Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Ford Mustang Mach-E GT – Sähköinen Mustang on ihan hyvä, mutta tekikö Ford sen kanssa vakavan virheen?

Ford Mustang Mach-E -malliston huippuversio jättää ristiriitaisen vaikutelman. Tehoa riittää, mutta jotain uupuu.

12.3.2024 | Päivitetty 13.3.2024 | Tuulilasi

Unelmien ajoretki Los Angelesista Las Vegasiin ja alla avomallin Ford Mustang on monen automiehen klassinen haave. Mustangin moottori soittaa kaunista sinfoniaansa, bensa tuoksuu ja tuuli vihmoo hiuksia – vapauden tunne ja mahdollisuuksien maailma. Ehkä juuri tuo mielikuva tekee sen, että sähkö-Mustang hieman epäilyttää. Saattaisipa olla hyvin erilainen reissu; mihin asti range riittää...

Mutta nyt muistoissa ovat menneen syksyn kaurismäkeläiset värin sävyt, kotimaamme huonokuntoiset tiet.

Täytyy toki ajatella, että muutos on mahdollisuus. Sähköiset autot ovat kuitenkin vääjäämättä niitä, joilla tulevaisuudessa ajetaan.

Etupenkki on varsin suoraviivainen, mutta toimiva. Myös sivuttaistukea saa riittävästi.
Takapenkille mahtuu aikuinenkin, mutta kaikkein pisimmillä henkilöillä saattaa olla hiukan ahdasta.

Mustang Mach-E GT:n ulkonäkö ei nostata hurraahuutoja, mutta ei myöskään aiheuta kakomisreaktiota. Se on mielenkiintoinen ja vaatii hiukan totuttelua. Sisätilat sitä vastoin tuntuvat Mustangin tyylille ehkä hivenen liian sähköautomaisilta. Ameriikan raitin pitkät aavikkosuorat alkavat lopullisesti hävitä ajatuksista.

Kuljettajan istuin ja ajoasento ovat varsin kelvollisia ja kun auton saa liikkeelle, sähköinen voimalinja tekee hyvän vaikutuksen. Neliveto ja 358 kilowatin kokonaisteho on mukava yhdistelmä, mikä suorastaan kehottaa lapselliseen hauskan pitoon. Liikenteessä liikkuminen on tällaisella autolla täysin vaivatonta.

Normaalissa ajossa kulutus on viileässä kelissä lähes poikkeuksetta 25 kilowattitunnin luokkaa sataa kilometriä kohden. 98.7 kilowattitunnin akuston nettokapasiteetti on 88 kWh ja näin ollen toimintamatka keikkuu siellä 350 kilometrin kohdilla. Kunnon talvipakkaset ovat sitten vielä aivan eri tarina.

Ohjaamo on sähköautomainen ja nykyaikainen. Ja niin kovin tavanomainen.
Brembon punaiset jarrusatulat puraisevat tarvittaessa mukavan tehokkaasti.

Pikalatauksessa koeajoauto otti sisään noin 100 kilowattia, mutta 80 prosenttia lähestyttäessä latausteho tippui huomattavasti. Tämä on toki tyypillistä kaikille sähköautoille.

ajettavuudeltaan Mustang ei juuri historiaa kunnioita, vaikka GT onkin ihan hyvä. Ihan hyvä ei kuitenkaan ole sitä, mitä nimenomaan Mustangilta odottaisi. Alusta on hivenen pintakova ja ohjaus saisi kernaasti antaa enemmänkin palautetta.

Jos hakee autoa, joka erottuu joukosta, niin mikä ettei. Kaikesta huolimatta E-Mach kantaa ylpeydellä logoa, jonka toisen maailmansodan P-51 Mustang-sotakonetta fanittanut John Najjar vuonna 1961 keksi.

Lähes viisimetriseksi autoksi Mach-E:ssä on ihmeen nihkeästi tavaratilaa.

Ford Mustang Mach-E GT 98 kWh 487 hv

  • Moottori Sähkömoottori x 2
  • Teho/vääntö 487 hv / 830 Nm
  • Voimansiirto Neliveto
  • 0−100 km/h 4,4 s
  • Huippunopeus 200 km/h
  • Akkukapasiteetti 98 kWh (91 netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW / 150 kW
  • Yhd. EU-kulutus 20,0 kWh/100 km
  • Wltp-toimintamatka 490 km
  • Mitat Pituus 4 743 mm, leveys 1 881 mm,
  • Korkeus 1 613 mm, akseliväli 2 984 mm,
  • Tavaratila 402 l
  • Omamassa 2 273 kg
  • Plussaa Voimalinja, käyttöliittymä
  • Miinusta Alusta, toimintamatka
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 70 390 € Mallisto alkaen: 51 390 €

Kenelle?

Mikäli Mustang brändinä säväyttää, niin tässä on asiallisen hyvä, kuitenkin varsin tavanomainen täyssähköauto, jolla pääsee tosielämässä 300-400 km.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt