Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn koeajo

Ford Focus vm 2019 – Tämähän on löytö: 15 900 euroa näin tilavasta ja pätevästä autosta kuulostaa erikoistarjoukselta

Focuksella on kiva ajaa pidempääkin siivua. Alusta toimii täsmällisen jämäkästi ja ohjaustuntuma on erinomainen.

5.6.2025 Tuulilasi

Koeajoimme äskettäin Ärrä-Golfin. Ihastuimme kovasti tähän petoon, mutta olihan tuo Ärrä niin järisyttävä kokemus, että piti etsiä jotain vähän rauhallisempaa ja tilavampaa koeponnistettavaa. Hintakin saisi olla kohtuullisempi kuin Golfissa, josta pyydettiin yli 30 000 euroa.

Pistimme hintarajan 15 000 euroon, ja lähdimme etsimään ihan rehellistä perhefarkkua. Golfista oli jäänyt kuitenkin niin hyvä jälkimaku, että mikään tavallinen japanilainen tai korealainen ei oikein hotsittanut. Lopulta mielitietty löytyi helposti.

Se oli Focus, tarkemmalta – järkyttävän pitkältä – mallimerkinnältään 1.5 Ecoboost 182 hv M6 ST-Line Wagon. Tämä koodi tarkoittaa kohtalaisen tehokasta, sporttisesti varusteltua farkkua, jossa on manuaalilaatikko. Focus löytyi SAKAn Tuusulan myymälän valikoimista.

Ford Focus ST:n keskinäyttö on kohtuullisen kokoinen. Kierrettävät lämmönsäätimet kuuluvat katoavan kansanperinteen piiriin.
Keskinäyttö on kohtuullisen kokoinen. Kierrettävät lämmönsäätimet kuuluvat katoavan kansanperinteen piiriin.
Ford Focus ST vm 2019 | Tilava auto lapsiperheelle ja mihin hintaan

Tutkimme aluksi auton papereita, ja niistä löytyi pelkästään myönteisiä uutisia. Focus oli tullut liikkeeseen ensimmäiseltä omistajaltaan. Auto oli vuosimallia 2019, ja sen mittarissa oli kohtuulliset 186 000 kilometriä. Varusteluettelo sai hymyn huulelle. Vai mitä sanotte polttoainekäyttöisestä lisälämmittimestä ja mukautuvasta vakionopeudensäätimestä? Navigaattori ja pysäköintitutkat kuuluivat myös pakettiin.

Kun Mondeo poistui Fordin valikoimista, Focus on saanut ottaa sen paikan. Varsinkin farkkuna paikko onnistuu hyvin, sillä Wagonilla on mittaa 4,8 metriä, eli nyt ei puhuta mistään nysästä. Tavaratila on lievästi sanottuna valtava, 608-litrainen. Kun takaistuimen taittaa alas, ruuma kasvaa 1653 litraan. Että roinaa mahtuu mukaan kerrankin riittävän paljon. Edessä on erinomaiset tilat kuten olettaa saattaa, mutta taakse kaivattaisiin vähän lisää polvitilaa – varsinkin jos edessä istuu 190-senttisiä hujoppeja.

Ajettavuudeltaan Focukset kuuluvat oman kilpailuryhmänsä ehdottomaan parhaimmistoon. Jousitus on sopivan napakka, muttei mitenkään ylikova. Ajo-ominaisuuksien paras puoli on erittäin tunnokas ohjaus, jonka ansiosta kaarteisiin on kiva taittaa vaikka vähän vauhdikkaammin.

1,5-litrainen turbokone on nöyrä palvelija. Kone on kolmipyttyinen, mikä on hyvin yleistä nykyään. Monet kolmoset tuppaavat pärisemään vähän liikaa, mutta tämä pata pyörii mukavan hiljaisesti. Alavääntöä on sen verran, että vaihteiden kanssa ei tarvitse olla hirveän tarkkana.

Ford Fokus ST:n etuistuimet ovat kookkaat ja mukavat.
Etuistuimet ovat kookkaat ja mukavat.
Ford Focus ST:n  takana voisi olla hiukan enemmän tilaa.
Takana voisi olla hiukan enemmän tilaa.

Sähköinen tunnelma

Focus on yksi Fordin viimeisistä perinteisellä kaavalla veistetyistä malleista. Fiestaa ei enää ole, eikä myöskään Mondeota. Kuga on kohtuullisen normaali auto. Samaa ei voi sanoa Caprista, Mustang Mach E:stä eikä Explorerista.

Mustang on tietenkin aivan oma lukunsa – todella legendaarisella mallinimellä myydään sähköautoa, josta irtoaa kyllä keinotekoisia voimaääniä, jos niin halutaan. Capri ja Explorer ovat tekniikaltaan 100-prosenttisia Volkswageneita, ja siis sähköllä kulkevia nekin.

Nimet ovat Fordin mallistosta tuttuja pitkältä ajalta, mutta nykyisellä Caprilla ei ole mitään tekemistä 70-luvun Caprien kanssa. Muistattehan nuo matalat ja tyylikkäät coupét, joista tiukimmissa oli keulalla kolmilitrainen veekutonen. Entäpä sitten Explorer? Se ei ole jenkkijätti, kuten nimestä voisi päätellä, vaan eurokokoinen sähkösiili. Oliko ennen paremmin? En tiedä.

– Lauri Larmela –

Ford Focus ST:n ruumasta ei lopu volyymi ihan heti kesken. Muovimaton ansiosta tavaratilan puhtaanapito on todella helppoa.
Ei lopu volyymi tästä ruumasta ihan heti kesken. Muovimaton ansiosta tavaratilan puhtaanapito on todella helppoa.

Ford Focus 1.5 Ecoboost M6 ST-Line Wagon

  • Moottori Rivi-3, bensiini, turbo
  • Iskutilavuus 1 496 cm3
  • Teho 134 kW (182 hv)
  • Voimansiirto Etuveto, manuaali
  • 0−100 km/h 7,9 s
  • Huippunopeus 211 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 6,8 l/100 km
  • CO2-päästöt 142 g/km
  • Mitat Pituus 4 788 mm, leveys 1 844 mm, korkeus 1 545 mm, tavaratila 608 l
  • Omamassa 1 408 kg
  • Hinta 2025 huhtikuussa 15 900 € SAKA, Tuusula

Kenelle?

Lapsiperheen suosikkipeli. Focuksia myytiin tämän auton ensirekisteröintivuotena yli 3800 yksilöä, eikä ihme.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt