
Honda Civic Type R vm. 2005 hengittää ilmaa ja sylkee sen liekkinä ulos
”Sähköautot eivät ole minun juttuni. Ne keksittiin 1800-luvun lopussa ja kaatuivat akkuongelmiin ja sytytystulpan keksimiseen”, Uljas Suomala sanoo.
Honda Civic 2.0i Type R EP3 vm. 2005
- Moottori Rivi-4, bensiini, edessä poikittain
- Iskutilavuus 1 998 cm3
- Teho 144 kW (200 hv) / 7 400 r/min
- Vääntö 196 Nm / 5 900 r/min
- Voimansiirto Takaveto, viisinopeuksinen manuaalivaihteisto
- 0-100 km/h 6,6 s
- Huippunopeus 235 km/h
- Kulutus 8,9 l/100 km
- CO2-päästöt 212 g/km
- Mitat Pituus 4 140 mm, leveys 1 695 mm, korkeus 1 425 mm, tavaratila 315 l, tankki 50 l, akseliväli 2 575 mm
- Omamassa 1 204 kg


Uljas Suomala, 20, on nuoresta iästään huolimatta jo kokenut autojen harrastaja.
– Isäni töiden ansiosta meillä on koko lapsuuteni ajan ollut paljon erilaisia autoja tutustuttavissa. Meillä on aina kotona puhuttu autoista. Niinpä olen päässyt tutustumaan, vertailemaan ja kokemaan paljon kaiken merkkisiä autoja. Eri luokkien arkiautoja, edustusautoja, urheiluautoja, maastoautoja, kaikenlaisia. Kotona autoilu on aina ollut normaalia liikkumista suurempi asia, enemmänkin yhteinen intohimo, Suomala kertoo.
– Lisäksi kaikenlaiset koneet ja vipstaakit ovat aina kiinnostaneet minua jo ihan pienestä asti. Purin ja rakentelin aina kaikenlaista. Nykyisin jeesaan pikkuserkkua ikuisuusprojekti Ford Taunuksen kanssa.
Oman autoilutaipaleensa Uljas aloitti vaatimattomasti tyvestä puuhun -ajatuksella.
– Ensimmäinen oma autoni oli Renault Twingo vuosimallia 2004. Kiinnostuin auton yksinkertaisesta rakenteesta. Kaikki mitä siinä on, irtoaa kolmella pultilla. Se on palvellut käyttöautona. Ostin sen ajo-opetusautoksi, koska turhauduin odottamaan ajo-opetuksen aloittamista. Perheemme autoon kun ei rakenteellisista syistä ilmestynyt opetuspoljinta. Mutta Twingo osoittautuikin erinomaiseksi yksilöksi, ja ajan sillä edelleen, kun ykkösauto Honda lepää tallissa. Talvisin en Hondaa todellakaan suolalla ja loskalla kurita.
Taustatyö
”Tutustuin malliin ennalta keräten ahkerasti tietoa sen erilaisista ominaisuuksista ja tyyppivioista.”


Atmosfääri
”Kun käyntinopeus-viisari kiertyy 9 000 rpm:n kohdalle rajoitinta vastaan, tuntuu moottori luovan ympärilleen oman painovoimansa.”
Honda Civic valikoitui alle kokemusten kautta.
– Pidin aiemmin paljon saksalaisista brändeistä. Niiden huoltamisessa oli kuitenkin ilo kaukana. Työskentelen ajoneuvoasentajana, ja töissä pääsin japanilaisten äärelle. Siellä Honda kiinnitti huomioni, ja pidin sen teknisistä ratkaisuista. Lähestyn autoa aina moottorin kautta, ja Hondassa alkoi kiinnostaa sen VTEC-tekniikka sekä historia. Hondahan teki ensin moottoripyöriä ja sitten autoja, joissa oli korkeiden käyntinopeuksien moottori. Tämä Civic Type R valikoitui autokseni urheilullisuuden kautta, mutta suurimpana houkuttimena oli sen K20A2-moottori.
– Tutustuin malliin ennalta keräten ahkerasti tietoa erilaisista ominaisuuksista ja tyyppivioista. Bongailin tarjontaa, mutta monissa oli suuria mittarilukemia ottaen huomioon sen, kuinka niiden kytkimiä yleensä paukutellaan. Itselleni ostaessa tärkeää oli, että auto olisi facelift-malli, koska siinä on mm. kevennetty vauhtipyörä, paranneltu ohjaustehostin, paremman näköinen keula ja edellisen version tyyppiviat korjattu.
– Eräänä torstaina tuli sitten lounastauolla vastaan ilmoitus, jossa oli tarjolla 133 000 kilometriä ajettu Type R. Perjantaina menin töiden jälkeen katsomaan autoa. Kävin sen läpi ja koeajon jälkeen päätin tehdä kaupat. Ja niin aloitin kesäloman oman Type R:n ratissa.
Nuori ammattilainen pitää luonnollisesti ajokistaan hyvää huolta.
– Facelift EP3 on hyvin haluttu Type R-malli. Suomessa tarjolla olevat yksilöt ovat usein paljon ajettuja. Omallani on nyt ajettu selvästi alle 150 000 kilometriä, ja vaihdoin siihen keväällä jakoketjun. Öljyt vaihdan 3500 kilometrin välein. Tällöin kone ja moottoriöljyt pysyvät puhtaina, ja moottori kiittää, eikä kuittaa. Parasta tässä autossa onkin juuri sen nelipyttyinen vapaasti hengittävä moottori, joka tuottaa 100 hv/ litra. Ja tietenkin ketterä ajettavuus.
Paradoksi
”Taloudellisuuden jahtaaminen on synnyttänyt trendin pienestä turbomoottorista. Ongelmia tulee, ja usein vaihtaminen on halvempaa kuin korjaaminen. Fiksua? Ei ole.”


2,0 l
Vapaasti hengittävän Hondan rivinelosen iskutilavuus on tarkalleen 1 998 cm3. K20A2-koodin eloisa pata tuottaa tässä muodossaan kunnioitettavat 200 hevosvoimaa.
Takana loistava tulevaisuus

Honda Civic on japanilaismerkin keskiluokan automalli, joskin mallin alkutaipaleella se oli kooltaan vielä hyvin pieni. Civicin ensiesittely tapahtui yli puoli vuosisataa sitten, vuonna 1972, ja nykyisin Civicistä on markkinoilla jo sen yhdestoista sukupolvi. Vuodesta 1994 lähtien Civicin Euroopan markkinoille tarkoitetut versiot on valmistettu Englannissa.
Civic on Hondan maailmanlaajuinen volyymimalli, jota on kaikkiaan myyty yli 27 miljoonaa kappaletta. Civic on ollut Euroopassa ja Suomessa vielä 2000-luvulla varsin suosittu auto, ja suosio on jatkunut tärkeillä USA:n markkinoilla edelleen vahvana. Euroopassa Civicin suosio on sittemmin kuitenkin romahtanut. Kun huippuvuonna 2007 Ciciviä myytiin Euroopassa yli 120 000 kappaletta, oli luku toissa vuonna koko Euroopassa enää reilut 5000 yksilöä. Sama on tapahtunut Suomessa: Civic ei enää lukeudu kansan suosikkeihin, vaikka hybridiversio edelleen myynnissä onkin. Mitä ihmettä tapahtui, Honda?
Kiertotalous
”2000-luvun alun tuotteet näyttäytyvät nykyään järkevinä. Olemassa oleva vika paikannetaan, korjataan, ja ajo jatkuu.”


Saatavuus
”Varaosista sisustan mattojen ja vastaavien saatavuus on hetkittäin nihkeää. Joitain yksittäisiä osia ei saa enää mistään muualta kuin purkuautoista.”