Tuulilasi

Jäin taas tien päälle – ei se sähköauto vaan se...



Jäin taas tien päälle – ei se sähköauto vaan se...

Latausinfran pettäminen tuotti taas surullisen yllätyksen.
Teksti Vesa Linja-aho
Kuvat Vesa Linja-aho

EDIT: Kolmelta iltapäivällä matka jatkui, kiitos Eltelin ripeiden asentajien.

Jäin maaliskuussa iltapäiväksi jumiin Mäntsälään, koska Virtapisteen pikalaturin CHAdeMO-liitin ja/tai johto oli rikki.

Nyt pääsin kokemaan saman uudelleen, tällä kertaa Fortumin latauspisteellä Turkuun ajaessani. Kaikki meni hyvin siihen asti, kunnes laturi rupesi muodostamaan CAN-väyläyhteyttä autoon. Normaalisti tämä vaihe kestää 10 sekuntia ja sen jälkeen lataus alkaa. Nyt se kesti 3 minuuttia ja päättyi epäinformatiiviseen ilmoitukseen: "virhe".

Tämän jälkeen pömpeli ei reagoinut enää tekstiviesteihinkään. Pari puhelua asiakaspalveluun ja useita uudelleenkäynnistyksiä: ei vaikutusta.

Jos jotain pitää kehua niin Fortumin asiakaspalvelu oli ystävällistä ja hommaa koitettiin saada toimimaan tosissaan. Sain vielä perään soiton joltain teknisemmältä tyypiltä joka yrittää selvittää, josko saisi asentajan käymään paikan päällä vielä tänään.

Nyt ei muuta kuin auto hidaslataukseen suko-rasiaan ja bussilla himaan. Ja puhelu isoisälle, etten tulekaan tänään moikkaamaan.

Ei se sähköauto, vaan se latausinfra! Siinä missä sähköautojen tekniikka itsessään on laadukasta ja toimivaa, latausinfran yskiminen on suorastaan noloa. Eikä vain noloa, vaan huonoa mainosta: pihalla pyöriessäni minun kanssani kävi juttelemassa kolme henkilöä latausongelmastani (plus ohikulkijat jotka eivät kehdanneet häiritä kesken puhelun mutta näkivät selvästi että nyt olen liemessä).

Yhteistä tapauksilla on muuten laturien valmistaja, ranskalainen DBT.

Julkaistu: 26.6.2015