
Audi A6 Allroad vm. 2015 – Priimakuntoinen kolmen litran farkku hänelle, joka arvostaa hyvän suorituskyvyn ja pienen kulutuksen yhdistelmää
Iso diesel, korotettu maavara ja ilmajousitus. Tämä kaikki vähän yli 20 000 eurolla. Voiko olla totta?
Lähdimme etsimään keväisen kepeään tunnelmaan sopivia autoja Espoon Koskelossa sijaitsevasta autokauppa SAKA:n myymälästä. Emme olleet kuitenkaan liikkeellä takki auki, vaan asetimme hintarajan 20 000 euroon. Rauli Badding Somerjoen laulua mukaillen: ”Joku piti saada, fiilis oli sellainen.” Heti kärkeen hylkäsimme pari Bemaria ja Mersua. Pari pikkusporttia pistettiin myös roskakoriin. Sitten silmäkulmassa vilahti jotain pitkää ja hopeanharmaata. Menimme vesi kielellä katsomaan, että mistäs nyt tuulee.
No se oli Audi A6. Olimme selvästi pelipaikalla, sillä auto oli mallia Allroad. Tuo tarkoittaa Audin slangilla vähän tavallista korkeampaa maavaraa, ja hillityä off road -henkistä koristelua.


Audin hintalapussa luki 21 790 euroa, eli vähän yli kahdenkympin rajan tuo pyynti heilahti. Päätimme kuitenkin olla tässä kohtaa joustavia, sillä tämä yksilö tuntui aika kiehtovalta.
Ajoimme auton hallista ulos kirkkaaseen päivänvaloon, ja aloitimme tiukemman syynäyksen. Audin maalipinta oli priimakunnossa 206 000 ajokilometristä huolimatta. Samoin lokasuojia ja helmoja kiertävät muovikoristeet – missään ei ollut repsotusta tai halkeamia. Vanteet olivat erinomaisen tyylikkäät.
Sama linja jatkui sisätiloissa. Verhoilussa oli käytetty sekä kangasta että nahkaa. Edessä oli muhkeat sporttipenkit, ja kuskin tuolissa oli mahtavat säätömahdollisuudet. Niiden avulla kaiken kokoiset ratinkääntäjät löytävät itselleen takuuvarmasti luontevan ajoasennon. Takaistuimella oli kerrankin riittävästi polvitilaa. Kyytiin mahtuu heittämällä kaksi aikuista, ja toki kolmaskin sopii hyvin mukaan. Tavaratila on selkeämuotoinen ja todella kookas.
Audi oli tuontiauto, ja oli tullut maahan Ruotsista. Tässä ei ole mitään pahaa. Ruotsin kruunu on heikko valuutta, ja euroilla nyt pääsee käsiksi huomattavan mielenkiintoisiin autoyksilöihin. Allroad-Audimme oli varusteiltaan aikamoinen runsaudensarvi. Suurin erikoisuus oli ilmajousitus. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin ja automaattivaihteisto ovat nekin aina tervetulleita varusteita. Lämmittimessä oli ajastin ja kaukosäädin. Kirsikkana kakun päällä oli vetokoukku. Sille on aina käyttöä, koska Audimme oli tietty Quattro, eli joka nurkasta raapivaa mallia.


Paras yksityiskohta on vielä käsittelemättä, ja se löytyy tietysti keulapellin alta. Heti kun löimme Audin tulille, olimme aivan myytyjä. Vaihtoautohalliin tulvi miehekästä murinaa. Vinkkelikuutonen on kolmilitrainen, ja se tuottaa 218 hevosvoimaa.
Lähdimme koeajolle odottavissa tunnelmissa. Meidän ei tarvinnut pettyä, sillä ilmajouset nielivät eteen tulleet epätasaisuudet todella hienosti. Kyyti ei ollut kuitenkaan löllyvää, vaan juuri sopivan mukavaa. Audin alustaosaamista parhaasta päästä.
Kun edessä aukeni pitkä suora, oli aika antaa kuutoselle vähän etelän lapikasta. Moottorin käyntiääni muuttui matalammaksi, ja iso auto lähti kiihtymään kuin magneetin vetämänä. Vallitsevan mielipiteen mukaan dieselit pitäisi kieltää, mutta vilkaisu Audin normikulutuslukemiin saa hymyn huulelle. Yhdistetty EU-kulutus: 5,6 l/100 km. Mitä pahaa tässä muka on?

Kolmen kopla
Nyt mennään heikoille jäille, ja puhutaan automerkkien imagoista. Keskitymme kolmeen saksalaiseen laatumerkkiin, jotka ovat Audi, BMW ja Mercedes-Benz.
Mercedes on tietyllä tavalla helpoin tapaus, sillä kun ajaa Mercedeksellä, ei tarvitse selitellä yhtään mitään. BMW on kolmikon perinteinen räyhähenki. Monet meistä muistavat Bemarin iskulauseen ”Ajamisen iloa”. Se tarkoitti jatkuvaa peräluistoa ja muutenkin levotonta menoa. Sittemmin BMW on säätänyt imagoaan rauhallisempaan, varmaankin sitten vähemmän iloiseen suuntaan.
Audi kohosi laatumerkkien luokkaan huomattavasti myöhemmin kuin BMW ja Mercedes. Luokkamatka alkoi oikeastaan vasta 1980-luvulla. Nykyään Audi kisaa tasaväkisesti Bemun ja Mersun kanssa. Ja formuloihinkin ollaan tulossa mukaan ensi vuonna. Vaikka kaikki puhuvat sähköstä, pitää merkin imagossa olla myös seksiä. Sitä on perinteisesti haettu kilparadoilta. Vanha resepti on yhä voimassa.
– Lauri Larmela –

Audi A6 Allroad 3.0 V6 TDI Quattro S-Tronic
- Moottori V6, diesel, turbo
- Iskutilavuus 2 967 cm3
- Teho 218 hv / 3250-4500 r/min
- Vääntö 500 Nm / 1250-3000 r/min
- Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 7,3 s
- Huippunopeus 227 km/h
- Yhd. EU-kulutus 5,6 l/100 km
- CO2-päästöt 149 g/km
- Mitat Pituus 4 938 mm, leveys 1 898 mm, korkeus 1 451 mm, tavaratila 565 l
- Omamassa 1 965 kg
- Hinta 2024 helmikuussa 21 790€ SAKA, Espoo
Kenelle?
Tästä lähtisi kerta kaikkiaan hieno ja tilava auto sellaiselle henkilölle, joka arvostaa hyvän suorituskyvyn ja pienen kulutuksen yhdistelmää.
