
Golf GTI Clubsport – 300 heppaa ja bensamoottori – Tunnelma ratissa on toista luokkaa kuin sähkösporteissa
Tässä autossa ei ole mitään trendikästä. Ja hyvä niin. Golf GTI luottaa edelleen vanhaan, hyväksi havaittuun reseptiin: tehokas etuvetosportti, joka tarjoaa ajamisen iloa, mutta palvelee hyvin myös tavallisena arkiautona.
Faceliftin viime vuonna kokenut GTI perustuu edelleen kahdeksannen sukupolven Golfiin, joka esiteltiin vuonna 2019. Kasvojenkohotus oli totuttuun Volkswagen-tyyliin maltillista sorttia. Arkiautoilijaa tämä miellyttää; edelleenkään GTI-Golf ei tee itsestään numeroa, vaikka asiasta ymmärtäville pienet yksityiskohdat toki paljastavat, että ei tässä millään ihan peruspirssillä sentään ajella: on punaista jarrusatulaa, teippiraitaa, diffuusorilta näyttävää takapuskurin helmaa, takakulmiin sijoitettua pakoputkiston ulostuloa, siellä täällä GTI-logoa… maistuis varmaan sullekin!
Moottorina toimii VW:n tuttu 2,0-litrainen nelisylinterinen turbokone. Kun perus-GTI:ssä on 265 hevosvoimaa ja vääntöä 370 Newtonia, piirun verran kireämmäksi viritetyssä Clubsportissa vastaavat lukemat ovat 300 hv ja 400 Nm. Lisähintaa lisätehoille kertyy vain hieman päälle tuhat euroa, joten Clubsportin uskoisi vetoavan tämän sorttista autoa haikailevaan ostajakuntaan. Varsinkin, kun tässä mallissa on vakiona perusversiosta puuttuva mekaaninen etutasauspyörästön lukko. Vaihteistona on aina 7-portainen DSG-automaatti.



Ajokokemus Clubsportilla on tarkka ja miellyttävä, vaikka kitkarenkaat vievätkin tuntumasta pois sen viimeisen silauksen. Perusvireeltään ohjaus on silti tunnokas ja myös nopea. Alusta toimii jämäkästi, mutta ilman minkäänlaista epämukavaa tärinää tai nypyttämistä. Lisävarusteena saatava sähkösäätöinen DCC-iskunvaimennus (jollainen koeajoautossa oli) on ehdottomasti tuhannen euron lisäpanostuksen arvoinen.
Voimaakin autosta löytyy. 300-hevosvoimainen bensaturbo ei silti tee nykyisellä sähköautojen aikakaudella erityistä vaikutusta liikennevaloissa; nollasta sataseen sujahdetaan 5,6 sekunnissa. Paljon ripeämpiäkin autoja nykyään löytyy jopa ihan tavallisten perheautojen sarjassa. Mutta tällaisen vanhan liiton GTI:n jujuna onkin se maukkaus, jolla voima tulee hieman verkkaisten ensimetrien jälkeen ulos. Tuntuma on täysin erilainen kuin sähköautoilla – jollain tavalla aidomman oloinen, ja ehdottomasti nautittavampi.
Saattaa olla, että ihan hirveän monta sukupolvea Golf GTI:stä ei enää tehdä. Siksi tästä autosta kannattaa nauttia juuri tänään. Farmarikoria GTI:stä ei löydy, mutta nelivetoinen Golf R on toki vaihtoehtona – tosin selvästi korkeampaan hintaan.


Katso video koeajosta
VW Golf GTI Clubsport
- Moottori Rivi-4, bensiini, turbo
- Iskutilavuus 1 984 cm3
- Teho 221 kW (300 hv)
- Vääntö 400 Nm
- Voimansiirto Etuveto, 7-nop. autom.
- 0−100 km/h 5,6 s
- Huippunopeus 250 km/h
- Yhd. EU-kulutus 7,6 l/100 km
- CO2-päästöt 172 g/km
- Mitat Pituus 4 292 mm, leveys 1 789 mm, korkeus 1 456 mm, akseliväli 2 628 mm, tavaratila 374 l
- Omamassa 1 459 kg
- Hinta: Koeajettu auto vakiovarustein 48 828 €, GTI-mallisto alkaen 47 675 €
Kenelle?
Aktiiviselle kuljettajalle, jolle auto ei ole vain liikkumisväline paikasta A paikkaan B. Huippupeli ihan jokaiselle, jolla jo hieman ylimääräistä takataskussa.
Plussaa
- Maukas ajettavuus
- Moottorin luonne
Miinusta
- Keskikonsolin kiiltävä muovi
