Tuulilasi

Kelpaako Porschen mallitarjonta enää puritanisteille?

1


Kelpaako Porschen mallitarjonta enää puritanisteille?

Porsche on perinteisesti tunnettu urheiluautojen ja superautojen valmistajana, mutta nykyään yhtiö on paljon muutakin.
Teksti Juuso Kallioinen
Kuvat Timo Villanen, TL-kuva-arkisto

Mallistoon on ikään kuin vaivihkaa ilmestynyt kaksi maasturia, joista uudempana nyt testattu Macan. Mallipalettia on kasvattanut myös neliovinen ja nelipaikkainen Panamera-luksussedan.

Tarjolla on niin dieseleitä kuin hybridvoimalinjojakin, unohtamatta legendaarisia bokserikoneita.

Osansa malliston laajennuksessa on varmasti ollut yhtiön nykyään omistavalla Volkswagenilla, mutta kenties Porsche on myös kilpailijoitaan käyttökelpoisempi brändi. Vai miltä kuulostaisi kompakti, dieselmoottorinen katumaasturi Ferrarilta?

Uskomme, että uudet aluevaltaukset ovat tehneet Porschelle hyvää. Joku puritanisti voisi naljailla uskottavuudesta ja siitä, kuinka 911 on ainoa Porscheksi laskettava malli, mutta käsittääkseni Porsche on yritys siinä missä muutkin, ja sen on tarkoitus tehdä osakkeenomistajille rahaa. Tähän yksinkertaisin tapa taitaa olla useamman tuotteen myyminen.

Macan on hyvä esimerkki tällaisesta volyyminkasvattajasta. Vaikka se ei varmaankaan sisällä valmistajalleen samanlaista katetta kuin Suomessa liki miljoona euroa maksava 918-malli, se on aika lailla käyttökelpoisempi auto vaikkapa ympärivuotiseen ajoon varsinkin pohjoismaisissa ilmasto-oloissa.

Ei taida olla ainakaan suomalaisittain aivan mahdoton ajatus, että uusi Macan voisi liki tuplata merkin myynnin. Autoa on nimittäin mennyt kaupaksi jo nyt useita kymmeniä, mikä tarkoittaa todella isoa kasvua merkin ensirekisteröintimääriin.

"Kansan-Porsche" on Macanille varmaankin väärä termi, mutta "syömähammas" voisi kuvata mallia paremmin. Ilmeisesti juuri tällaiselle autolle on kysyntää.

Lue lisää Macanista Tuulilasin numerosta 9/2014.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 8.7.2014