
Volkswagen ID.7 Pro S jopa 941 km yhdellä latauksella – Mazda 6e Suomeen – Renault Rafale katumaasturien tulevaisuus – Opel Frontera yllättää
Volkswagen on mittauttanut ID.7:n Pro S -versiolla varsin maltilliset kulutuslukemat. Mazdan sähköinen kuutonen saapuu Suomeen ensi kesänä ja tarkka hinta selvinnee kevään aikana.
Volkswagen on mittauttanut ID.7:n Pro S -versiolla varsin maltilliset kulutuslukemat. Isolla 86 kWh:n akulla varustetulla autolla päästiin suljetuissa olosuhteissa Nardon 12,5 kilometriä pitkällä testiradalla yhdellä latauksella 941 kilometriä, mikä tarkoittaa 9,2 kWh/100 km keskikulutusta.
VW:n mukaan kyseessä oli teknisesti sarjatuotantoauto. Mitä tämä sitten tarkalleen tarkoittaa, jäi vielä hieman epäselväksi. Se kuitenkin kerrotaan, että keskinopeus oli 29 km/h, eli varsin lähellä keskimääräistä keskinopeutta isoissa kaupungeissa. Oma tekijänsä alhaisessa kulutuksessa on myös ID.7:n alhainen ilmanvastuskerroin 0,23.
Mazda 6e Suomeen ensi kesänä

Mazda ei esittele uusia sähköautoja turhan usein, joten 6e on tapaus japanilaisleirissä. Uusi 5-ovinen sähköviistoperä on varustettu 68,8 kWh:n akulla, joka riittää valmistajan mukaan hyvissä olosuhteissa 479 kilometrin toimintamatkaan. Akku myös latautuu mukavan nopeasti 200 kW:n pikalatauksella 10 prosentista 80 prosenttiin 22 minuutissa. Tulokkaassa on varsin mukavan tehoinen, eli 190 kW:n (258 hv) sähkömoottori. Vääntöä on tarjolla 320 Nm.
Suomeen sähköinen Kuutonen saapuu kesällä. Auton tarkka hinta selvinnee kevään aikana, mutta hinnasto alkaa noin 45 000 eurosta. Varustetasoja tulee olemaan kaksi: Takumi ja Takumi Plus.
Aivan puhdas Mazda uusi 6e ei ole, sen pohjana on käytetty kiinalaista Changan Deepal automallia. Ja hyvä näin, sillä ei tämän kokoisia (4,91 metriä pitkiä) sähköisiä tavallisia autoja ole liikaa tarjolla – Euroopassa kysyntä on kohdistunut enemmän katumaastureihin.
Renault Rafale – coupé-katumaasturin seuraava askel

Renault jatkaa coupémaisten katumaastureiden jalostamista; uusimpana tulokkaana Suomeen on saapunut juuri Rafale. Tarjolla ovat sekä perinteinen (eli piuhaton) hybridi (146 kW/200 hv) että tehokkaampi ladattava hybridi (221 kW/300 hv) 22 kWh:n kokoisella akulla. Jälkimmäisen saa myös nelivetoisena.
Malliston hinnat alkavat 41 390 eurosta. Eri malliversioista huipulla on kuvan Alpine-versio; nyt vielä atelier -etuliitteellä. Autossa on 21-tuumaiset vanteet, joka hieman hämää mittasuhteita, sillä kyseessä on 4,74 metriä pitkä D-segmentin tuote. Ja suuresta rengaskoosta huolimatta kyydin voi olettaa olevan herraskaista, sillä autossa on mukautuva iskunvaimennus. Järjestelmä katselee edessä olevaa tietä kameran avulla ja säätää iskunvaimennusta tarpeen mukaan.
Ja coupémaisista muodoista huolimatta takamatkustajille luvataan mukavat oltavat. Tavaratilaakin on tarjolla varsin riittävästi perheellisten käyttöön, eli 469 litraa.
Opel Frontera yllättää iloisesti

Opel on hinnoitellut uuden kompaktin 4,39 metriä pitkän Frontera-katumaasturinsa. Ilahduttavasti yllättävää on se, että sen 48 voltin kevythybridin ja täyssähköisen version välille on saatu halvimmassa Edition-varustetasossa täsmälleen sama hinta 28 990 euroa. Tätä edesauttaa toki se, että sähköversiossa on sekä maltillisen kokoinen 83 kW:n (113 hv) sähkömoottori että 44 kilowattituntinen akku. Hybridistä on puolestaan kaksi versiota, joista edullisemman teho on 74 kW (101 hv). Paremmassa GS-varustetasossa sähköversio on jopa hybridiä edullisempi, sillä silloin hybridin teho on aina 100 kW (136 hv).
Numeroiden valossa
1 700 euroa, sen verran kustantaa keskimäärin suomalaisten yleisin liikennevahinko, eli parkkipaikalla pienessä nopeudessa tapahtunut törmäily joko toiseen ajoneuvoon, kaiteeseen tai muuhun esteeseen. Yli puolet parkkipaikoilla tapahtuneista vahingoista sattuu, kun autolla peruutetaan ulos pysäköintiruudusta.
13,6 vuotta on nyt suomalaisten henkilöautojen keski-ikä. Autokannan ikääntyminen kasvoi viime vuonna merkittävästi, koska uusia autoja myytiin sen verran vähän. Vuosi sitten henkilöautokantamme keski-ikä oli 13,2 vuotta. EU-maiden autokannan keski-ikä on 12,3 vuotta, eli tuosta luvusta jäädään selvästi jälkeen.
74 072 kappaletta, sen verran Suomessa rekisteröitiin uusia henkilöautoja viime vuonna. Pudotusta vuoden takaiseen lukemaan on 15,4 prosenttia.
6 643 kappaletta Mercedeksen isoa ja ylellistä GLS-maasturia rekisteröitiin kilpiin Euroopassa viime vuonna ennen joulukuun tilastoja. Kasvua edellisvuodesta oli lähes 50 prosenttia. Samalla GLS nousi jopa suositummaksi kuin S-luokka. Myös tätä voi pitää eräänlaisena talousmittarina.