Tuulilasi

Käyttötesti: Kia Optima 2.0 GDI PHEV (24 000 km) - Tiukasti sähköllä


Tuulilasi julkaisee verkkosivuillaan yksitoista raporttia Kia Optima PHEV:n vuodesta käyttötestiautona. Kymmenennessä raportissa vertaillaan sähköllä- ja bensiinillä ajamisen eroja.
Kuvat Petri Mulari

Optima ahmii kilometrejä tasaiseen tahtiin, ilman sen suurempia ongelmia. Tyypilliset työmatkat sujuvat pelkän sähkön voimalla, sillä lämpimämmillä keleillä yhdellä latauksella pääsee yli 50 kilometrin ajomatkan. Tankilla tarvitsee siis käydä varsin harvoin. Sähkö tekee myös sen, että polttomoottorin käyntiin hurahtaminen on varsinainen antikliimaksi – niin paljon sujuvampaa ja mukavampaa sähkömoottorin viemänä kulkeminen on.

Auto on hyvin varusteltu, ja varustemäärä näkyy kojelaudan ja keskikonsolin painikkeiden runsautena. Niin kontin kuin katonkin saa auki nappia painamalla, ja käyttövoimaa voi vaihtaa HEV-painikkeesta. Oikeastaan kaikki mahdolliset vempaimet toimivat sähköllä.

Jos Optimasta hakee moitittavaa, niin näkyvyys taakse voisi olla parempi. Taustapeiliin katsoessa näkymä tuntuu kapenevan ja takaikkuna on ikään kuin putken päässä. Tämä ei tosin haittaa oikeastaan missään muualla kuin maantiellä – jos sielläkään – sillä pysäköintitutkat ja peruutuskamera pitävät huolen ympäristön tarkkailusta hitaammissa nopeuksissa.

Raportti on julkaistu alun perin Tuulilasin numerossa 13/18.

Käyttötestin viimeinen raportti julkaistaan keskiviikkona 13.2.2019.

Julkaistu: 7.2.2019