkaan urasyvyys on muita pienempi, ja siksi se rullaa kaikkein keveimmin. Tuloksena on pienin kulutus.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt