Tuulilasi

Käyttötesti: Kia Optima 2.0 GDI PHEV (27 500 km) - Lisää valoa, kiitos


Tuulilasi julkaisee verkkosivuillaan yksitoista raporttia Kia Optima PHEV:n vuodesta käyttötestiautona. Viimeisessä raportissa harmitellaan Kian alhaista valotehoa.
Kuvat Petri Mulari

Kian pistokehybridillä pääsee sähköllä ajaessa kelistä riippuen 40–55 kilometriä yhdellä latauksella. Tavallisessa kaupunkipyörityksessä pärjää siis varsin hyvin sähkön voimalla.

Maakuntaan suunnatessa polttomoottori hyrrää tasaisesti. Tuoreimmat kokemukset matka-ajosta kertovat polttoaineen kulutuksen asettuvan auton ajotietokoneen mukaan 4,2 litraan sadalla kilsalla. Tämä siis nopeuden vaihdellessa kahdeksankympin ja satasen välillä, ja ulkolämpötilan ollessa +6 celsiusastetta. Todelliset kulutuslukemat saadaan selville käyttötestin talvella julkaistavassa loppuraportissa.

Optima on tämän hetken käyttötestiautoista tilavin ja se jos mikä on lisännyt auton suosiota testikuskien joukossa. Eikä ihme, sillä matkustajien tilat ovat hyvät.

Farkun ajovalot ovat saaneet hieman moitteita syksyn mittaan. Osa kuskeista kaipaisi pimeydessä vielä enemmän valovoimaa. Lisäksi alustaa on kommentoitu hieman kovaksi. Toisaalta sähkön välitön vääntö ja nastattomien talvirenkaiden sävyttämä äänimaailma miellyttävät.

Tämä on Tuulilasin käyttötestiauton Kia Optima PHEV:n viimeinen väliraportti. Voit lukea aiemmat raportit jutun lopusta löytyvistä linkeistä.

Julkaistu: 13.2.2019