Tuulilasi

Käyttötesti: Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 Exclusive DSG – testipäiväkirja

1


Käyttötesti: Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 Exclusive DSG – testipäiväkirja

Tuulilasin käyttötestissä olevan Skoda Kodiaq 2.0 TDI 190 4x4 Exclusive DSG -mallin testitaival alkoi syyskuussa 2017.

Tutustu myös muiden käyttötestien päiväkirjoihin: Tuulilasin käyttötestit: Testipäiväkirjat

05.04.2018 – Auton mittarissa 21 055 kilometriä.

Kodiaqiin on kertynyt kilometrejä ensimmäisen kuuden kuukauden aikana yli 21 000. Poikkeuksellisen runsaaseen ajomäärän on luonnollinen selitys. Skoda on tämänhetkisistä käyttötestiautoista pätevin talvipeli, joten halukkaita nelivedon rattiin riittää. Kylmätkään pakkasaamut eivät saa suuta mutruun. Polttoainetoimisen lisälämmittimen saa kytkettyä päälle haluttuna ajankohtana useammalla eri tavalla. Jos oma työhönlähtörytmi on säännöllinen, esilämmitys kannattaa ajastaa auton valikosta käsin. Epäsäännöllisemmin liikkuville on kaksi vaihtoehtoa: kaukosäätimen painallus on nopeampi tapa, mutta homma onnistu myös älypuhelimen Skoda-Connect sovelluksella, jos ”kakella” ei saa yhteyttä autoon. Istuimen ja ratinlämmityksen päälle kytkeytymistä voi hallinnoida isokokoisen keskinäytön kautta. Kummankin toiminnon saa ohjelmoitua heräämään automaattisesti starttauksen yhteydessä. Nahkajakkarasta huolimatta peffagrilli alkaa lämmittää kankkua kiitettävän nopeasti lähdön jälkeen. Myös takapenkin reunapaikkalaisia hemmotellaan istuinlämmityksellä. Tuulilasinpyyhkimien äkillisestä jäätymisestäkään ei tarvitse ajon aikana kärsiä pitkään. Tuulilasinlämmitys palauttaa pyyhkimet nopeasti takaisin täyteen toimintakuntoonsa.

-

01.03.2018 – Auton mittarissa 19 195 kilometriä.

Ei. Vuotavaa rengasta ei ole vieläkään saatu korjattua. Sen verran asian eteen on tehty, että kävimme rengasliikkeessä, ja juttelimme pulmasta asiantuntijan kanssa. Kumimies veikkasi, että pikkuvuoto johtuu rengaspaineanturin tiivisteen falskaamisesta – eli rengas itsessään on luultavasti ehjä. Sinnittely ja ihmettely jatkukoon.

Talvikilometrien aikana olemme kiinnittäneet Skodan ratissa huomiota pariin jännään ilmiöön. Ensinnäkin Kodiaqin moottorin sammutusautomatiikka on kovin kärkäs: kone uinahtaa jo ennen kuin auto on pysähtynyt. Sinänsä harmitonta ja takuulla ekologista, mutta myös aika erikoista. Ja se hieno lasikatto narisee. Ei koko ajan mutta ainakin silloin, jos lämpötila tippuu plussalta pakkasen puolelle. Ääntelyä esiintyy myös kunnon pakkasilla, vaikka tällöinhän on ihan kuivaa. Kun ollaan reilusti plussaan puolella, ylärekisteristä ei kuulu mitään ääniä.

-

01.02.2018 – Auton mittarissa 16 200 kilometriä.

Kodiaqilla on päästy ajamaan myös oikealla talvikelillä, ja kokemus oli peräti nautinnollinen. Nelivedon, kunnollisten nastarenkaiden ja pehmeäksi säädetyn alustan yhdistelmä toimii erinomaisesti, kun alla on vaikkapa huonosti aurattu, polveileva maalaistie. Pitkäliikkeisen jousituksen ansiosta pyörät pysyvät hyvin kiinni tiessä, ja nopeus tuppaa nousemaan kuin itsestään.Toki tehokas moottori on mukana vaikuttamassa samaan suuntaan. Oli miten oli: Kodiaq on erinomainen talviauto.

-

04.01.2018 – Auton mittarissa 13 510 kilometriä.

Skodalla tuntuu olevan sihti edelleen kohdallaan. Kodiaq on merkin ensimmäinen iso katumaasturi, ja otimme sen testiin viime syksynä. Muutaman kuukauden kokemusten perusteella on helppo sanoa, että paketti toimii: Kodiaq on tilava ja jämäkkä matkakumppani. Testissä oleva versio on 190-heppainen nelivetodiesel Exclusive-varustein – eli käsissä on suunnilleen paras Kodiaq, mitä rahalla saa. Kodaiaqimme on seitsenpaikkainen, mutta toistaiseksi olemme ajaneet autolla korkeintaan viiden hengen miehityksellä. Tuolloin tilaa on hyvin sekä matkustajille että tavaroille. Kun taaimmaiset istuimet ottaa käyttöön, tavaratila kutistuu olemattomiin.

-

11.12.2017 – Auton mittarissa 11 960 kilometriä. Skoda Connect Mobilen mukaan ensimmäiseen huoltoon on aikaa 641 päivää tai 18 200 km.

-

7.12.2017 – Rengaspaineenvaroitusjärjestelmä herjaa jälleen. Paine tippunut 0,5 baria suosituksesta. Ostettu varuilta renkaanpaikkausainepullo. Tarkkaillaan tilannetta.

-

27.11.2017 – Rengaspaineenvaroitusjärjestelmä ilmoittaa vasemman takarenkaan olevan vajaapaineinen. Kiristetty venttiilin sielu, joka oli löysällä.

-

16.11.2017 – Mittariston keskinäyttö on varoitellut pidemmän aikaa ureasäiliön olevan täyttökunnossa. Ostettu viiden litran kanisteri AdBlue-urealiuosta ja kaadettu sisältö polttonestesäiliön vieressä olevaan ureasäiliöön. Olisi mahtunut toinenkin kanisterillinen.

-

2.11.2017 – Kojelaudan keskinäyttö pimenee ajoon lähdön jälkeen. Järjestelmä käynnistyy itsestään muutaman minuutin kuluttua ja toimii sen jälkeen moitteetta.

-

26.10.2017 – Talvirenkaat alle

-

3.10.2017 – Auto käynnistetään aamulla polttoainekäyttöisen seisontalämmityksen ollessa päällä. Älypuhelimeen tulee viesti: virhe – seisontalämmitys keskeytynyt. Viestistä huolimatta lämmitin jatkaa toimintaansa normaalisti. Toistuva herja. Viestit loppuvat kun seisontalämmitin sammutetaan kaukosäätimellä ennen auton käynnistämistä.

-

2.10.2017 – Kodiaq on mainio matkakumppani. Matkustajat ja tavarat mahtuvat mukisematta kyytiin. Sisämelu on kiitettävän vaimeaa. Aktiivinen kaista-avustin toimii poikkeuksellisen hyvin. Järjestelmän määrittämät ajolinjat ovat luontevia eikä kaistaviivojen välistä seilaamista esiinny juuri ollenkaan.

-

15.9.2017 – Auton käyttöönotto. Luotu käyttäjätili Skoda Connect -portaalissa sekä ladattu Skoda Connect Mobile -sovellus älypuhelimeen.

Julkaistu: 1.9.2017