Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Fiat 500e Cabriolet La Prima – Avokatto ja italialainen design tuovat lupauksen tulevasta kesästä

Kaunis ulkonäkö ja sisätilojen design tulee Italiasta, mutta äänimaailmassa on yllättäen jotain suomalaista. Eikä nyt puhuta laulaja Maaritista.

14.3.2023 Tuulilasi

Viimeisiä puolilämpimiä päiviä kai vietetään; syksyisestä säästä huolimatta aurinkokin vielä välillä kurkistaa, joten ei muuta kuin avoauton rattiin. Autoradiosta soi sattumalta Maaritin "Jäätelökesä". Kuinkas sattuikaan! Juuri tällaisen auton tunnelmaan tuo hieno, Sami Hurmerinnan aikoinaan säveltämä ja Mikko Alatalon sanoittama, klassikkoiskelmä istuu kuin nenä päähän.

Fiat 500e Cabriolet La Prima etupenkki
Kuljettajan tilat ovat varsin hyvät ja istuin ajaa asiansa.
Fiat 500e Cabriolet La Prima takapenkki
Takapenkki on lähes olematon, jos edessä on yli 180-senttinen kuljettaja tai matkustaja.

Fiat 500e Cabriolet La Prima on tunteita herättävä auto. Se on täynnä italialaista tyylittelyä ja kerää katseita. Avoautomallina se herättää jopa entistä enemmän kiinnostusta.

Kaikki ei kuitenkaan ole italialaista, sillä auton äänimaailman takana on suomalainen ääniartisti Rudi Rok, eli Karolus Mickelsson. Sähköautossa pitää olla kevyttä liikennettä varoittava ääni, ja Fiat 500e:ssä tästä ominaisuudesta vastaa suomalainen äänitaiteilija. Auton keulalla sijaitsevasta kaiuttimesta kantautuu siis sinivalkoinen soundi, vaikkakin se kuulostaa niin vahvasti moottorin ääneltä, ettei sitä pysty ihmisääneksi erottamaan. Rudi Rokin luomuksen lisäksi äänimaailmassa on käytetty italialaisen säveltäjän Nino Rotan Amarcordia.

Fiat 500e Cabrioletissa avattava katto on rakenteellisista syistä korvannut kaapparioven. Nyt takamatkustajan on joko hypättävä lennokkaasti avoimen katon kautta taakse, tai sitten hivenen vaivalloisesti vedettävä etupenkki eteenpäin ja taitettava selkänoja pois edestä.

Fiat 500e Cabriolet La Prima ohjaamo
La Prima -varustelutaso pitää sisällään kaiken tarvittavan ja vähän enemmän. Ohjaamo on tyylikäs.
Fiat 500e Cabriolet La Prima takaluukku
Tavaratila on todella pieni, eikä sinne latausjohtojen seuraksi mahdu juuri muuta kuin pari kauppakassia.

Kattorakenne ei sinänsä vie juuri tilaa, sillä sitä ei liikaa ole. Katto rullautuu nätisti takakontin päälle, eikä siitä ole siten juuri haittaa. Mikäli tavaratilaan on asiaa, katto siirtyy hivenen eteenpäin ja takakontin saa auki.

Fiat 500e on näppärä kahden hengen kaupunkiauto. Se kääntyy ahtaissa oloissa erinomaisesti ja herkkä ohjaus oikeastaan tukee kaupunkiajokokemusta. Istuimet ovat kovat, mutta lyhyillä matkoilla niihin ei juurikaan kiinnitä huomiota. Kova alusta ei häiritse, kun lähestyy hidastetöyssyjä tavalla, jota käytetään matalien autojen kanssa.

Valmistajan ilmoittama WLTP-ajomatka on 298 kilometriä ja kaupungissa jopa 430 km. Näihin lukemiin pääsy vaatii jo melkoista taiteilua.

Fiat 500e Cabriolet La Prima ylhäältä
Avattava katto on helppokäyttöinen, eikä vie tilaa tavaratilasta. Joku saattaa olla sitä mieltä, että 500e ei täytä oikean avoauton kriteerejä, kun katon pitkittäispalkit jäävät paikalleen. Me emme ota kantaa tähän oppiriitaan.
Fiat 500e Cabriolet La Prima avautuva katto

Normal-ajotilan lisäksi on kaksi muutakin vaihtoehtoa: Range ja Sherpa. Range-ajotilassa käyttöön otetaan vahva regenerointi, jolloin yhden polkimen taktiikalla ajaminen on mahdollista. Moottorijarrun varsin voimakasta vastetta ei voi säätää. Sherpa-ajotilassa sähköä säästetään isolla kauhalla. Nopeus rajoitetaan 80 kilometriin tunnissa ja erilaiset lämmittimet sekä ilmastointi on kytketty pois päältä.

Fiat 500e Cabriolet on ketterä kaupunkiauto. Katto auki on vielä hetken mukava muistella mennyttä jäätelökesää.

Fiat 500e Cabriolet La Prima tietoja

Fiat 500e Cabriolet La Prima

  • Moottori Sähkömoottori
  • Teho/vääntö 87 kW (118 hv) / 220 Nm
  • Voimansiirto Etuveto
  • Akku/toimintamatka 37,3 kWh / 250 km
  • Lataus AC/DC 11 kW (3-vaihe) / 85 kW
  • 0−100 km/h 9,0 s
  • Huippunopeus 150 km/h
  • Yhd. EU-kulutus 149 kWh/100 km
  • CO2-päästöt 0 g/km
  • Mitat Pituus 3 632 mm, leveys 1 683 mm, korkeus 1 527 mm, akseliväli 2 322 mm, tavaratila 185 l
  • Omamassa 1365 kg
  • Plussaa Upea ulkonäkö, Varustelutaso, Helppokäyttöinen kattorakenne
  • Miinusta Alustan kovuus, Takapenkin tilat
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 40 990 € Avomallisto alkaen: 37 390 €

Kenelle?

Ekologisuutta, italialaista muotoilua, avattavaa kattoa ja hyvää varustelutasoa arvostavalle kuljettajalle, joka pääasiassa ajelee kaupungissa tai sen lähiympäristössä.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt