
Seat Leon – Näin tienaat 11 900 euroa – Valitse kolme vuotta vanha lataushybridi uuden sijaan
Jos hakusessa on ensimmäinen töpseliauto, niin voimme suositella kolmevuotiasta Seat Leon -lataushybridiä – jossa on muuten kokoonsa nähden hämmästyttävän tilava takapenkki.
Mitä tekisit 11 900 eurolla? Tuon verran käteistä voi tienata, jos valitsee ihkauuden Seat Leon -lataushybridin sijaan kolme vuotta vanhan, vastaavan mallin. Uusi Leon 1.4 PHEV maksaa 35 700 euroa, mutta autoliike SAKA:n valikoimista löytämämme vastaava yksilö vain 23 800 euroa.
Iskimme Seatiin kiinni kuin sika limppuun, sillä se oli siistissä kunnossa, ja sen mittarissa oli todella maltilliset 93 000 kilometriä. Valmistaja lupaa, että täyteen ladattu Leon kulkee sähköllä jopa 64 kilometriä. Voi olla, että 60 kilometriä menee rikki optimaalisissa laboratorio-olosuhteissa, mutta tosielämässä sähköllä pääsee kesäkeleissä ehkä 40–50 kilometriä. Tuokin on ihan kohtuullinen saavutus.


Hiukan vitsaillen Leonia voisi kutsua latino-Golfiksi, sillä se on ulkomuotoa lukuun ottamatta ihan selvä Volkswagen Golf. Volkswagen-konserni on ilmoittanut vähitellen luopuvansa hipaisukytkimistä, ja siirtyvänsä takasin perinteisiin nappuloihin ja vipstaakeihin. Tervehdimme päätöstä ilolla. Valitettavasti vuosikerran 2021 Leon on sen pahimman hipelöintimanian edustaja. Lämmityslaitteen säätimet ovat klassisen kamalat. Hanskat kädessä niitä ei voi käyttää ollenkaan, ja kylmänä talviaamuna on jäädytettävä näpit, jotta kabiiniin saa säädettyä sopivan lämpötilan.
Varusteherkuista mainittakoon vaikkapa kattoluukku ja peruutuskamera sekä LED-valot. Koska ollaan VW-konsernin alueella, kenellekään ei voi tulla yllätyksenä, että Leonin etutilat ovat mainiot ja istuimet tuhdit. Kun kurkistimme takapenkille, koimme myönteisen yllätyksen. Säädimme etupenkin niin, että 190-senttinen kuski sai hyvän ajoasennon. Sitten istutimme kuljettajan taakse 180-senttisen jässikän. Hän mahtui kyytiin todella mukavasti – polviaan myöten.


Kun akku on latingissa, Leonin voimalinjasta irtoaa 204 hevosvoimaa, eli paukkua on pellin alla takuulla riittävästi. Vaihteita ei tarvitse hämmentää, sillä Leonissa on DSG-automaattilaatikko. Ajettavuudeltaan Seat on niin saksalainen kuin olla ja voi. Siis jämäkkä.
Kun lähdimme koeajolle, SAKA:n myyjä varoitti meitä Leonin renkaista. Hyvä että varoitti, sillä lumipinnalla Leon meinasi jatkuvasti karata käsistä – jopa ihan parkkipakalla kävelyvauhdissa. Tarkastimme renkaat, koska ajattelimme, että ne ovat jotkin halpiskumit. Mutta ei! Ne olivat ihan aidot Bridgestonet. Taas kerran tuli todistettua, että kuluneilla kitkarenkailla voi heittää vesilintua. Jos tätä Seatia lähtisi tosissaan ostamaan, renkaista vääntämällä hintaa saisi takuulla tingittyä alaspäin.
Kalliit ekotalkoot
Sähköllä pitäisi ajaa, ja siinä samalla pelastaa maailma ilmastokatastrofilta. Näinhän se on, mutta noihin talkoisiin lähteminen on aika kallista hommaa. On käsittämätöntä, kuinka kalliita sähköautot ovat. Niiden hinnassa kun ei ole senttiäkään autoveroa.
Sähkömoottorit ovat rakenteeltaan paljon yksinkertaisempia kuin modernit bensa- tai dieselturbot. Akku- ja lataustekniikka on tietysti monimutkaista, ja siten arvokasta. Ja kun sähköautoja nyt joka paikassa värkätään kiihtyvään tahtiin, niin akku- ja lataustekniikkaa toimittavat alihankkijat pääsevät rahastamaan oikein kunnolla. Ne voittavat, ja maksumiehenä on se tavallinen autonostaja.
Oikotie onneen on kuitenkin olemassa, ja se on lataushybridi. Lataushybridillä ei tietenkään päästä niihin kuuluisiin nollapäästöihin – paitsi jos ajaa koko ajan vain lyhyttä pätkää – mutta lataushybridin kanssa elämä on paljon helpompaa kuin pelkällä sähköllä kulkevan auton.
– Lauri Larmela –

Seat Leon 1.4 PHEV 204 FR DSG
- Moottori R4, bensiini, turbo + sähköm.
- Iskutilavuus 1 395 cm3
- Teho 150 kW (204 hv)
- Vääntö 250 Nm / 1 550–3 500 r/min
- Voimansiirto Automaattivaihteisto
- 0−100 km/h 7,5 s
- Huippunopeus 220 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,2 l/100 km
- CO2-päästöt 27 g/km
- Mitat Pituus 4 368 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 456 mm, tavaratila 270 l
- Omamassa 1 539 kg
- Hinta 2024 tammikuussa 23 800 € SAKA, Espoo
Kenelle?
Tämä Seat Leon sopii ostajalle, joka etsii kohtuuhintaista autoa, jolla voi hoitaa lähiajelut myös sähköllä.
