
Edustusluokan mukavuutta: Volkswagen ID.7 taittaa pitkänkin matkan – Mutta onko maailma vielä valmis?
Volkswagen teki pätevän ja teknisesti edistyksellisen sähköauton, jolla matka taittuu ennen kaikkea mukavasti.
Koeajo Volkswagen ID.7 Pro Elegance 77 kWh 210 kW
Mittarilukema: 5 008 km
Testimatka: 855 km
Renkaat: Continental
Mittauspäivä: 27.2.2024
Sää: Kuiva pakkanen
Lämpötila: - 8°C
Tien pinta: Luminen, jäinen
Volkswagenin nykyinen huippumalli on tehtaan omien sanojen mukaan uusi ID.7. Tämä täyssähköinen suuri viistoperä-fastback on lähes viisimetrinen, linjakas tuote, jolla Volkswagen vahvistelee sähköautosortimenttinsa yläpäätä entistä edustavammaksi. Pienempiä kansanmalleja joudutaan sen sijaan yhä odottelemaan, mikä ei ole hyvä asia. Sähköautotaivaalle on muutenkin kerääntynyt tummia pilviä. Kysyntä on huomattavasti maltillisempaa kuin vielä vaikkapa vuosi sitten, eivätkä sijoittajat ole enää yhtä innostuneita sähköautobisneksen kasvukäyrästä, jonka jyrkin nousu osoittaa jo laantumisen merkkejä.
ID.7:n luontaisimpia kilpailijoita voisivat olla vaikkapa BYD Seal, Hyundai Ioniq 6 tai Tesla Model S. Hieman enemmän premiumia edustavista peleistä verrokeiksi voisivat nousta esimerkiksi BMW i5 ja Mercedes-EQ EQE, joista molemmat ovat tosin selkeästi kalliimpia ja i5 myös pidempi. Muutoin tämän kokoluokan kilpailijoita on markkinoilla suhteellisen harvassa – ainakin toistaiseksi. Onko Volkswagen siis löytänyt hyvän markkinaraon? Se jää nähtäväksi, mutta kylmä tosiasia on, että kiinalaisten markkinoille luoma kilpailuasetelma on varmasti haastava myös Volkkarille.
