Tuulilasi

Ferrari Purosangue – Tässä se nyt on, kauan odotettu – ja pelätty – Ferrarin katumaasturi

Ferrari Purosangue – Tässä se nyt on, kauan odotettu – ja pelätty – Ferrarin katumaasturi
Ensimmäiset autot toimitetaan onnellisille asiakkaille ensi vuoden alussa. Lähtöhinta on Italiassa 390 000 euroa.
Julkaistu: 13.10.2022

Ferrari Purosangue on Maranellon ensimmäinen katumaasturi mutta tuskin viimeinen. Sen keulalla ulvoo V12-moottori, ja odotusaika on nyt autonsa tilaaville neljä vuotta. Puritanistit pitävät Purosangueta pyhäinhäväistyksenä, Ferrari itse puhuu asiakkaiden hartaiden rukousten täyttämisestä. Ferrari painottaa myös sitä, että Purosanguen osuus kokonaistuotannosta on enintään 20 prosenttia.

Ferrari teki viime vuonna uuden myyntiennätyksensä 11 155 "oria", joten viidesosa siitä on reilut 2000 autoa vuodessa. Jokunen tuhat jo myyty, joten kaikki, jotka tilaavat autonsa tänään, joutuvat todennäköisesti odottamaan nelisen vuotta. Tämä tosin edellyttää ensin pääsyä Ferrarin potentiaalisten asiakkaiden luetteloon, jossa suositaan luonnollisesti niitä asiakkaita, joilla on jo tallissa entuudestaan Ferrari.

Purosanguen voimanlähteenä on hieman muokattu 6,5-litrainen V12-moottori, jonka teho on 725 hv ja suurin vääntömomentti 716 Nm. Moottori oli asiakkaiden toive, joten Maranello toteutti sen. Kyseessä on myös iso auto. Purosanguen akseliväli on yli kolme metriä akseliväliä, ja se painaa yli kaksi tonnia.

Pörssikurssit määrittävät Ferrarin mallipolitiikan.

Kaikki Ferrarit ovat urheiluautoja

Ferrari ei koskaan väsy korostamaan, että kaikki sen autot ovat urheiluautoja – myös Purosangue. Faktat ovat samaa mieltä: 0–100 km/h sujahtaa 3,3 sekunnissa, ja huippunopeus on yli 310 km/h. Kahdeksanvaihteinen kaksoiskytkin­automaatti on sama kuin SF90 Stradalessa ja pistokehybridi 296 GTB:ssä, mutta Purosanguen suuremmat renkaat (22 tuumaa edessä, 23 takana) aiheuttavat erilaiset välityssuhteet.

Italialaiset ovat hieman salamyhkäisiä Purosanguen nelivedon suhteen. V12 on luonnollisesti sijoitettu pitkälle etupyörien taakse optimaalisen painonjaon saavuttamiseksi, joten jokseenkin yksinkertainen ratkaisu on sijoittaa kompakti voimansiirtoyksikkö (PTU) moottorin eteen. Kyseessä on periaatteessa kaksivaihteinen vaihteisto, jossa on kytkinpaketti. Se ottaa voiman suoraan moottorista. PTU ohjaa vääntömomentin etupyörille ja jakaa sen tarpeen mukaan vasemmalle ja oikealle. Ratkaisu on fiksu; se on kevyt, eikä vie juuri tilaa. Siksi Purosangue ei kuitenkaan ole todellinen neliveto, eikä tarjolla ole myöskään erityisiä maastoajo-ohjelmia.

Perheautoksi Purosangue taipuu myös. Tavaratila on Ferrariksi kelvollinen 473 litraa, ja kaksi yksittäistä takaistuinta voidaan taittaa alas. Kulku takaistuimille käy "itsemurhaovien kautta. Purosanguessa on kuitenkin myös B-pilari riittävän rakenteellisen vahvuuden saavuttamiseksi.

Kommentoi »