Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Päästöjen vähentäminen

Fossiiliton liikenne ei ole haihattelua – Käytettyjen sähköautojen tuonti ulkomailta on isossa roolissa

700 000 sähköauton tavoite on kova, mutta vuoteen 2030 mennessä paljon ehtii tapahtua.

10.6.2024 Tuulilasi

Kuluneen vitsin mukaan ennustaminen on vaikeaa, varsinkin tulevaisuuden ennustaminen. Päätöksenteon tukena on silti pakko turvautua ennusteisiin, joita voidaan perustella eri menetelmin.

Marraskuussa 2016 Suomen hallitus linjasi, että vuonna 2030 Suomen teillä tulisi liikkua 250 000 sähköautoa. Tavoite sisälsi niin lataushybridit, täyssähköautot kuin vetyautotkin (jotka siis eivät ole sähköistettyjä). Arvio herätti ristiriitaisia tunteita: sosiaalisessa mediassa arvio tuomittiin haihatteluksi ja mahdottomaksi. Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Jukka Leskelä tosin oli Ylen haastattelussa tuoreeltaan optimistisempi, lausuen "tuo määrä tulee vaikka ei tehtäisi yhtään mitään".

Tavoite toteutuu reilusti etuajassa: huhtikuun 2024 alussa Suomessa oli liikennekäytössä 234 617 sähköhenkilöautoa, joista 90 848 on täyssähköautoja ja 143 769 lataushybridejä. Hallituksen kahdeksan vuoden takainen rajapyykki menee siis rikki kesäkuukausina – peräti kuusi vuotta etuajassa.

Samaisessa tavoiteohjelmassa – Valtioneuvoston selonteko kansallisesta energia- ja ilmastostrategiasta vuoteen 2030 – oli tavoitteena myös 50 000 kaasuautoa. Kaasuautojen suosio ei kuitenkaan lähtenyt nousukiitoon. Kaasuautot ovat halvempia valmistaa kuin sähköautot, mutta käytännössä kaikki suuret autovalmistajat ovat lopettaneet kaasuautojen kehitystyön ja panostavat sähköautoihin.

Tällä hetkellä kaasuautoja on liikennekäytössä vajaa 17 000. Määrä on kasvanut noin tuhannen auton vuosivauhtia. Reilusti yli puolet näistä tuodaan kuitenkin ulkomailta käytettyinä. Uusien kaasuautojen rekisteröintimäärät vähenevät vuosi vuodelta.

Vuonna 2016 asetettu 250 000 töpseliauton tavoite ylittyy siis kirkkaasti etuajassa, mutta mediassa usein mainittu tuoreempi tavoite, 700 000 ladattavaa autoa vuonna 2030 aiheuttaa keskustelua. Esimerkiksi autoalan AKL Spring Summit -tapahtumassa toukokuussa vain muutama vajaasta 200 osallistujasta nosti kätensä, kun juontaja kysyi, kuka pitää kyseistä tavoitetta mahdollisena. Myös tässä lehdessä on useasti epäilty tavoitteen realistisuutta.

Kunnianhimoinen tavoite 700 000 sähköautosta on kirjattu vuonna 2021 julkaistuun valtioneuvoston Fossiilittomaan liikenteen tiekarttaan. Tarkka tavoite kuuluu, että koko autokannan osalta tavoitteena on, että liikenteessä olisi vuonna 2030 noin 700 000 sähkökäyttöistä henkilöautoa ja noin 45 000 sähkökäyttöistä pakettiautoa, joista vähintään puolet täyssähköautoja. Kaasuautotavoitteena on yhteensä noin 130 000 henkilö- ja pakettiautoa, joka autotuotannon realiteettien valossa toki vaatisi jo uutta tarkastelua.

Nyt kesällä 2024 töpseliautoja on rekisterissä noin 250 000, ja määrä on kasvanut vuosittain edellisen kolmen vuodena aikana 45, 49 ja 70 tuhannella. Ensirekisteröintien lisäksi sähköautoja tuodaan Suomeen myös käytettynä. Mikäli kokonaismäärä pysyy jatkossakin 65 000 auton pinnassa, 700 000 sähköauton raja ylittyy vuonna 2030. On huomioitava, että nykyisellä uusien autojen myynnillä lähellekään tätä tavoitetta ei päästäisi; nimenomaan käytettyjen sähköautojen tuonti nousee siis ratkaisevaan rooliin.

Ensirekisteröintien lisäksi sähköautoja tuodaan Suomeen myös käytettynä.

Vuoden 2030 kova tavoite näyttää olevan mahdollinen saavuttaa, mutta mikään ei ole kiveen hakattua: esimerkiksi talouden totaalinen hyytyminen tai muu vakava kriisi voi hyydyttää uusien autojen kaupan entistäkin pahemmin ja vaikuttaa myös käytettynä maahantuotujen autojen määrään.

Esimerkiksi Norjassa, joka on avokätisen tukipolitiikan (sähköautoilta on puuttunut pitkään sekä autovero että arvonlisävero) ja korkean elintason maana ollut maailman johtaja liikenteen sähköistymisessä, täyssähköautojen osuus uusista henkilöautoista on jo 90 %, ja vuoden 2023 lopussa peräti 24 % Norjan autokannasta oli täyssähköautoja.

Kaasuautojen vastatuuli on ympäristön kannalta huono asia: biokaasulla ajettaessa kaasuautoilla päästään merkittäviin päästövähennyksiin. Lisäksi kaasuauton tekniikka on halpaa: uuden hinta on samaa suuruusluokkaa polttomoottoriauton kanssa ja polttomoottoriauton kaasuautoksi muuttaminen maksaa vain muutaman tonnin. Muutamassa tonnissa liikkuu myös halvimpien käytettyjen kaasuautojen hinta – kaasuauto mahdollistaisikin ympäristöystävällisen autoilun myös pienituloiselle.

Sähköautoakin voi kustomoida

Sähköautojen muutoskatsastamisen säännöt ovat loppujen lopuksi yksinkertaiset.

Sähköautojen yleistyessä kasvaa myös niihin liittyvä harrastustoiminta. Sähköautoa on mahdollista virittää ja kustomoida kuten polttomoottoriautoakin, tarvittava osaaminen vain on erilaista. Tieliikennekäyttöä ajatellen autoja koskee kaksi keskeistä määräystä: liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräys autojen ja niiden perävaunujen teknisistä vaatimuk-sista – eli tuttavallisemmin automääräys – sekä niin ikään Traficomin määräys auton ja sen perävaunun rakenteen muuttamisesta – eli tuttavallisemmin rakennemuutosmääräys.

Automääräystä on uudistettu laajemmin viimeksi syksyllä 2023 ja rakenne-muutosmääräystä keväällä 2021. Etenkin jälkimmäinen on autoharrastajien kannalta merkittävä, koska sitä sovelletaan muutoskatsastuksessa automääräykseen nähden ensisijaisena.

Rakennemuutosmääräyksen uudistustyö on aloitettu Traficomissa. Huomioon on otettava muun muassa hallitusohjelman kirjaus fossiilisia polttoaineita käyttävien autojen konvertoinnin helpottamisesta.

Tällä hetkellä rakennemuutosmääräys vaatii sähkö- ja hybridiautojen korkeajänniteosiin tehtäviin muutoksiin Traficomin myöntämän poikkeusluvan. Vaatimus tuli voimaan 2021, ja yksi sen tavoitteista oli kerätä tietoa siitä, minkälaisia muutoksia olemassa oleviin sähkö- ja hybridiautoihin tehdään.

Sähkökonversioiden tekemistä helpotettiin viime rakennemuutosmääräysuudistuksen yhteydessä. Perinteisesti sähkökonversioita oli tehty vain ennen elokuuta 2002 otettuihin autoihin, koska uudemmilta konversiokohteilta edellytettiin kalliita sähkömagneettisen yhteensopivuuden (EMC) testejä. Vuoden 2021 uudistuksessa tätä helpotettiin niin, että uudemmiltakin autoilta vaaditaan ainoastaan muutossarjan valmistajan antama todistus soveltuvuudesta muutoksen kohteena olevaan ajoneu-voon, tai kaikista korkeajännitelaitteiden osista osoitus EMC-yhteensopivuudesta.

Tiesitkö, että...

Sähkö- ja hybridiautoissa kuljettajan on saatava ajoneuvosta poistuessaan ilmoitus, jos auto on vielä aktiivisen ajon mahdollistavassa tilassa. Tämä koskee myös konversioita.

Jos autolla ajaa vähän, biokaasuauto saastuttaa vähemmän kuin sähköauto. Tämä selittyy akun valmistuspäästöjen poisjäännillä.

Käytettyjä sähköautoja ei juuri tuoda Suomeen Norjasta, koska Norja ei ole EU-maa, joten käytetystäkin autosta tulee maksaa 24 % prosentin arvonlisävero.

Sähköistä liikennettä numeroina

10 066

Suomeen tuotiin viime vuonna käytettynä 10 066 täyssähköhenkilöautoa. Suosituimmat tuontimaat olivat Saksa (4517), Ruotsi (4216) ja Hollanti (533). Norjasta tuotiin vain 61 autoa.

14 484

Lataushybridit olivat käytettyinä tuotuina täyssähköautoja suositumpia, niitä tuotiin peräti 14 484. Ylivoimaisesti suosituin tuontimaa oli Ruotsi (10 824), Saksan tullessa toisena (2871).

64 %

Suomeen tuotiin 2023 käytettynä 38 254 henkilöautoa, eli ladattavien autojen osuus oli peräti 64 %. Tämä on enemmän kuin uusissa henkilöautoissa, joista niistäkin 54 % oli ladattavia.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt