
Audi Q5 vm. 2016 – Nelivetoinen Audi rapsakalla dieselkoneella – Tässä olisi joka sään kulkija, jolla pärjää kehnommissakin keleissä
Tämä mainio Audi sopii sellaiselle ostajalle, joka haluaa taloudellisen ja pätevän auton, jolla pärjää vaikeissakin olosuhteissa.
Suomessa pitää aina varautua seuraavaan talveen. Näin se vaan valitettavasti on. Jos kotona on tulisija, puuvarasto on parempi topata täyteen viimeistään loppukesällä.
Elokuussa oli vielä helteistä, mutta lähdimme silti etsimään sopivaa talviautoa. Ehdottomana vaatimuksena oli tietysti neliveto. Tämä rajasi mukamaasturit ja muut cityketut hakumme ulkopuolelle. Joku sopiva Volvo XC60 kävisi hyvin, samoin Toyota RAV4 kelpaisi. Haaviin ei kuitenkaan jäänyt yhtään kiinnostavaa yksilöä. Niinpä lähdimme niille vesille, jossa nappaa aina – siis Audi quattrojen pariin.
Q5-sarjan autoissa oli valinnan varaa vaikka kuinka, ja lopulta pistimme peliin vähän naisen logiikkaa, eli valitsimme mielitiettymme värin perusteella. Musta tai hopeanharmaa Audi ei käynyt millään, vaan me halusimme ehdottomasti punaisen yksilön. Tutun espoolaisen SAKA-myymälän valikoimista löytyi parikin punaiseen tai oranssiin vivahtavaa Q5-Audia, mutta toinen niistä oli korjaamolla. Näin ollen valinta oli todella helppo.


Automme oli Audi Q5 vuodelta 2016. Tämän yksilön puolesta puhui monta asiaa. Ensinnäkin se oli vain kahdella omistajalla ollut Suomi-auto, ja niin tuoreessa leimassa, että muste ei ollut ehtinyt vielä edes kunnolla kuivua. Kilometrejä oli kertynyt kahdeksassa vuodessa 194 000. Onhan tuo aika reilu lukema, mutta hyvin pidetylle autolle ei millään muotoa mitenkään hälyttävä ajosuorite. Audi oli diesel, mikä on nykyään hiukan epämuodikasta, mutta emme antaneet tämän seikan pilata päiväämme. Kone oli kahden litran TDI, teholtaan 190 hevosvoimaa.
Dieseleitä voi moittia mistä vaan, mutta vilkaisu Audin normikulutuslukemiin todisti jälleen kerran, että kyllä näissä nakuttajissa on ideaa. 5,9 l/100 km yhdistetyssä ajossa on todella mairitteleva suoritus, kun ottaa huomioon, että auto on nelivetoinen ja painaa kaksi tonnia. Polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä annamme kunnon peukut. Sen avulla ikkunat saa kirkkaiksi ja sisätilat lämpimiksi hetkessä, vaikka ulkona olisi yli kymmenen astetta pakkasta.
Koeajolla Q5 osoittautui juuri niin jyrämäiseksi peliksi kuin muistimmekin. Audi kulkee maantiellä suoraan kuin juna. Automaattilaatikko helpottaa kaupunkiajoa. Jousitus on saksalaisen jäykkä, muttei kuitenkaan paukkukova.


Teknistä etumatkaa
Joskus 2000-luvun alkupuolella saimme pähkähullun idean, ja päätimme kokeilla, että miten vanha Audi kulkee. Valitsimme ajokiksi Audi V8:n, joka oli aikanaan merkin lippulaiva. Veekasin iskutilavuus oli 3,6 litraa ja teho 250 hevosvoimaa.
Lainasimme tällaisen Audin Münchenin liepeillä sijainneesta autotarhasta. Auto oli tuolloin jo yli kymmenen vuotta vanha, mutta silti kohtalaisessa kunnossa. Tehtävänä oli ajaa mahdollisimman nopeasti ympyräreitti München-Frankfurt-Berliini-München. Miehistöksi komennukselle palkattiin lentokapteeni Petri Munukka ja toimittaja Vesa Eskola.
En muista, kauanko poikien lenkki kesti, mutta huippunopeus on yhä kirkkaana mielessä. Lentokapteeni sai runtattua Audin mittariin yli 250 km/h, tarkalleen 267 km/h. Mikä olennaisinta, vanha Audi ei hajonnut, vaikka sillä ajettiin tunnista toiseen kaasu pohjassa. Se oli sitä kuuluisaa teknistä etumatkaa!
– Lauri Larmela –



Oikaisu 23.9.2024 Korjattu väärä vuosimalli otsikosta