
Volvo V90 vm. 2017– Iso neliveto ja keulalla tehokas turbodiesel – Talvi tulee, oletko valmis?
Sanotaan asia niin kuin se on: Tästä ei auto parane. Kannattaa ostaa ennen kuin dieselit kielletään. Takuuvarmaa klassikkoainesta.
Talvi tulee, oletko valmis? Tätä kysyimme itseltämme, kun marssimme LänsiAuton Espoon Suomenojalla sijaitsevaan vaihtoautohalliin. Päätimme panostaa oikein kunnolla, joten tähtäimessä oli tietysti nelivetoauto. Eikä aikaakaan, kun silmiimme osui todellinen helmi, Volvo V90 vuodelta 2017. Musta, ja reilusti kromilla koristeltu auto näytti todella houkuttelevalta. Mittarissa oli 124 000 kilometriä, mikä on tällaiselle laatuautolle todella vaatimaton lukema.
Auton paras pala löytyi keulapellin alta. Koska Volvo oli mallia D4, sen moottori oli jyhkeä turbodiesel. Koneesta irtoaa tymäkät 190 hevosvoimaa. Tämä tehopurske johdetaan kaikille neljälle pyörälle, eli turhaan ei tarvitse talven pyryissä suditella.

Voin tietenkin saada moitteita, kun kehun dieseleitä, mutta kestän ne pää pystyssä. Kokemuksen perusteella voin sanoa, että tällainen Volvo kulkee sata kilometriä kuudella litralla dieselöljyä. Viitosellakin alkaviin lukemiin pääsee, kun mennään pitkää liukua. Aika taloudellista menoa, vai mitä? Autossa on niin iso tankki, että toimintamatka maantieajossa venyy tuhannen kilometrin hujakoille. Tuo on todellista luksusta – eipä tarvitse koko ajan vierailla pumpulla.
Jos harrastaa metsästystä tai muuta syrjäseutujen luontoretkeilyä, niin sähköauto ei ole se paras vaihtoehto. Tästä Volvosta erämies saa oivan kaverin.
Volvon varustelista oli loputon. Jos talvea ajatellaan, niin tärkein varuste on ilman muuta ajastimella varustettu polttoainekäyttöinen lämmitin. Tässä autossa ei tarvitse palella, ja ikkunoiden raapimisenkin voi unohtaa.


Muista varusteista mainittakoon mukautuva vakionopeuden säädin, tuulilasin sisäpintaan heijastuva nopeusnäyttö ja avaimeton kulku sekä käynnistys. Navigointikin kuuluu pakettiin. Perästä löytyi vetokoukku, mikä on iloinen asia, sillä tällä autolla isonkin nyytin kiskominen on yhtä juhlaa.
Kun kehumisen alkuun on päästy, niin annetaan nyt saman tien isot aplodit Volvon tiloille. Vain harvassa autossa kaksi 190-senttistä körilästä matkaa peräkanaa yhtä mukavasti kuin tässä Volvossa. Takana on nimittäin todella ruhtinaalliset polvitilat. Tavaratila on hyvän kartanoauton tapaan valtava. Kun takaselkänojan taittaa alas, käytössä on täysimittainen retkivuode jopa kahdelle hengelle.


Ajettavuudeltaan Volvo on todella jyhkeä. Se on maantiellä kuin kotonaan, mutta pimeässä parkkihallissa tämän auton ratissa voi alkaa vähän ahdistaa. Keula on pitkä ja leveä, ja kuljettaja istuu tuolillaan melko matalalla. Näin ollen näkyvyys ulos ei ole paras mahdollinen. Pitää kuitenkin muistaa, että kun auto on oma, sen mittoihin tottuu nopeasti.
Volvomme ei ole sieltä halvimmasta päästä, mutta 31 400 euron hintapyyntö on siedettävä, koska tämä auto on kaikin puolin pätevä, ja sillä on edessään vielä vuosikausien palvelus.

Volvo V90 D4 AWD Inscription A
- Moottori Rivi-4, diesel, turbo
- Iskutilavuus 1 969 cm3
- Teho 140 kW (190 hv) vääntö 400 Nm
- Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 8,7 s
- Huippunopeus 225 km/h
- Yhd. EU-kulutus 4,9 l/100 km
- CO2-päästöt 128 g/km
- Mitat Pituus 4 936 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 475 mm, tavaratila 560 l
- Omamassa 1 913 kg
- Hinta 2023 elokuussa 31 400 € LänsiAuto, Suomenoja
Kenelle?
Tästä lähtisi hyvä jokasään perheauto. Tilaa on vaikka muille jakaa. Juuri sopivan ponnekas turbodiesel tarjoaa taloudellisia ajokilometrejä.
