
DS 7 E-Tense 300 – Neliveto lataushybridi, jolta olisi lupa odottaa enemmän – tässä hintaluokassa
DS 7 on kaunis ja kilpailee selkeästi premium-autojen kanssa, mutta pieniä puutteitakin löytyy.
Se, että Ranskan presidentti Emmanuel Macron sai aikanaan virka-autokseen DS 7:n, ei vielä tee siitä esimerkiksi Mercedeksen, BMW:n tai Audin kaltaista autoa. Macronin DS 7 oli vahvasti modifioitu ja autovalinnan takana saattoikin olla enemmän ranskalaista kansallisylpeyttä kuin sitä, että presidentti nimenomaan olisi halunnut juuri tällaisen auton.
Vahvasti Citroën-sukuinen DS 7 E-Tense 300 on joka tapauksessa näyttävän näköinen auto. Sillä sompaillessa mieleen tulee, että onpa tässä paljon hyvää, mutta pieniä puutteitakin löytyy. Ehkäpä takapenkillä istuessa tilanne näyttää paremmalta. Koeajoauton hintalapussa lukee 72 178,51 euroa, joten tässä hintaluokassa kaiken pitäisi olla prikulleeen kunnossa.



Auton tietoviihdejärjestelmä on uudistunut, mutta se on edelleen yllättävän hankala käyttää. Järjestelmän saloihin ja logiikkaan pääsee varmasti ajan kanssa käsiksi, mutta varsinkin alkuun käyttöliittymä tuntuu todella monimutkaiselta. Hyviä ja intuitiivisiakin osataan nykyään tehdä.
Kuljettajan istuin on oikein miellyttävä, ja sen myötä ajomukavuus nousee kiitettävälle tasolle. Tehoa 1,6-litraisesta bensiinimoottorista – yhdistettynä etu- ja taka-akseleilla oleviin sähkömoottoreihin – löytyy 300 hevosvoimaa ja vääntöä muhkeat 520 newtonmetriä. Tämä takaa hyvän kiihtyvyyden, ja nelivetoon yhdistettynä jopa hyvin urheilullisen etenemisen. Ainakin tiettyyn pisteeseen saakka.
Mutkateillä ajettaessa ohjaus on hiukan tunnoton, mutta maantiellä kaikki toimii esimerkillisesti. Alusta on perusasetuksiltaan pintakovahko, mutta viihdejärjestelmän uumenista valittava mukavuusasetus tekee siitä huomattavasti pehmeämmän.


DS 7 E-Tense 300 hybridillä pääsee todella maltilliseen kulutukseen, mutta kun puhutaan tämän hintaluokan autosta, olisi sähköisen toimintamatkan syytä olla pidempi. Talvisissa olosuhteissa akun turvin kuljettu matka jää normaalilla ajolla reilusti alle 30 kilometrin. Jos oikein säästäväisesti ajelee, niin silloin voi päästä lähemmäksi 40 kilometriä, mutta markkinoilla on tässä asiassa huomattavasti parempia autoja.
DS 7 on persoonallinen auto, joka vääjäämättä nousee massasta esiin. Matkustusmukavuus on kiitettävällä tasolla, tilaa löytyy, eikä eteneminen jää tehoista kiinni. Yli 70 000 euron autolta toivoisi kuitenkin yksityiskohdilta enemmän – ja sama pätee ajettavuuteen. DS 7 on lähes kiitettävän tasolla, mutta vain lähes. Se, että autossa on tehoa ja se kiihtyy nopeasti, ei tee siitä vielä erinomaista.
Ehkä nämä pienet viilaukset tehtiin presidentin erikoisautoon, tai sitten Macronin kuljettajan on vain ollut tyytyminen osaansa. Tässä hintaluokassa kaiken pitäisi olla just eikä melkein, mutta saksalaismestareiden tasolle ei ikävä kyllä vielä olla päästy.


DS 7 E-tense 300 4x4 Plug-in Hybrid Opera Business
- Moottori Rivi-4, turbo
- Iskutilavuus 1 598 cm3
- Teho 221 kW (300 hv) / 6 000 r/min Vääntö 520 Nm / 3 000 r/min Voimansiirto Neliveto, 8-v, automaatti
- 0−100 km/h 5,9 s
- Huippunopeus 235 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,2 l/100 km
- CO2-päästöt 27 g/km
- Mitat pituus 4 593 mm, leveys 1 891 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2 738 mm, tavaratila 555 l
- Omamassa 1 836 kg
- Plussaa Muotokieli, ajo-ominaisuudet matka-ajossa
- Miinusta Ohjaustuntuma
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 72 179 €, mallisto alkaen: 59 288 €
Kenelle?
Kuljettajalle, joka haluaa persoonallisen auton ja nauttii siitä, että naapurilla ei ole samanlaista. Astetta ärhäkämmän E-Tense 360-mallin koeajoimme jo edellisessä numerossa.
