Tuulilasi

Iso-Britanniassa halutaan kieltää SUV:ien mainonta: "Se on kuin myisi ilmansaasteita"

Iso-Britanniassa halutaan kieltää SUV:ien mainonta: "Se on kuin myisi ilmansaasteita"
Iso-Britanniassa kampanjoidaan nyt sen puolesta, että isoimpien ja saastuttavimpien autojen mainostaminen tulisi kieltää kokonaan. Kampanjan nimi on ”Badvertising”.

Kampanjan takana ovat New Weather Institute sekä ilmastojärjestö Possible.

Niiden mukaan hallituksen tulisi kieltää välittömästi SUV-autojen mainonta, ihan kuten aikoinaan kiellettiin tupakkamainonta. Järjestöt pitävät nimenomaan aggressiivista mainontaa syynä siihen, että SUV:t ovat niin suosittuja.

Autoteollisuuden edustajien mukaan uudet SUV:t ovat vähemmän saastuttavia kuin koskaan ja monessa niistä on sähköisiä voimalinjoja. Johtavien tutkijoiden mukaan ne sen sijaan estävät Iso-Britanniaa saavuttamasta päästötavoitteitaan, joten siksi ne tulisi jopa kieltää kokonaan.

”Olemme tekemässä kunnianhimoista suunnitelma, jonka mukaan liikenteessämme on nollapäästöt vuoteen 2050 mennessä”, kertoo hallituksen virkamies BBC:lle.

Iso-Britanniassa uusien autojen myynnistä 40 % siivu on SUV:eja. Täyssähköautojen ainoastaan 2 %.

Tutkijoiden mukaan edes sähköistyminen ei tule poistamaan SUV:ien ongelmaa, koska ne joka tapauksessa päästävät partikkeleja ilmaan esimerkiksi renkaista jarrutusten aikana. Lisäksi niiden isojen akustojen valmistamiseen tarvitaan tehtaita, jotka tuottavat hiilidioksidipäästöjä.

”Tupakkamainonta kiellettiin, kun ymmärsimme, kuinka paljon terveyshaittoja se aiheuttaa. Nyt kun tiedämme, kuinka paljon pahaa liikenteen päästöt tekevät ihmisille ja ilmastolle, haluamme lopettaa mainonnan, ettei ongelma menisi pahemmaksi”, sanoo New Weather Instituten tutkija Andrew Simms.

Tutkijat haluavat, että yli 160g/km päästöjä aiheuttavien ja yli 4,8 metriä pitkien autojen mainonta kielletään lailla.

”On hyvää ja huonoa mainontaa. Kun mainostetaan kaikkein eniten päästöjä aiheuttavia SUV:eja, se on sama kuin jos myytäisiin ilmansaasteita”, Simms paaluttaa.

Britannian autoteollisuuden ja autokauppiaiden yhdistyksen SMMT:n johtaja Mike Hawes esittää tyystin toisenlaisen näkökulman.

”SUV:t kasvattavat koko ajan suosiotaan. Jos aletaan hyljeksiä tietyn segmentin autoja vain siksi, millaisia ne ovat muodoltaan, silloin kielletään kategorisesti kaikki uuden moottoriteknologian aiheuttamat positiiviset vaikutukset päästöihin. Kaikkien segmenttien nykyautot saastuttavat vähemmän kuin koskaan ennen. Niiden hiilidioksidipäästöt ovat 43 % alhaisemmat kuin uusien autojen 20 vuotta sitten."

Liikenteen päästöjä tutkivan asiantuntijan mukaan mainonnan kieltäminen tuskin muuttaisi tilannetta.

”Jos ihmisellä on varaa ostaa 70 000 punnan auto, häntä mainonta tuskin heilauttaa suuntaan tai toiseen. Heitä kiinnostavat hienoat autot ja arvovaltaiset brändit. En usko, että SUV:ien mainontakiellolla olisi juuri mitään vaikutusta”, sanoo liikenteen ympäristövaikutuksia tutkivan RAC Foundationin Steve Gooding.

Myös Leedsin yliopiston liikenteeseen erikoistunut professori Jillian Anable pistää lusikkansa soppaan.

”On täysin selvää, että mitä enemmän pystymme pienentämään myytävien autojen kokoa ja alentamaan niiden painoa, sitä vähemmän meidän pitää rajoittaa tulevaisuudessa, kuinka paljon ja missä autoilla voi ajaa. Olen sitä mieltä, että meidän tulisi kieltää kaikkein eniten saastuttavien autojen myynti”, Anable sanoo.

Julkaistu: 3.8.2020
3 kommenttia