Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Ensityypit: Citroën ë-C4 X – Maantieajossa mukavuus tuntuu tasaisena kulkuna

Uusi Citroën ë-C4 X näyttää coupétyyliseltä katumaasturilta mutta on oikeasti vähän pullistettu klassinen sedan.

22.6.2023 Tuulilasi

Mukavuus on Citroënin vaalima tavaramerkki, jonka ytimessä on ovela mukavuusjousitus. Jousitus pitää sisällään iskunvaimentimet, joiden sisälle on rakennettu hydraulinen vaimennus tavanomaisten rajoituskumien sijaan.

Maantieajossa mukavuus tuntuu tasaisena kulkuna ilman tärinöitä. Mutkissa mukavuusjousitus pitää kallistelut ja heilahtelut kurissa niin, että autolla pystyy esimerkiksi äkillisessä väistötilanteessa tekemään rajujakin manööverejä ilman hallinnan menetyksen pelkoa.

Soralla korin eristykset eliminoivat tehokkaasti irtosoran äänet. Mukavuutta tämäkin.

Edessä on tilaa väljästi. Erittäin mukavat etuistuimet muovautuvat istujan mukaan. Ominaisuus selittyy sillä, että penkin runko on valmistettu joustavasta vaahtomaisesta aineesta ja sen päälle on viritetty vielä erillinen pehmeä kerros. Muotoutumiskyvystään huolimatta istuin myös tukee istujaa. Rakenteen luvataan säilyttävän ominaisuutensa koko auton iän.

Takana korin korkeus tarjoaa hyvin ilmatilaa. Jalatkin mahtuvat kohtuullisesti.

Ilmeeltään modernissa ohjaamossa on sopivasti myös oikeita fyysisiä toimintapainikkeita.

Auton akilleen kantapäänä on sedankorille tyypillinen ahdas tavaratilan aukko, vaikka tavaratila vetääkin sinänsä mukavat 510 litraa. Toisaalta kun tavaratila on eristetty muusta matkustamosta, niin takamatkustamo on hiljaisempi kuin avoimen tavaratilan autoissa.

Etuvetoisen Citroënin 100 kilowatin sähkömoottori on edessä ja auton alle on sijoitettu 50 kilowattitunnin akusto. Akun esilämmitystä ei ole tarjolla, mutta matkustamoa lämmittää ilmalämpöpumppu.

Voimalinja kiihdyttää 1659 kiloisen auton 9,5 sekunnissa nollasta sataan. Kiihtyvyys on joustavan tasaista ja riittoisaa, mutta moniin muihin sähköautoihin verrattuna verkkaista.

Ilmoitettu kulutus on erittäin kohtuullinen 15,1 - 15,3 kWh/100 km. Kulutusta avittaa sileä, täysin koteloitu alusta. Toimintamatka venyy virallisten lukujen mukaan 360 kilometriin.

Peräkärryä e-C4 X:llä ei voi valitettavasti vetää.

Autoa voi ladata pikalatauksessa 100 kilowatin teholla, jolloin akku latautuu 20 prosentista 80 prosenttiin 20 minuutissa. Harvoin toki täysiä tehoja saadaan ulos, mutta latauskäyrän keskitehoksi on ilmoitettu hyvä 77 kilowattia.

CITROËN Ë-C4 X

Full Electric 136 Shine 50 kWh Autom.

Moottori Sähkömoottori edessä

Teho/vääntö 100 kW (136 hv) / 260 Nm

Voimansiirto Etuveto 0−100 km/h 9,5 s

Huippunopeus 150 km/h

Akkukapasiteetti 50 kWh (netto 47 kWh)

Lataus AC/dc 11 kW (3-vaihe) / 100 kW

Yhd. EU-kulutus 15,1-15,3 kWh / 100 km

Wltp-toimintamatka 357 km

Mitat Pituus 4 600 mm, leveys 1 834 mm, korkeus 1 520 mm, akseliväli 2 670 mm, tavaratila 510 l

Omamassa 1659 kg

Koeajettu auto vakiovarustein: 47 450 €

Mallisto alkaen: 43 300 €

Kenelle?

Ajoltaan erittäin mukava auto sopii tien päällä viihtyvälle, kun vain toimintamatkan rajoitteet muistaa. Perhettäkin mahtuu kyytiin, mutta tavaratila on ongelma vauvaperheille.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt