Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Edustusluokan mukavuutta: Volkswagen ID.7 taittaa pitkänkin matkan – Mutta onko maailma vielä valmis?

Volkswagen teki pätevän ja teknisesti edistyksellisen sähköauton, jolla matka taittuu ennen kaikkea mukavasti.

1.5.2024 | Päivitetty 13.6.2024 | Tuulilasi

Koeajo Volkswagen ID.7 Pro Elegance 77 kWh 210 kW

Mittarilukema: 5 008 km

Testimatka: 855 km

Renkaat: Continental

Mittauspäivä: 27.2.2024

Sää: Kuiva pakkanen

Lämpötila: - 8°C

Tien pinta: Luminen, jäinen

Volkswagenin nykyinen huippumalli on tehtaan omien sanojen mukaan uusi ID.7. Tämä täyssähköinen suuri viistoperä-fastback on lähes viisimetrinen, linjakas tuote, jolla Volkswagen vahvistelee sähköautosortimenttinsa yläpäätä entistä edustavammaksi. Pienempiä kansanmalleja joudutaan sen sijaan yhä odottelemaan, mikä ei ole hyvä asia. Sähköautotaivaalle on muutenkin kerääntynyt tummia pilviä. Kysyntä on huomattavasti maltillisempaa kuin vielä vaikkapa vuosi sitten, eivätkä sijoittajat ole enää yhtä innostuneita sähköautobisneksen kasvukäyrästä, jonka jyrkin nousu osoittaa jo laantumisen merkkejä.

ID.7:n luontaisimpia kilpailijoita voisivat olla vaikkapa BYD Seal, Hyundai Ioniq 6 tai Tesla Model S. Hieman enemmän premiumia edustavista peleistä verrokeiksi voisivat nousta esimerkiksi BMW i5 ja Mercedes-EQ EQE, joista molemmat ovat tosin selkeästi kalliimpia ja i5 myös pidempi. Muutoin tämän kokoluokan kilpailijoita on markkinoilla suhteellisen harvassa – ainakin toistaiseksi. Onko Volkswagen siis löytänyt hyvän markkinaraon? Se jää nähtäväksi, mutta kylmä tosiasia on, että kiinalaisten markkinoille luoma kilpailuasetelma on varmasti haastava myös Volkkarille.

Muuttuneessa markkinatilanteessa useampikin perinteinen autojätti asettelee tuotantoasetuksiaan nyt sellaiseen asentoon, että pienenkin täyssähköauton valmistaminen olisi tuottavaa. Kalliimmissa malleissa voiton tekeminen on helpompaa, mutta Teslan ja BYD:in alulle panema sähköautojen hintasota sekoittaa pakkaa nykyisin pahasti. Niinpä myös Volkswagen on joutunut tarkistamaan hinnoitteluaan, ja myös ID.7:n hinnoittelurakenteeseen on tehty tarkastuksia.

Tavaratilan laajennuksessa takaistuinten selkänojat taittuvat lähes vaakatasoon, eikä lattiaan kummoista kynnystä jää. Aivan tasainen ei lattiataso kuitenkaan ole. Selkänojan kääntäminen tapahtuu kätevästi.
Takaistuimella on runsaasti tilaa.
Tavaratila on käytännöllisen mallinen, mutta hieman matalahko. Litroja on silti vallan mukavasti. Suksiluukkukin löytyy, ja välipohjan alle saa pientä sälää piiloon.
Sähkösäätöisissä etuistuimissa on erinomainen säädettävyys ja riittävästi muistipaikkoja. ErgoActive Premium -etuistuimissa on erinomainen tuki, lämmitys ja viilennys sekä harvinaisen pätevä hierontatoiminto.

Faktat

Mallin perushinta 59 990 euroa

Testiauton lisävarusteet: Metalliväri 180 euroa

Kevytmetallivanteet 575 euroa

Design Plus 2 535 euroa

Interior Style & Wellness Plus 2 370 euroa

Assistance 0 euroa

Testiauton hinta 65 650 euroa

Takuu 2 vuotta

Akkutakuu 8 v. / 160 000 km

Maahantuoja K Auto Oy

Valmistaja Volkswagen AG

Valmistuspaikka Emden, Saksa

Volkswagen ID.7 on myynnissä nyt vain yhtenä malliversiona, jossa on valmiina lähes kaikki mahdollinen. Ainokaisen mallin nimi on tällä erää Pro Elegance, ja sen hinta on saatu painettua juuri alle 60 tuhannen euron. Lisävarustehinnasto on lyhyt, joten autoa harkitsevalle jää vain vähän punnittavaa yksilöinnin suhteen.

ID.7 perustuu samalle laajasti skaalautuvalle MEB-perusrakenteelle kuin toistakymmentä muutakin VW-konsernin tuotetta, ja käytännössä autoa voi pitää eräänlaisena uuden Passatin sähköversiona. Hyviin uutisiin kuuluu, että ID.7 on melkoinen pitkien siivujen taittaja. Erinomaisen pienen ilmanvastuskertoimen (0,23) ja uuden energiatehokkaan APP550-sähkömoottorinsa ansiosta ID.7 saavuttaa toistaiseksi ainoalla, nettokapasiteetiltaan 77 kWh:n ajoakulla mukavan, noin 600 kilometrin WLTP-toimintamatkan.

ID.7 on myynnissä nyt vain yhtenä malliversiona.

Ennen koeajojaksoa oli odotettavissa, että talvioloissamme myös kunnon pakkaskeleissä yli 400 kilometrin toimintamatka olisi realismia. Tämä myös osoittautui testijaksolla todeksi. Myöhemmin autoon on luvassa vielä suurempi 86 kWh:n akku, jonka avulla 700 kilometrin WLTP-toimintamatka menee rikki. Ajoakku tukeutuu 400 voltin arkkitehtuuriin, vaikka konsernin sisällä olisi myös 800 voltin vaihtoehtoista tekniikkaa hyödynnettävissä. Joka tapauksessa näillä toimintamatkoilla aletaan jo olla sillä tasolla, että ne kuuluisat Lapin matkatkin alkavat hiljalleen sujua ilman häiritsevän pitkiä latauspysähdyksiä.

ID.7:n maksimilatausteho on 175 kW. Navigoitaessa latausasemalle ID.7 lämmittää akun optimaaliseen lämpötilaan ennen latausasemalle saapumista, mutta tämä kylläkin vaatii kovemmissa pakkasissa reilua lämmitysaikaa. Kun reittisuunnittelu on aktivoitu, järjestelmä toimii automaattisesti. Lisäksi akun pikalatausesilämmitys on mahdollista aktivoida myös manuaalisesti. Järjestelmä näyttää kuinka kauan akkua tulee lämmittää, ja mikä olisi maksimilatausteho. Nämä ovat merkittäviä parannuksia, jotka kohentavat sähköautoilun käyttäjäkokemuksia oikeaan suuntaan.

58 km/h -keskituntinopeudella ajetulla testilenkillä kulutus jäi alle 20 kWh:n. Hyvä suoritus: 400 km menee siis pikkupakkasessakin!

Kulutus pysyy hyvin hallinnassa, sillä nollakeleissä sekä pikkupakkasissa ajetulla koeajojaksolla pääsimme alle 20 kWh sadalla -lukemiin. ID.7 kulutti keskimäärin 19,5 kWh sadalla, kun keskinopeus oli reipas 58 km/h. Se on tämän kokoluokan autolle vähintäänkin hyvä tulos. Pikalataustestissä auto saavutti tosin vain 64 kW:n lataustehon, sillä akun esilämmitysaika jäi vain vartin mittaiseksi, eikä ilmeisestikään ollut riittävä.

Volkswagenin uutuus on todellisuudessa melkoisen hyvä yhdistelmä suorituskykyä ja taloudellisuutta. Sähkömoottori tuottaa tehoa 210 kW (286 hv) ja rutkat 545 Nm vääntöä. ID.7 on liikkeiltään miellyttävän ripeä vanhassa kunnon GT-hengessä. Takaveto on toistaiseksi ainoa vetotapa, joten luvassa on nautittavaa ajettavuutta. Myöhemmin luvassa on myös nelivetoinen GTX-versio, jossa on enemmän tehoa tarjolla.

Ohjaamossa ovat asiat pääosin mallillaan, mutta ohjauspyörä ja näyttö saattavat pitkäjalkaisilla jäädä pienen kurottelun varaan. Suuri vaakasuuntainen näyttö on 15-tuumainen, ja käyttöliittymän intuitiivisuutta on parannettu. Keskikonsoli on kookas ja syvä.
Dynaamisin apuviivoin varustetun peruutuskameran välittämä kuva on ensiluokkainen, kunhan linssi vain pysyy puhtaana.
Varsinainen mittaristo on pieni, mutta parempi tämäkin kuin ei mitään. Kehittynyt tuulilasinäyttö auttaa.

Lähes viiden metrin pituudestaan huolimatta ID.7 säilyttää ketteryytensä kääntöympyrän ollessa vain 10,9 -metrinen. Takavedon etuja tämäkin. Lähes kolmemetrisen akselivälin ja matalan painopisteen ansiosta ID.7 osoittautui vakaaksi ajettavaksi, vaikka ohjaustuntuma ei olekaan erityisen herkkä, vaan ennemminkin hieman raskas. Tästä huolimatta ID.7 on ajettavuudeltaan tasapainoinen, sillä taka-akselilla on uusittu 5-linkkituenta ja progressiivista ohjausta on paranneltu. Lisäksi autossa on uuden sukupolven vehicle dynamics manager, ja DCC-järjestelmä määrittelee säätöarvot jokaiselle pyörälle erikseen.

Ajoprofiileja eli ajotiloja on neljä: eco, comfort, sport ja individual. Ekoilumoodi auttaa nimensä mukaisesti energiataloudellisuuden saavuttamisessa, mutta sen miinuspuolena on moottorin ja ilmastoinnin rajoitettu toiminta, minkä myötä niiden tehoa voidaan alentaa – siis myös talvella tärkeän lämmityksen. Mukavuus-ajoprofiili soveltuu parhaiten pitkiin siirtymiin ja arkiajoihin, kun taas urheilullinen ajoprofiili muuttaa auton moottorin ja alustan herkemmin reagoiviksi. Auto vastaa vauhtipedaalin painallukseen selkeästi ripeämmin ja ohjausvaste muuttuu tukevammaksi. Samalla alusta mukautuu joustavammaksi, ja ajo-ominaisuuksista tulee täsmällisemmät. Individual-profiilissa voi itse säätää muun muassa ohjauksen, voimalinjan, mukautuvan tasanopeussäätimen ja esimerkiksi ilmastoinnin asetukset mieleisikseen. Kuljettajan mukaista muokattavuutta ID.7:stä siis löytyy yllin kyllin.

Koeajoyksilössä oli useampi lisävarustepaketti. Design Plus -paketissa on panoraamakatto sähkökromaattisin himmennyksin, edellä mainittu mukautuva alustansäätö DCC sisältäen aktiivisen heilahduksenvaimentimien säädön, progressiivinen ohjausvaihde sekä etusivulasit ääntä vaimentavaa laminoitua turvalasia. Autossa oli renkaina Continentalin VikingContact7:t koossa 255/40/20 (taka) ja 235/45/20 (etu), mutta silti ID.7 on hiljainen suuremmissakin nopeuksissa, eikä mitään turhia suhinoita kuulu sisälle. Rauhoittavaa.

Interior Style & Wellness Plus -paketissa on mukavuutta lisääviä herkkuja, kuten automaatti-ilmastoidut sähkösäätöiset ergoActive Premium -istuimet edessä. Niissä on pneumaattiset hierontatoiminnot ja -ohjelmat sekä perforoitu tekonahka- ja mikrokuituverhoilu. Istuimet ovat yksinkertaisesti erittäin hyvät, ja säätyvät miellyttävän monipuolisesti.

Hierontatoiminnossa on peräti toistakymmentä eri ohjelmaa lantion aktivoinnista selän aaltoilevaan käsittelyyn. Voimakkuuden voi säätää mieleiseksi ja keston viidestä minuutista puoleen tuntiin. Kerrassaan hienoa näinä aikoina, jolloin kunnon istuimista tingitään turhan usein. Paketissa on lisäksi lämmitettävät takasivuistuimet, sivuturvatyynyt taakse sekä erittäin laadukas Harman/Kardon -äänentoistojärjestelmä, sisältäen subbarin ja keskikaiuttimen. Pakettien hintaa voi niiden sisältöön nähden pitää kohtuullisena ainakin siltä osin, kuinka hyvät istuimet autoon voi saada.

Langattoman latausalustan teho on sen verran pieni, ettei puhelimen lataus aina onnistu suojakuoren läpi.
Lähestulkoon ainoat fyysiset käyttimet ohjaamossa löytyvät ovesta.

Puhelimen latausalusta ja mukitelineet ovat kätevällä paikalla keskikonsolissa liukukannen alla.
Ohjauspyörän liukusäätimet eivät vieläkään ole erityisen helppokäyttöiset. Tuntuma on puutunut ja epämääräinen.
ID.7 on ajettavuudeltaan tasapainoinen, sillä taka-akselilla on uusittu 5-linkkituenta ja progressiivista ohjausta on paranneltu. Lisäksi auton DCC-järjestelmä määrittelee säätöarvot jokaiselle pyörälle erikseen.

Myös ohjaamoympäristössä on haluttu panna paremmaksi. Uusi intuitiivisempi käyttökonsepti tekee siitä valmistajan mukaan ”uusia standardeja asettavan aidon älylaitteen”. No, puheet ovat puheita, mutta kyllä Volkswagenilla aidosti yritystä on ollut. Yksilöllisesti konfiguroitava suosikit-osio ja entistä suurempi määrä sovelluksia kotinäytöllä parantavat käyttökokemusta – siis vähemmän aikaa kosketusnäyttöä käyttäen.

Valitettavasti myös ilmastoinnin hallinta on valjastettu kosketusnäytön taakse, sillä fyysisiä painikkeita ID.7:n ohjaamossa on hyvin vähän. Ilmastointisäädöt on integroitu Infotainment-järjestelmän alareunaan. Käytännössä ilmastointikonsepti vaatii vähintään hieman opettelua, ja vanhoja kunnon säätimiä ja suulakkeita saattaa tulla ikävä.

Positiivista on, että ID.7:ssä on aito mittaristo tutulla paikallaan – tosin pieni, mutta silti. Erinomainen vakiovaruste on myös AR-HUD, eli Augmented Reality -tuulilasinäyttö, joka heijastaa tärkeimmät tiedot suoraan kuljettajan näkökenttään. Halutessaan saa myös avustetun kaistanvaihdon tai navigoinnin ohjeistuksen kääntymisnuolet heijastettua tuulilasille, jolloin nuolet näkyvät ajoradalla siinä kohdassa, jonne pitää kääntyä. AR-HUD saattaa ensikuulemalta tuntua turhuudelta, mutta on oikeasti hyödyllinen, nykyaikainen digivaruste.

Suotuisissa oloissa Travel Assist -ajoavustin pitää auton omalla kaistalla vain yhden tunnistetun ajoratamerkinnän avulla. Se käyttää myös ennakoivaa tasanopeudensäädintä ja kaarreavustinta.

Lisävarusteena saatava Travel Assist -ajoavustin auttaa pitämään auton omalla kaistalla, oikealla etäisyydellä edellä ajavasta sekä noudattamaan asetettua suurinta sallittua nopeutta. Järjestelmä mukautuu kuljettajan ajotapaan, ja se voi sijoittaa auton ajokaistan keskikohdan sijaan hieman enemmän vasempaan tai oikeaan reunaan. Halutessaan kuljettaja voi hyödyntää avustinta moottoritiellä aktiivisesti kaistanvaihdossa. Se käyttää myös ennakoivaa tasanopeudensäädintä ja kaarreavustinta. Näin auton nopeus voidaan mukauttaa voimassa oleviin nopeusrajoituksiin ja tien kulkuun. Esimerkiksi kiertoliittymiä lähestyttäessä on kätevää – tämä tosin jakaa mielipiteitä – kun auto osaa itse hiljentää asetetun vauhdin sopivaksi.

ID.7:ssä on myös uusi IDA-puheavustin, jonka avulla voi ainakin teoriassa ohjata radiota, puhelintoimintoja, musiikkia, ilmastointilaitetta tai tiedustella navigointia tiettyyn kohteeseen. Toimintoa testatessa kaikki ei kuitenkaan sujunut kuten elokuvissa. IDA vastaa tavallisen helsinkiläisen huoltoaseman etsintään pienen mietintätauon jälkeen: ”Nytpä kysyit vaikeita, en löydä kohteelle osoitetta.”

No, maailma ei siis vieläkään ole valmis.

Mitat:

Pituus: 4 961 mm

Leveys: 1 862 mm

Korkeus: 1 536 mm

Akseliväli: 2 971 mm

Raideleveys: edessä 1 598 mm, takana 1 569 mm

Maavara: 149 mm

Tavaratila: 532 l (VDA)

Massat:

Painonjakautuma: edessä 1 210 kg, takana 1 470 kg

Virallinen omamassa: 2 172 kg

Suurimmat sallitut massat:

Kokonaismassa: 2 630 kg

Kattokuorma: 75 kg

Perävaunu: jarruin 1 000 kg, jarruitta 750 kg

Harry Kuurion kommentti:

”Volkswagenin viimeisin käyttöliittymä on entistä notkeampi ja helppokäyttöisempi, mutta silti esimerkiksi Skodan uusia smart dials -käyttimiä voisi VW-konserni tähänkin autoon oikeasti harkita. Kaverilta kannattaisi lainata, jos se tekee jotain vielä paremmin.”

Autovideo: Volkswagen ID.7
Volkswagen ID.7 on pitkän matkan täyssähköauto, joka on mukava ajaa ja tehoakin löytyy – sekä pari miinusta.
Katso video
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt