
Jarkko Tamminen ja Volkswagen Passat – ”Monesti tuli kotiin palattua autotallissa itku, kun koin olevani niin yksin”
Keikkamiehen elo on joskus yksinäistä, mutta onneksi alla oli kunnollinen auto, muistelee imitaattori Jarkko Tamminen uransa alkuaikoja.
Yksin Suomea kiertävälle esiintyvälle taiteilijalle auto on tärkeä osa elämää. Kun imitaattori Jarkko Tamminen aloitteli uraansa 1990-luvun lopussa, hän teki liki 250 keikkaa vuodessa – meni aina minne pyydettiin, maksettiin siitä tai ei.
”Monesti tuli kotiin palattua autotallissa itku, kun koin olevani niin yksin. Ei ollut ryhmää mihin olisin kuulunut”, kertoo Jarkko Tamminen.
Onneksi hän oli ostanut itselleen nopeasti suosion alettua kunnollisen auton, sillä auto muodosti yksinäisen keikkamiehen tuen ja turvan.
Ensimmäiseksi autoksi valikoitui vihreä Volkswagen Passat.
”Kaverit naljailivat, että minulla on ensimmäisenä rahaa hankkia auto ja ostan perheauton, kun autossa olisi pitänyt olla enemmän rock’n’rollia ja särmää.”
Tamminen hankki ensimmäiseksi autokseen uuden, ei ritsaa. Apuna oli naapurin mies, joka oli myynyt aiemmin Volkswageneita. Hän lähti puhemieheksi.
”Olin vielä paria kuukautta ennen kaupantekoa esiintymässä Volkswagenin tilaisuudessa, jolloin yritin tingata hintaa alas. Muistaakseni sain siihen sitten mukaan talvirenkaat.”
”Isäni oli Volvo-mies ja muistan vannoneeni nuorena, että en ikinä osta itse sellaista isäautoa.”
Auto palveli Tammisella kolme vuotta. Samaa suhteellisen tiheää vaihtoväliä hän on pitänyt yllä myöhemminkin.
”Laskin joskus, että auton arvon alenema on vuodessa 12–15 prosenttia, mutta jos esimerkiksi työn vuoksi ajoa tulee enemmän, luku voi olla vähän suurempikin.”
Tammiselle on tullut enimmillään kilometrejä vuodessa 45 000, mutta nykyisin työnkuvan muuttumisen ja perheen vuoksi enää noin 20 000.
Nyt alla on jo pitkään ollut Volvon hybridi XC90. Se jatkaa hyvin alkanutta ”faija-autojen” linjaa.
”Isäni oli Volvo-mies ja muistan vannoneeni nuorena, että en ikinä osta itse sellaista isäautoa. Mutta kyllä turvallisuushakuisuus sitten vain Volvon rattiin vei.”
Seuraavaksi Tamminen saa täyssähköisen Volvo EX90:n. Se on leasing-auto, kuten muutamat edeltäjät. Ratkaisu tuntuu hyvältä, vaikkakin näkymä autojen tulevaan kehitykseen ja mm. sähkön hintaan ja lataus-infrastruktuurin rakentumiseen on hieman hämärä.
”Auto on minulle kuitenkin pitkälti työkalu. Kun tarvitsen sitä, sillä myös pitää päästä perille.”
”Onko asfaltin seoksessa vikaa tai ammattitaidossa, vai miksi päällyste ei pysy Suomessa hyvänä?”
Tiestön kunto on ihmetyttänyt Suomea ristiin rastiin ajavaa Tammista. Routa ei tunnu mielekkäältä selitykseltä, kun tuntuu kuin samoja tienpätkiä kunnostettaisiin koko ajan.
”Onko asfaltin seoksessa vikaa tai ammattitaidossa, vai miksi päällyste ei pysy Suomessa hyvänä? Samoin ei tarvitse kovin kauaa kolminumeroisia teitä ajaa kun huomaa, että pikkupaikkaa ne ovat täynnä.”
Autoilukulttuuri Suomessa saa sen sijaan Tammiselta kehut. Vain jotkut yksittäiset – ja valitettavasti nuoret – kaahaajat hämmästyttävät.
”Jos vertaa vaikka Roomaan tai Los Angelesiin, ei siellä paikkaa liikennevirtaan niin helposti saa. Suurkaupungeissa se on otettava välillä vähän törkeästikin. Jos Helsingissä kaista loppuu tietyömaahan, tietä kyllä annetaan.”
Paljon kun ajaa, tilanteita joskus väkisinkin tulee. Tamminen on kuitenkin päässyt vähällä.
”Muutaman kerran olen joutunut tekemään hätäjarrutuksen hirvien vuoksi, mutta ei ole osunut. Olen muutenkin säästynyt isommilta kolareilta.”
Volkswagen Passat
Pasaatituulista nimensä saanut Passat on VW:n kaikkien aikojen toiseksi myydyin malli Golfin jälkeen. Tätä isohkoa perheautoa on valmistettu sen 50-vuotisen historian aikana yli 34 miljoonaa kappaletta. Uusin Passat on jo yhdeksättä sukupolvea. Se on tunnettu törmäysturvallisena ja muutenkin oikein passelina autona. Passat ei ole tiettävästi esiintynyt yhdessäkään populaarikulttuuriteoksessa merkittävässä roolissa.