Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Minun autoni

Ford Mustang Fastback Mach 1 vm. 1969 rakennettiin täysin uudelleen tyhjään koriin – Näin syntyi 5,8 litran V8:lla varustettu erikoismalli, jossa riittää potkua

Vuosimalli 1969 oli Mustangille tärkeä, sillä silloin autoa muutettiin räyhäkkäämmäksi. Korjaamoyrittäjä Arto Jauhiaisen Mach 1 panee vielä pykälän paremmaksi: Alun perin 351-kuutiotuumainen Windsor-V8 on stroukattu 427:ksi.

30.9.2025 Tuulilasi
Kuuntele artikkeli · 9.54

Svengaavan 60-luvun lähestyessä loppuaan tapahtui vuonna 1969 paljon. Ihmiskunnan historiaan lähtemättömästi jääneitä tapahtumia olivat Beatlesien viimeinen yllätyskeikka tammikuussa, heinäkuun ihmisen ensimmäinen astuminen kuun pinnalle, elokuun Woostock-festivaali USA:ssa noin puolen miljoonan henkilön osallistujamäärineen ja Concorde-yliäänilentokoneen ensimmäiset koelennot Englannissa.

Edellisen vuoden lopulla ensi-iltansa oli saanut näyttelijä Steve McQueenin varmalla otteellaan tähdittämä, pitkän takaa-ajokohtauksen sisältänyt ja legendaksi noussut Bullit-elokuva. Sen toinen tähti on Ford Mustang GT fastback, joita oli elokuvan kuvauksia varten tilattu kaksi kappaletta.

Korjaamoyrittäjä Arto Jauhiainen tunnustaa nähneensä kulttimaineen nousseen leffan parisen kertaa. Hänen Mustanginsa on vuosimallia 1969.

– Tämän vuosimallin ja korimallin Mustang on oikeastaan aina miellyttänyt silmää. Tässä on tullut harrastettua monia jenkkimerkkejä, ja nyt tuli tämän vuoro, kun silmiini osui nettiautossa tämä loistava projekti, Jauhiainen kertoo.

– Mutta ei minulle ei kasva sarvia päähän liikenteessä, vaikka autossa on kyllä nykyisin tehot kohdillaan. Maltan mieleni, vaikka jotkut pyytäisivät polttamaan kumia tai muuta vastaavaa. Olen kyllä miettinyt kauhukuvia siitä, että jos lähtisin yllytyshommiiin mukaan, niin mitä siitä saattaisi seurata. Se on vaikuttanut liikennekäyttäytymiseeni positiivisesti. Kuljettajana olen omasta mielestä hyvä, koska kolareita ei ole sattunut yhtään moniin kymmeniin vuosiin.

Ford Mustang Fastback Mach 1:n uudistanut korjaamoyrittäjä Arto Jauhiainen on harrastanut jenkkiautoja jo pitkään ja laidasta laitaan.
Arto Jauhiainen on harrastanut jenkkiautoja jo pitkään ja laidasta laitaan.

Luotettavuus

”Ainakaan vielä ei tässä viiden vuoden aikana ole ollut mitään ihmeempiä tekniikkamurheita. Onhan autoon toki vaihdettu paljon uusia osiakin.”

Ford Mustang Fastback Mach 1:n keulaa koristavat leveä alahuuli ja nelivalot.
Leveä alahuuli ja nelivalot koristavat Mach 1:n keulaa.

Kori

Mustangin kori oli täysin rakennettu ja maalattu, mutta sitten projekti oli jäänyt kesken edellisellä omistajallaan. Teräs oli monin paikoin muuttunut harsoiseksi, ja uutta peltiä on vaihdettu paljon.

Ford Mustang Fastback Mach 1:n sisustuksessa kaikki on uusittu Mach 1 -teemaa kunnioittaen.
Sisustuksessa kaikki on uusittu Mach 1 -teemaa kunnioittaen.

Mustang, tai oikeastaan sen kori, oli täysin rakennettu ja maalattu, mutta sitten jäänyt kesken edellisellä omistajallaan. Jauhiainen pääsi kaupoille.

– Auto tuli rakennettua täysin uudelleen, uusin osin uudenveroiseen tyhjään koriin. Näyttää tuo onnistuneen hyvin, koska ainakaan vielä ei tässä viiden vuoden aikana ole ollut mitään ihmeempiä tekniikkamurheita.

– Autoharrastus alkoi aikoinaan pojan kanssa mikroautoillessa, siitä siirryin moottoripyöräilyyn ja sen jälkeen sujuvasti jenkkiautoharrastuksen pariin. Näissä on mukavaa etenkin tämä autojen ja harrasteporukan kanssa puuhailu. Tietty kaveriporukka, joka oli jenkkipelejä harrastanut paljon, oli jo valmiiksi olemassa, muistelee Jauhiainen.

Mustang on hänen mukaansa hyvä harrastuskohde. Aikaisempia ovat olleet vuosimallin 1978 El Camino, 1969 Dodge Charger, 1965 Ford Mustang remmiahdettuna, 1970 Dodge Challenger isolohkolla, 1971 Plymouth Roadrunner, 1997 FRC Corvette ja 1959 Chrysler Saratoga.

– Tämän parissa ei tarvitse keskittyä pelkästään vaikkapa entisöintiin, vaan voi esimerkiksi "restomodata" eli malliin löytyy maailmalta paljon esimerkiksi alustan osia, joilla voi päivittää autoa nykypäivän tasolle. Se oli yksi osasyy Mustangin ostamisessa. Ja mukavaa tässä on myös tämä kaveriporukka ja erilaiset tapahtumat ympäri Suomea, varsinkin hienossa kesäsäässä. Se on sellaista mukavaa irtiottoa arjesta kaveriporukalla. Viroon kutsuttiin aikaisempi siipijenkki näytille, ja siellä tarjottiin koko viikonlopun ylläpito.

Arvostus

”Väittäisin, että Mustangissa hinnat jatkavat tasaista nousuaan. Joku oli jossain laskenut, että viimeisen 15 vuoden aikana arvonnousu on ollut jopa huimat 450 prosenttia.”

Ford Mustang Fastback Mach 1:n käyntinopeusmittari on tärkeä, sillä tämän Mach 1:n moottoria on ”hieman piristelty”.
Käyntinopeusmittari on tärkeä, sillä moottoria on ”hieman piristelty”.

Restomodaus

Malliin löytyy maailmalta paljon esimerkiksi alustan osia, joilla voi päivittää autoa nykypäivän tasolle. Osien saatavuus on muutenkin Mustangiin hyvä, koska malli on niin suosittu.

Ford Mustang Fastback Mach 1:n voimansiirrosta vastaa nelilovinen manuaali.
Voimansiirrosta vastaa nelilovinen manuaali.

Autokulttuuri

”Käykö niin, että 20 vuoden kuluttua tämä tällainen on enää pienen harvalukuisen joukon harrastus, jota jopa paheksutaan polttomoottorin takia?

Ford Mustang Fastback Mach 1:n sivuvilkkujen indikaattorithan ne siellä pilkottavat.
Sivuvilkkujen indikaattorithan ne siellä pilkottavat.

Menestynyt Mach 1

Vuoden 1969 Mustang-uutuus oli Mach 1. Auton kori sai lisää lihaksia, ja muutenkin siitä tehtiin sporttisemman näköinen. Voimanlähdevaihtoehtoja oli monia, ja niiden lisäksi auton suorituskykyominaisuuksia paranneltiin. Korin kylkiin sijoitettiin tunnusomaiset heijastinraidat, taakse auki ponnahtava polttoainesäiliön korkki, kaksoispakoputket ja mattamusta konepelti Nascar-tyylisin tappi-vaijerikiinnityslenkein. Mach 1:ssä oli teräsvanteet ja Goodyearin kohokirjaillut renkaat.

Optiona oli saatavana aidosti toimiva "Shaker"-imuilmaohjain, joka suoraan ilmanpuhdistimeen kiinnitettynä värähteli näkyvästi konepeltiin muotoillun reiän läpi. Taakse oli asennettu spoileri sekä takalasin pimennyssäleikkö, keulalle massiivinen spoileri. Mach 1:ssä oli ylellisempi sisustus: puujäljitelmää, korkeaselkäiset istuimet, parempi äänieristys ja urheilulliset sivupeilit.

Mustang Mach 1 osoittautui kaupallisesti menestykselliseksi, sillä vuoden 1969 aikana sitä myytiin 72 458 kappaletta.

Ford Mustang Fastback Mach 1:n alun perin 351-kuutiotuumainen Windsor-V8 on stroukattu 427:ksi. Potkua riittää ja äänet ovat hienot.
Alun perin 351-kuutiotuumainen Windsor-V8 on stroukattu 427:ksi. Potkua riittää ja äänet ovat hienot.

5,8 l

Fordin Windsor-V8 oli erittäin pitkäikäinen voimanlähde, sillä sitä valmistettiin eri versioina vuosina 1962-2001. 351W:n iskutilavuus on 351,9 kuutiotuumaa, eli tarkasti ottaen 5 766 cm3.

Ford Mustang Fastback Mach 1:n takaspoileri, pop-open-tankinkorkki ja takalasin ritilä ovat aitoja Mach 1 -karkkeja.
Takaspoileri, pop-open-tankinkorkki ja takalasin ritilä ovat aitoja Mach 1 -karkkeja.

Ford Mustang Fastback Mach 1 vm. 1969

Ford Mustang Fastback Mach 1:n historiassa vuosi 1969 oli tärkeä, sillä silloin Mustangia muutettiin räyhäkkäämmäksi.
Vuosimalli 1969 oli Mustangille tärkeä, sillä silloin autoa muutettiin räyhäkkäämmäksi.
  • Moottori V8 ed. pitk.
  • Iskutilavuus 5 766 cm3
  • Teho 216 kW (294 hv) / 4 800 r/min
  • Vääntö 522 Nm / 3 200 r/min
  • Voimansiirto Takaveto, nelinopeuksinen manuaalivaihteisto
  • 0-100 km/h 6,7 s
  • Huippunopeus 196 km/h
  • Kulutus 19,4 l/100 km
  • CO2-päästöt 450 g/km
  • Mitat Pituus 4 762 mm, leveys 1 821 mm, korkeus 1 283 mm
  • Akseliväli 2 743 mm
  • Omamassa 1 484 kg
  • Tavaratila 382 l
  • Tankki 76 l
  • Hinta noin 75 000 €

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt