Tuulilasi

Käyttötesti: Kia Optima 2.0 GDI PHEV (12 000 km) - Kulutusmittauksia

2


Käyttötesti: Kia Optima 2.0 GDI PHEV (12 000 km) - Kulutusmittauksia

Tuulilasi julkaisee verkkosivuillaan yksitoista raporttia Kia Optima PHEV:n vuodesta käyttötestiautona. Seitsemännessä raportissa mittaillaan lataushybridin kulutuslukemia.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Petri Mulari

Sähköautovertailun innoittamina mittasimme myös Kian kulutukset sähkö- ja lataushybrideille räätälöidyillä TL maantie- ja kaupunkikulutuslenkeillä. Mittaukset tehtiin mahdollisimman rauhalliseen vuorokauden aikaan eli yöllä. Tämä siksi, että päiväsaikaan teillämme liikkuu yllättävän paljon alinopeutta ajavia kanssa-autoilijoita, joiden vuoksi aikatauluun tarkasti sidotut kulutusmittaukset menevät hyvin herkästi pilalle. Toisten töpeksimisestä johtuvat uusimiset harmittavat etenkin sähköautojen kohdalla, koska ne on aina ladattava täyteen ennen kulutusmittauksia.

Kaupunkikulutuslenkillä Optima kulutti sähköajomoodilla keskimäärin 17,9 kWh energiaa sataa kilometriä kohti. Tulos on korkeampi kuin varsinaisilla sähköautoilla. Kian omamassa on juhlalliset 1 815 kg, mikä osaltaan selittää eroa.

Hybridiajotilassa Kia kulutti keskimäärin 6,1 l/100 km. ”Tyhjästä” korkeajänniteakustaan huolimatta auto etenee pelkän sähkön voimin yllättävän pitkiäkin matkoja kun ajonopeus on 50 km/h tai sen alle. Maantiekulutuslenkillä Kia eteni sähköllä ensimmäiset 58,6 kilometriä. 78,1 km pituisen ajolenkin jälkeen autoon ladattiin 10,6 kWh energiaa ja bensiiniä kului 1,4 l/100 km veroisesti. Hybridiajotilassa keskikulutus oli 5,8 l/100 km.

Raportti on julkaistu alun perin Tuulilasin numerossa 9/18.

Käyttötestin kahdeksas raportti julkaistaan keskiviikkona 23.1.2019.

Julkaistu: 17.1.2019