
Tuulilasin vertailussa 2024 kesärenkaat 215/55 R17 – Voittaja herättää luottamusta yllättävissä ajotilanteissa
Millaiset kesärenkaat laitetaan? Kalliit, halvat vai keskihintaiset. Entä miten olisi ympärivuotiseen käyttöön suunniteltu kesärengas? Näihin kysymyksiin etsimme nyt vastauksia.
Sanotaan, että tuurilla ne laivatkin seilaavat, mutta hyvään onneen ei kannattaisi jatkuvasti luottaa. Oikeastaan parempi olisi varautua aina pahimpaan. Ainakin liikenteessä. Auton pitää olla kunnossa, ja tietysti tämä ohje pätee mitä suurimmassa määrin myös renkaisiin.
Tämänkertaiseen testiin valitsimme tavalliseen arkikäyttöön tarkoitettuja renkaita kooltaan 215/55 R17. Mukana pelissä oli tuttuja merkkejä kuten Continental, Goodyear, Michelin ja Nokian. Näitä haastamaan nappasimme Falkenin, Hankookin ja Kumhon, jotka ovat hinnaltaan hiukan edullisempia kuin ns. premium-merkit. Lisäksi mukana olivat todelliset halpikset, kiinalaiset Linglong ja Sentury, joka tunnettiin aiemmin nimellä Landsail. Jokerina porukassa on ympärivuotiseen käyttöön suunniteltu Michelin CrossClimate. Se on periaatteessa kesärengas, johon on pyritty lisäämään tiettyjä talviominaisuuksia.
Valitsemamme rengaskoko sopii esimerkiksi Kia Niroon, Hyundai Konaan ja Volkswagen T-Rociin, mutta myös Ford Mondeoon, Kia Optimaan ja Volkswagen Passatiin. Useimpien testirenkaiden kyljessä lukee EV-Ready. Tämä termi tarkoittaa, että rengas sopii käytettäväksi sähköautossa. Meidän mielestämme sähköautoihin tulee valita renkaat samalla periaatteella kuin muihinkin autoihin, eli parasta mahdollista pitoa pitää tavoitella. Samalla pitää kuitenkin muistaa, että tehokkaat ja painavat sähköautot asettavat renkaat tavallista kovemmalle koetukselle.
Lyhyen jarrutusmatkan merkitys on nykyään entistä suurempi. Ennen kuljettajan osuus jarruttamisessa oli keskeinen, mutta nykyautojen automaattiset hätäjarrutusjärjestelmät ohittavat useimmiten kuljettajan roolin ja taidot. Mitä parempi rengas, sen paremmin automaattijarrutus toimii.
Joskus onnettomuutta ei voida kerta kaikkiaan välttää, mutta silloinkin hyvästä renkaasta on hyötyä, sillä sen avulla vauhti laskee ennen väistämätöntä törmäystä. Näin voidaan säästyä sairaalakäynniltä, ja vierailla ainoastaan peltikorjaamolla.
Nopeana yhteenvetona voisi sanoa, että premium-renkaat ja myös keskihintaiset merkit ovat paljon turvallisempia tuotteita kuin kiinalaiset halpiskiekot. Lämpimässä kesäkelissä kallis ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettu rengas tarjoaa saman verran pitoa kuin testin kaikkein halvimmat renkaat.
Kesärenkaat 2024 – 215/55 R17
- Continental PremiumContact7
- Falken Ziex ZE310 Ecorun
- Goodyear EfficientGrip Performance 2
- Hankook Ventus Prime 4
- Kumho Ecsta HS52
- Linglong Comfort Master
- Michelin Primacy 4+
- Nokian Hakka Blue 3
- Sentury Qirin 990
- Michelin CrossClimate 2 (Ympärivuotiseen käyttöön)

Pistejärjestelmä
Pistejärjestelmä on rakennettu niin, että renkaiden kaikkein tärkeimmille ominaisuuksille annetaan enemmän painoarvoa. Tällaisia ovat esimerkiksi jarrutusmatkat ja ajo-ominaisuudet märällä pinnalla. Mittausten lisäksi käytämme subjektiivista arvostelua melun ja ajo-ominaisuuksien kohdalla. Mukavuus arvioidaan yksinomaan subjektiivisin perustein.
Osakokeiden maksimipisteet
- Jarrutus märällä pinnalla 15
- Kaarrepito märällä pinnalla 10
- Ajettavuus märällä pinnalla 15
- Vesiliirto 10
- Vesiliirto kaarteessa 10
- Jarrutus kuivalla pinnalla 10
- Ajettavuus kuivalla pinnalla 10
- Polttoaineenkulutus 10
- Melu 5
- Mukavuus 5
- YHTEENSÄ 100

Näin testasimme
Testi tehtiin viime lokakuun alussa Hakka Ring -radalla Espanjassa, Madridin lähistöllä. Sää suosi meitä, sillä aurinko paistoi, ja lämpöä oli 20–30 astetta. Kukin mittaussarja alkaa ja loppuu aina refenssirenkaalla tehtyyn suoritukseen. Näin varmistamme, että olosuhteet eivät muutu koeasarjan aikana. Pääasiallisena testiautona oli Skoda Karoq 1.5 TSI. Jarrutuskokeissa autona oli Skoda Superb 2.0 TDI.
1. Continental PremiumContact 7

Tämän renkaan edeltäjä tarjosi kokonaisuutena tosi hyvän pidon, ja niinpä se voitti useita rengastestejämme vuosien saatossa. Tuorein Conti jatkaa samalla linjalla. Se on ihan oikea sporttirengas, jonka pitotaso on aivan omaa luokkaansa. Continental pysähtyy joukon lyhimmällä matkalla, ja se tuottaa kovimman kaarrepidon niin kuivalla kuin märälläkin pinnalla. Mikä parasta, Continental herättää kuljettajassa luottamusta yllättävissä ajotilanteissa. Peruskäytökseltään neutraali rengas. Jäykän renkaan huonona puolena on sen korkea vierinvastus. Melutaso karkealla pinnalla on hyväksyttävällä tasolla. Sileällä pinnalla melua on liikaa.

2. Nokian Hakka Blue 3

Kuten nimikin kertoo, Nokian renkaassa on keskitytty märkäominaisuuksiin. Niinpä ei ole ihme, että Nokian nappaa märän kelin kokeissa kaikkein parhaat pisteet. Nokian kyky torjua vesiliirtoa on erittäin hyvä. Nokian loistaa myös märän pinnan jarrutuksessa ja kaarrepitoa mittaavassa kokeessa. Nokian on helposti hallittava rengas, joka antaa kuljettajan harhaliikkeitä paljon anteeksi: ei ole moksiskaan, vaikka kesken kaarteen tehdään äkkijarrutus. Kuivalla pinnalla Nokian ohjaustuntuma jättää toivomisen varaa. Rengas myös aliohjaa selkeästi, ja kaarteissa tarvitaan tavallista isompia ohjausliikkeitä. Rengas on rakenteeltaan pehmeä.

3. Kumho Ecsta HS52

HS52 tuli myyntiin kaksi vuotta sitten, ja siihen tehtiin pieniä päivityksiä vuodelle 2024. Kerrottakoon, että meillä oli testissä niin sanottu esisarjan rengas, koska varsinaisia tuotantorenkaita ei ollut viime syksynä vielä saatavissa. Kumho on peruskäytökseltään sporttinen rengas, ja lähimpänä Continentalin tyyliä kuivalla pinnalla. Kumho ei kuitenkaan reagoi ohjausliikkeisiin yhtä tasapainmoisesti kuin Conti. Ohjautuvuus on terävää, mutta ei niin täsmällistä kuin voisi toivoa. Uudistuksen myötä Kumho tarjoaa entistä paremman märkäpidon jarrutuksissa ja kaarteissa. Kumho on muiden sporttirenkaiden tapaan kova, mikä verottaa mukavuutta.

4. Falken Ziex ZE 310 Ecorun

Japanilainen Falken on hiukan kaksijakoinen rengas. Paras suoritus irtoaa vesiliirtokokeessa, jossa se on joukon etevin. Tästä huolimatta Falken viihtyy paremmin kuivalla kuin märällä pinnalla. Ohjausvaste kuivalla asfaltilla on nopea, ja käytös väistökokeessa vakaata. Kohtuulliset jarrutusmatkat. Märällä pinnalla jarrutusmatkat venyvät pidemmiksi kuin joukon parhailla renkailla. Märissä kaarteissa rengas ohjautuu aluksi hyvin, mutta lopulta pito katoaa yllättäen, jolloin kuskilta vaaditaan päättäväisiä otteita. Miinuspuolelle luetaan myös korkeahko vierinvastus. Matalin melutaso karkealla pinnalla. Paljon niin plussaa kuin miinustakin: tuloksena jaettu 4. sija.

4. Goodyear EfficientGrip Performance 2

Tasapainoinen suoritus ja jaettu neljäs sija. Toisen polven EffcientGrip Performance sopii sellaiselle autoilijalle, joka arvostaa matalaa vierinvastusta ja hyvää pitoa. Myös melu pysyy kohtuullisesti kurissa. Rengas ei ole joukon hiljaisin, mutta melun sävy on kaikilla pinnoilla miellyttävä. Ajettavuudeltaan Goodyear on parhaimmillaan märällä pinnalla. Kaarrepito on hyvä, ja renkaan kyky torjua vesiliirtoa kaarteessa on joukon paras. Miinuspuolelle lasketaan hiukan epämääräinen ohjaustuntuma arkiajossa. Myöskään reagointi ohjausliikkeisiin ei ole kaikkein parhaimmalla tasolla. Ei pysähdy yhtä hyvin kuin parhaat premium-renkaat. Kelpo kesärengas kuitenkin.

6. Hankook Ventus Prime 4

Neljännen sukupolven Ventus Prime on kokonaisuutena tasokas rengas. Kilpailukykyisesti hinnoiteltu rengas tarjoaa sopivan annoksen ajamisen iloa ja luonnollisen ohjaustuntuman – niin arkiajossa kuin vähän kovemmassakin menossa. Rengas ohjautuu juuri sinne, mihin kuljettaja haluaa – niin kuivalla kuin märälläkin pinnalla. Rengas käyttäytyy ajokokeissa ja kovissa jarrutuksissa luottamusta herättävällä tavalla. Pito märissä kaarteissa ei ole aivan parhaiden renkaiden luokkaa. Mukavuutta arvioitaessa Hankook sijoittuu joukon keskelle. Rengas ei romahda totaalisesti missään kokeessa, mutta ei myöskään yllä kärkirenkaiden veroisiin suorituksiin.

7. Michelin Primacy 4+

Valmistaja väittää, että uudistunut Primacy 4+ toimii aiempaa paremmin kuluneena. Tätä meillä ei ollut mahdollisuutta testata. 6,5 millimetrin urasyvyys on joukon pienin. Tästä huolimatta rengas torjuu hyvin vesiliirtoa. Siirtymä pienestä luistosta totaaliseen pidon menetykseen on kuitenkin nopea. Kaarrepito märällä pinnalla ei ole aivan joukon parhaiden renkaiden tasolla. Michelin pysähtyy hyvin sekä kuivalla että märällä pinnalla. Kovempaa ajettaessa rengas aliohjaa lievästi, ja sillä ajaminen on helppoa. Ohjaustuntuma on suoraviivainen ja luonnollinen. Valitettavasti rengas tuottaa hieman liikaa melua karkealla pinnalla.

8. Linglong ComfortMaster

Kiinalaisrenkaalla on houkutteleva nimi – ”Mukavuuden mestari”. Testin aikana kävi nopeasti ilmi, ettei Linglongin käytöksessä ole pienintäkään urheilullisuuden häivähdystä. Se puskee voimakkaasti ulkokaarteeseen jo alhaisissa nopeuksissa, ja omaa todella huonot märkäpito-ominaisuudet. Kun ajetaan kovempaa kuivalla pinnalla, renkaan käytös muuttuu hermostuneeksi. Ei pysy vakaalla kurssilla kovassa jarrutuksessa. Parempi vesiliirtokokeessa kuin toinen halpisrengas Sentury. No entäs se mukavuus? Kyllä sitä on, sillä Linglong nielee teiden terävät epätasaisuudet kaikkein parhaiten. Ei erityisen hiljainen rengas.

9. Sentury Qirin 990

Tämä rengas tunnettiin aiemmin nimellä Landsail. Landsail Qirin 990 toimi jarrutuskokeissa hyvin vuonna 2020, jolloin se oli mukana testissämme. Tuolloin renkaat olivat VW Golf -luokan kokoa, mutta nyt liikutaan toisella alueella, ja myös tulokset ovat toisenlaisia. Senturyn pito on kautta linjan selvästi alemmalla tasolla kuin premium-renkailla. Pitoa on vähemmän niin kaarteissa kuin jarrutuksissakin – kuivalla ja märällä pinnalla. Kovissa jarrutuksissa rengas pyrkii vikoroimaan. Ei reagaoi ohjaukseen riittävällä intensiteetillä, kun ajetaan kovaa. Tavallisessa arkijajossa ohjaustuntuma on huono. Koko joukon kehnoin suoritus vesiliirtokokeessa.

10. Michelin CrossClimate2

Miten ympärivuotiseen käyttöön suunniteltu rengas toimii kesäkuumalla? Tämän asian halusimme selvittää. Rengas on joukon kallein, mutta sen pito on kautta linjan yhtä kehno kuin halvoilla kiinalaisrenkailla. Renkaan premium-juuret paljastuvat väistökeissa, joissa CrossClimate 2 käyttäytyy vakaasti. Pehmeä pintakuvio verottaa ohjaustuntumaa. Renkaalla on kuitenkin ässä hihassa. Siinä missä tavalliset kesärenkaat ovat täysin kelvottomia lumipinnalla, tarjoaa CrossClimate sentään jonkinlaista pitoa kuljettajan käyttöön. Tästä voi olla apua, kun takatalvi iskee toukokuussa. Ei todellinen vaihtoehto oikeille kesärenkaille.


Kesärenkaiden tulokset osa-alueittain
Vihreä väri grafiikassa kertoo, että rengas on erinomainen. Keltainen tarkoittaa hyvää, oranssi heikkoa ja punainen kelvotonta suoritusta.
1. Jarrutus märällä 21–26 °C, aurinkoista

2. Kaarrepito märällä 24–27 °C, aurinkoista

3. Ajettavuus märällä 22–26 °C, aurinkoista

4. Vesiliirto 15–16 °C, pilvistä

5. Vesiliirto kaarteessa 15–16 °C, pilvistä

6. Jarrutus kuivalla 22–27 °C, aurinkoista

7. Ajettavuus kuivalla 22–26 °C, aurinkoista

8. Polttoaineenkulutus 10–12 °C, Pilvistä


