Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Volvo V90 vm. 2017– Iso neliveto ja keulalla tehokas turbodiesel – Talvi tulee, oletko valmis?

Sanotaan asia niin kuin se on: Tästä ei auto parane. Kannattaa ostaa ennen kuin dieselit kielletään. Takuuvarmaa klassikkoainesta.

26.10.2023 | Päivitetty 15.12.2023 | Tuulilasi

Talvi tulee, oletko valmis? Tätä kysyimme itseltämme, kun marssimme LänsiAuton Espoon Suomenojalla sijaitsevaan vaihtoautohalliin. Päätimme panostaa oikein kunnolla, joten tähtäimessä oli tietysti nelivetoauto. Eikä aikaakaan, kun silmiimme osui todellinen helmi, Volvo V90 vuodelta 2017. Musta, ja reilusti kromilla koristeltu auto näytti todella houkuttelevalta. Mittarissa oli 124 000 kilometriä, mikä on tällaiselle laatuautolle todella vaatimaton lukema.

Auton paras pala löytyi keulapellin alta. Koska Volvo oli mallia D4, sen moottori oli jyhkeä turbodiesel. Koneesta irtoaa tymäkät 190 hevosvoimaa. Tämä tehopurske johdetaan kaikille neljälle pyörälle, eli turhaan ei tarvitse talven pyryissä suditella.

Volvo V90:n kojelauta on tyylikäs ja selkeä. Istuimien nahkaverhoilu luo kabiiniin ylellistä tunnelmaa.
Kojelauta on tyylikäs ja selkeä. Istuimien nahkaverhoilu luo kabiiniin ylellistä tunnelmaa.

Voin tietenkin saada moitteita, kun kehun dieseleitä, mutta kestän ne pää pystyssä. Kokemuksen perusteella voin sanoa, että tällainen Volvo kulkee sata kilometriä kuudella litralla dieselöljyä. Viitosellakin alkaviin lukemiin pääsee, kun mennään pitkää liukua. Aika taloudellista menoa, vai mitä? Autossa on niin iso tankki, että toimintamatka maantieajossa venyy tuhannen kilometrin hujakoille. Tuo on todellista luksusta – eipä tarvitse koko ajan vierailla pumpulla.

Jos harrastaa metsästystä tai muuta syrjäseutujen luontoretkeilyä, niin sähköauto ei ole se paras vaihtoehto. Tästä Volvosta erämies saa oivan kaverin.

Volvon varustelista oli loputon. Jos talvea ajatellaan, niin tärkein varuste on ilman muuta ajastimella varustettu polttoainekäyttöinen lämmitin. Tässä autossa ei tarvitse palella, ja ikkunoiden raapimisenkin voi unohtaa.

Volvo V90:n tavaratila on hyvän kartanoauton tapaan valtava.
Tavaratila on hyvän kartanoauton tapaan valtava.
Volvo V90:n perästä löytyi vetokoukku, mikä on iloinen asia, sillä tällä autolla isonkin nyytin kiskominen on yhtä juhlaa.
Perästä löytyi vetokoukku, mikä on iloinen asia, sillä tällä autolla isonkin nyytin kiskominen on yhtä juhlaa.

Muista varusteista mainittakoon mukautuva vakionopeuden säädin, tuulilasin sisäpintaan heijastuva nopeusnäyttö ja avaimeton kulku sekä käynnistys. Navigointikin kuuluu pakettiin. Perästä löytyi vetokoukku, mikä on iloinen asia, sillä tällä autolla isonkin nyytin kiskominen on yhtä juhlaa.

Kun kehumisen alkuun on päästy, niin annetaan nyt saman tien isot aplodit Volvon tiloille. Vain harvassa autossa kaksi 190-senttistä körilästä matkaa peräkanaa yhtä mukavasti kuin tässä Volvossa. Takana on nimittäin todella ruhtinaalliset polvitilat. Tavaratila on hyvän kartanoauton tapaan valtava. Kun takaselkänojan taittaa alas, käytössä on täysimittainen retkivuode jopa kahdelle hengelle.

Volvo V90:n kuljettaja istuu tuolillaan melko matalalla. Näin ollen näkyvyys ulos ei ole paras mahdollinen.
Kuljettaja istuu tuolillaan melko matalalla. Näin ollen näkyvyys ulos ei ole paras mahdollinen.
Volvo V90 takapenkin matkustajilla on ruhtinaallisesti polvitilaa
Harvassa autossa kaksi 190-senttistä körilästä matkaa peräkanaa yhtä mukavasti kuin tässä Volvossa. Takana on nimittäin todella ruhtinaalliset polvitilat.

Ajettavuudeltaan Volvo on todella jyhkeä. Se on maantiellä kuin kotonaan, mutta pimeässä parkkihallissa tämän auton ratissa voi alkaa vähän ahdistaa. Keula on pitkä ja leveä, ja kuljettaja istuu tuolillaan melko matalalla. Näin ollen näkyvyys ulos ei ole paras mahdollinen. Pitää kuitenkin muistaa, että kun auto on oma, sen mittoihin tottuu nopeasti.

Volvomme ei ole sieltä halvimmasta päästä, mutta 31 400 euron hintapyyntö on siedettävä, koska tämä auto on kaikin puolin pätevä, ja sillä on edessään vielä vuosikausien palvelus.

Koeajossa käytetty Volvo V90 D4 AWD Inscription A vuosimallia 2017.

Volvo V90 D4 AWD Inscription A

  • Moottori Rivi-4, diesel, turbo
  • Iskutilavuus 1 969 cm3
  • Teho 140 kW (190 hv) vääntö 400 Nm
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 8,7 s
  • Huippunopeus 225 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 4,9 l/100 km
  • CO2-päästöt 128 g/km
  • Mitat Pituus 4 936 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 475 mm, tavaratila 560 l
  • Omamassa 1 913 kg
  • Hinta 2023 elokuussa 31 400 € LänsiAuto, Suomenoja

Kenelle?

Tästä lähtisi hyvä jokasään perheauto. Tilaa on vaikka muille jakaa. Juuri sopivan ponnekas turbodiesel tarjoaa taloudellisia ajokilometrejä.

Käytetty Volvo V90 vm 2017 | Iso neliveto ja turbodiesel | Koeajo

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt