Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Kiinalainen sähköauto BYD Han 4x4 haluaa kilpailla laadulla – ja päät kyllä kääntyvät

Kiinalaiset sähköautovalmistajat tarjoavat autojaan vain himpun verran muita edullisemmin. BYD haluaa kilpailla laadulla.

25.12.2023 Tuulilasi

Oho! Onpa erilainen. Mikä tuo on? Onko se sähköauto?

Suurin piirtein näillä sanoilla satunnaiset ohikulkijat kommentoivat spontaanisti nähdessään mustan täyssähköauton, jonka nimi on BYD Han. Päät kääntyvät usein, kun maailma muuttuu, ja autoilu sen mukana. Markkinoille saapuu uusia pelureita, halusimmepa sitä tai emme. Haastajat eivät enää ole aina niitä samoja tuttuja.

Vuosi 2023 tullaan muistamaan ajankohtana, jolloin kiinalaisautot toden teolla alkoivat vallata jalansijaa myös Suomen markkinoilla. Toki pää oli avattu jo aiemmin vaikkapa Maxuksen, Polestarin ja myös Volvon – jonka kiinalainen Geely omistaa – voimin, mutta vasta nyt alkaa tapahtua kunnolla.

Kuljettaja saa käsiinsä kookkaan ja paksukehäisen ohjauspyörän, joka säätyy mukavan laajalti. Ajoasento on luonteva. Kosketusnäyttö sen olla pitää, ja Hanissa se on peräti 15,6-tuumainen. Näyttö on sijoitettu varsin hyvälle korkeudelle käyttöä ajatellen. Keskikonsoli on korkea ja massiivinen. Flippikansi tuo mieleen Mercedes Benzin ratkaisut.

Suomeen saapuu kaksi uutta, merkittävää tekijää Kiinasta. Saataville tulee peräti kymmenkunta uutta, mielenkiintoisesti hinnoiteltua automallia. Meille uudet valmistajat ovat BYD ja MG. Näistä jälkimmäinen on tietenkin merkkinä varsin tuttu ja perinteikäs, ja palaammekin sähköisen MG:n tarjonnan pariin syyskuun Tuulilasissa.

Nyt huomion kohteena on kuitenkin ensin mainittu BYD, joka tuo Suomeen vuoden loppuun mennessä viittä täyssähköistä mallia. Näistä otimme tähän koeajoon kalliimman pään neliovisen ja sutjakkaperäisen edustussedanin, joka tottelee nimeä Han. BYDin muut Suomeen tuotavat mallit ovat Tang- ja Atto 3 -SUVit, pikkuauto Dolphin sekä hieman juttumme Han-mallin alapuolelle sijoittuva, muutoin hyvin samanoloinen sedan nimeltään Seal. Sealista (TL 7/23) ja Dolphinista (TL 6/23) olemme ensityypit kevään ja alkukesän mittaan jo ottaneetkin. Tuotteet ovat vaikuttaneet ensituntumalta varsin mielenkiintoisilta.

Nahkaverhoillut etuistuimet tarjoavat hyvin tukea, ja lämmityksen lisäksi niissä on myös ilmastointi - joka tosin osoittautui hitaaksi.
Takaistuin on suunniteltu kahta matkustajaa ajatellen. Takana on hyvin tilaa pitkillekin aikuisille, ja istuimissa on jopa sähkösäädöt kahteen suuntaan. Luksusta!

Vaikka BYD on vielä Suomessa monille tuntematon, se ei ole mikään pikkutekijä. BYD on suuri, monikansallinen korkean teknologian yritys, jonka perimmäinen, ehkä hieman unelmiakin halaileva ideologia on luoda parempaa elämää teknologisten innovaatioiden avulla. Tästä kumpuaa yrityksen nimikin: Build Your Dreams, BYD, eli rakenna unelmasi. Autovalmistajana BYD ei kuitenkaan ole mikään taivaanrannan maalari, vaan tosissaan otettava tekijä.

BYD on yksi Kiinan suurimmista yksityisistä yrityksistä, josta on tullut yksi maailman johtavista kestävän kehityksen eturintaman toimijoista. Se on kehittänyt pitkäjänteisesti ladattavien akkujen osaamistaan perustamisestaan vuodesta 1995 lähtien. Ponnahduslautana maailmalle toimivat aluksi kännyköiden akut, ja kaikkihan me tiedämme, miten kännykkämarkkinat ovat räjähtäneet reilun parin viime vuosikymmenen aikana.

Lounge-fiilistä. Ministerinpaikalta voi käskeä etumatkustajan istuinta edemmäs.
Kytkimet ovat laadukkaan näköiset ja tuntuvat käsille hyviltä. Ei ihan luksusta, mutta laadukasta kuitenkin.

BYD on ainoa autovalmistaja maailmassa, joka valmistaa itse kaikkea: akkuja, mikrosiruja, akunhallintajärjestelmiä sekä sähkömoottoreita. Osaamista on siis laajalti talon sisällä. Nykyisin BYD toimii neljällä toimialalla: autoteollisuus, elektroniikka, uusi energia ja rautatieteollisuus. Yritysjättiläinen on listattu Hongkongin ja Shenzhenin pörsseissä.

Lukujen valossa BYD on todellinen kasvutarinan oppikirjaesimerkki. Sen jälkeen, kun BYD:in sähköinen konseptiauto esiteltiin vuonna 2004, on siitä hiljalleen tullut maailman suurin sähköisten ajoneuvojen valmistaja, ja yksi ensimmäisistä autovalmistajista, joka on valmistanut yli miljoona ladattavaa henkilöautoa. Viime vuonna BYD valmisti noin 1,86 miljoonaa sähköistettyä autoa, joista täyssähköautoja oli noin 911 000. Kasvutahti on lähes räjähdysmäinen.

Monitoimiohjauspyörän painikkeet ja rullat ovat perinteinen, toimiva ratkaisu. Hyvä näin.
Pisteet BYD:ille siitä, että Hanissa on perinteinen mittaristonäyttö. Osa näytön kuvakkeista on tosin turhan pieniä. Lisänä on vielä tuulilasinäyttö.

Alan analyysiyhtiöiden arvioiden mukaan BYD tulee olemaan maailman ensimmäinen valmistaja, jonka tehtailta suolletaan ulos yli kaksi miljoonaa täyssähköautoa vuodessa. Taakse on samalla jäämässä myös tämänhetkinen markkinajohtaja Tesla, koska BYD:in sähköautojen tuotantotahdin kasvu on tällä hetkellä 2,5-kertainen Teslaan nähden.

Suomalaisille BYD saattaa olla jo tuttu toista kautta: sen sähköbussit kuljettavat matkustajia yli sadassa Euroopan kaupungissa, meillä Turussa ja pääkaupunkiseudulla. BYD:in tarjoamaan kyytiin pääsee siis tutustumaan aivan pikkurahallakin, vaikka koeajomme Han ei ole mikään halpistuote. Hintaa sille kertyy lähes 72 000 euroa. Tärkein kysymys onkin nyt, mitä rahalla saa.

Kiinalaisia autoja on pitkään totuttu pitämään enemmän tai vähemmän kopioina eurooppalaisista tai amerikkalaisista tuotteista. Tämä on pätenyt etenkin muotoilullisiin seikkoihin. Tuo aikakausi alkaa kuitenkin siirtyä historiaan, sillä kiinalaisyritykset ovat löytäneet oman identiteettinsä autojen maailmassa. BYD Hanin tapauksessa apuun on tosin kutsuttu euro-osaamista, sillä Han on syntynyt Wolfgang Eggerin kynästä. Saksalainen Egger tunnetaan ennen kaikkea Audi-pestistään, mutta hän oli jo aiemmin uransa alkuvaiheissa niittänyt mainetta Alfa Romeolla, jona aikana syntyivät muun muassa sellaiset mallit kuin 147, 156, 166 ja jännittävä 8C Competizione. Ei Egger luonnoslehtiön ja kynän varressa todellakaan aivan turha mies ole. BYDin palvelukseen hän siirtyi vuonna 2017.

Myös takamatkustajille on keskikyynärnojassa oma kosketusnäyttönsä. Tämä on jo suoranaista hemmottelua.

Haniin Egger on luonut mielenkiintoisen yhdistelmän perinteisen sedanin ja linjakkaan viistoperän piirteitä. Viisimetrinen auto on leveä ja suhteellisen matala. Verrokit ovat kovia: sähköautoista ehkä lähimpänä voisi olla MercedesBenz EQE, polttomoottoriautoista vaikkapa Volvo S90. Pitipä Hanin linjoista tai ei, voitti auto jo toissa vuonna tunnetun iF Design Award -muotoilutunnustuksen. Meriitti sekin.

Selvää siis on, että Han haluaa kuulua premium-ryhmään, mutta tietyn hintaedun siivittämänä. Tämän havaitsee viimeistään siinä vaiheessa, kun kurkkaa autoon sisätiloihin. Ne on suunniteltu sävähdyttävän näyttäviksi.

Tiloiltaan pitkä – ja varsinkin akseliväliä riittää – Han on hulppea. Sekä edessä että takana on kahdelle aikuiselle hyvin tilaa, ja takaistuin on suunniteltu kallistuvine selkänojineen ennen kaikkea kahta matkustajaa ajatellen. 190-senttiset mahtuvat mukavasti istumaan peräkkäisillä istuimilla.

Hanin ilmanvastuskerroin on matala, 0,233. Perän yli ulottuva valonauha on päivän muotisana, ja sellainen on myös Hanissa. Peräpäästä saattaa joku löytää Porsche-vaikutteita.

Sitten ovat tyyliseikat. Hanissa on aito nahkaverhoilu vakiovarusteena, ja se on joko tumman- tai vaaleanruskea valitun ulkovärin mukaisesti. Verhoilun tyyli on konservatiivinen ja hillitty, eikä sen laatuvaikutelma käytännössä eroa eurooppalaisista premiumtuotteista. Keskikonsolin ja ovitaskujen tienoilla voi havaita viitteitä Mercedes-Benzin maailmasta, ohjauspyörän takana olevista vilkku- ja valoviiksistä tulee nopeasti mieleen Citroën. Mutta ne ovat vain pikkuseikkoja. Han onnistuu luomaan oman sisätilojen identiteettinsä toimivan ergonomian, hiljaisen matkustamon, mukavuusvarustelun ja hyvän laatuvaikutelman ansiosta. Jos asiat ovat hieman toisin kuin mihin Euroopassa on totuttu, niin mitä sitten? Erilainen ei automaattisesti ole huonompi.

Tekniikan osalta BYD Han on tyypillinen nykyaikainen, nelivetoinen sähköauto. Sähkömoottorit ovat etu- ja taka-akseleilla, ja nelivedon yhteisteho on julma 380 kW (517 hv). Sähköhevosten ja massiivisen 700 Nm:n väännön turvin Han kiihtyy 0–100 km/h 3,9 sekunnissa ja sen huippunopeus on 180 km/h. Suorituskyvyssä Han on niin sanotusti järkilinjoilla: meno on todella rivakkaa, mutta ei silti yliampuvaa. Hassua sen sijaan on, että kiihtyvyysarvo pitää julkilausua takakannen 3.9-merkin avulla jokaisen nähtäväksi. Onko BYD:illä ehkä sittenkin pieniä itsetunto-ongelmia?

Hanin WLTP-toimintamatka on kunnollinen, 521 kilometriä. Ajoakusto on 85,4-kilowattituntinen ja yhdistetty WLTP-kulutus hyvää keskitasoa arvolla 18,5 kWh/100 km. Näillä arvoilla Han pärjää vertailussa vastaaviin sähköautoihin kohtalaisen hyvin – tosin saman korimallin kilpailijat ovat harvassa.

Pikalatauksen suurin huipputeho on 120 kW, jolla Han ei kilpaile parhaiden sähköautojen kanssa samassa sarjassa. Toisaalta BYD lupailee akustolleen pitkäikäistä, jopa 5000 lataussyklin elinikää normaalikäytössä. Se on todella paljon.

Ajettavuudeltaan Han on kokonaisuutena miellyttävä tuttavuus. Ohjaustuntuma on leppoisa ja hieman etäinenkin runsaista vauhtivaroista huolimatta. Palautus on matalissa nopeuksissa verkkaisen puolella, mutta paranee vauhdin kasvaessa. Pyörien suunnasta välittyy kuitenkin ohjauspyörälle kohtalaisen hyvä informaatio. Ajotiloja on kolme: sport, eco ja standard. Jousituksessa on säätyvä iskunvaimennus, ja se on jäntevä, kyeten suodattamaan tien patteja ja epätasaisuuksia riittävän hyvin. Painotus on aavistuksen mukavuuden puolella.

Varustelun osalta BYD Han on oikeastaan aika tylsä tapaus, sillä varustetasoja on tasan yksi, Executive. Siihen sisältyvät käytännössä kaikki härpäkkeet mitä autoon on saatavilla, lukuun ottamatta joitakin pieniä lisävarusteoptioita, kuten kangasmattoja tai lystikkäitä BYD-lippiksiä.

Mitattu kulutus

Hanin WLTP-kulutus on 18,5 kWh/100 km. Koeajojakson keskinopeudeksi muodostui matalahko 35 km/h, ja keskikulutukseksi 21,5 kWh/100. Ihan hyvä.

Vakiovarustelista on todella pitkä, ja siitä voi poimia monia tärppejä, joista yleensä joutuu maksamaan lisää. Esimerkiksi suuri panoraamalasikatto, etuistuinten lämmitys- ja ilmastointitoiminto, takaistuinten kaksisuuntaiset sähkösäädöt, sisäilman ionisaattori, UV-suojattu tuulilasi ja kaukovaloavustin ovat vakiovarusteina harvinaista herkkua.

Sähkö- ja polttomoottoriautojen hintapariteetin, eli saman koko-, viimeistely- ja suorituskykyluokan autojen hintojen samalle tasolle asettumisen on monissa arvioissa ennustettu olevan totta vuonna 2024. Koronapandemia viivästytti joitakin asioita, ja toistaiseksi sähköautot ovat pääsääntöisesti pysyneet huolestuttavan kalliina.

Asiaan tullee kuitenkin muutos, ja joissakin tapauksissa hintapariteetti on jo tätä päivää. BYD Han vertautuu väkisinkin Volvo S90:ään, sillä autot ovat samankokoiset, kosiskelevat samaa ostajakuntaa, tulevat samasta maasta ja ovat Suomessa lähes samanhintaiset. Suorituskyvyssä Han ottaa kevyen niskalenkin, toisaalta Volvo säilyttänee arvonsa ainakin lähivuosina hieman paremmin. Täyssähköinen BYD edustaa uudistumista, lataushybridi-Volvo enemmän perinteitä. Mutta hinta on tässä tapauksessa jo käytännössä sama.

Eurooppaan BYD avasi pääkonttorinsa vuonna 1998. Neljännesvuosisadan aikana se on kehittynyt suhteellisen tuntemattomasta brändistä yhdeksi alan johtavista uusiutuvien energiaratkaisujen ja sähköautojen valmistajista. BYDin pääasiallisena tavoitteena on tarjota eurooppalaisille asiakkailleen päästöttömiä autoja, busseja, ladattavia akkuja, aurinkopaneeleja, energian varastointijärjestelmiä sekä uudistaa rautatieliikennettä ja muita vihreän energian tuotteita. Tahtotila lienee aidosti uutta rakentava, mutta yritys on silti aina yritys, ja sen on tuotettava omistajilleen voittoa.

Tätä taustaa vasten asioita voi tarkastella myös toisesta kulmasta, sillä tuotteiden ja niiden alkuperämaiden ihmisoikeuskysymykset sekä yritysten eettisyys nousevat nykyisin yhä suuremmiksi tekijöiksi. Minne BYD sijoittuu kiinalaisyritysten arvokentässä? Ovatko tuotantoketjut tunnettuja? Tästä on toistaiseksi vain vähän tutkittua tietoa.

Lopulta on jokaisen oma päätös, haluaako lähteä kiinalaisten kelkkaan vai ei. Varmaa kuitenkin on, että lähes kaikessa he ovat jo jollain tavalla mukana. Kiinalaista autonvalmistajaa lienee turha syyttää kotimaansa mahdollisista synneistä. Ja monihan ajaa kiinalaisautolla jo nyt.

BYD Han 4x4 Executive

  • Moottori Kaksi sähkömoottoria
  • Teho/vääntö 380 kW (517 hv) / 700 Nm Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 3,9 s
  • Huippunopeus 180 km/h
  • Akkukapasiteetti 85,4 kWh
  • Lataus ac/dc 11 kW / 120 kW
  • Yhd. EU-kulutus 18,5 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka 521 km
  • Mitat Pituus 4 995 mm, leveys 1 910 mm, korkeus 1 495 mm, akseliväli 2 920 mm, tavaratila 410 l
  • Omamassa 2 250 kg

Faktoja

  • Raideleveys edessä: 1 640 mm – takana: 1 640 mm
  • Maavara: 125 mm
  • Tavaratila: 410 l (VDA)
  • Painonjakautuma edessä: 1 230 kg – takana: 1 450 kg
  • Suurimmat sallitut massat Kokonaismassa: 2 660 kg, Kattokuorma: 0 kg, Perävaunu jarruin: 0 kg – jarruitta: 0 kg
  • Takuu 6 vuotta / 150 000 km
  • Akkutakuu 8 vuotta / 200 000 km
  • Puhkiruostumattomuustakuu 12 vuotta
  • Maahantuoja RSA Suomi Oy
  • Valmistaja BYD Auto Industry Company Limited
  • Valmistuspaikka Shenzhen, Guangdong, Kiina

Koeajo

  • Mittarilukema 3 440 km
  • Testimatka 762 km
  • Renkaat 245/45/R19
  • Mittauspäivä 15.6.2023
  • Sää aurinkoinen, poutaa
  • Lämpötila +22 c
  • Tien pinta kuiva asfaltti

Kenelle?

BYD Han ei ole edullinen kauppakassi, vaan edustusluokan näyttävä sedan keskikokoluokan ylälaidalle. Isoa sähköperheautoa tai yritysautoa tarvitsevalle oikein passeli.

Koeajettu auto vakiovarustein: 71 900 €, mallisto alkaen: 71 900 €

Kommentti

BYD Han yllättää. Kiinalaismerkki saapuu Suomeen ikään kuin puskista, vaikka valmistajalla on osaamista jo pitkältä ajalta. Han on kuitenkin tuotteena valmis ja tarjoaa hyvin vastinetta rahalle. Sekoittaa varmasti edustussedaneiden pakkaa - joka ei tosin ole suuri.

Harry Kuurio

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt