Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
50 vuotta sitten

Tuulilasi 1974 esitteli Datsun 120 Y -uutuusmallin: ”50 kilon hiekkasäkki tavaratilaan palautti liikkumiskyvyn”

”Datsun 120 on edelleenkin tavallinen pikkuauto, siinä on moottori edessä ja veto takapyörissä” kirjoitti Tuulilasi helmikuussa 1974.

Päivitetty 22.10.2024 | Alkuperäinen julkaisu 26.2.2024
22.10.2024 Tuulilasi

Tammikuussa 1974 Suomeen saapui odotettu uusi automalli: Datsun 120 Y, joka tuli korvaamaan mallistosta poistuvan Datsun 1200 Finnin. Vaikka auto oli edeltäjäänsä suurempi ja muotoilultaan selvästi modernimman oloinen, tekniikka oli kuitenkin lähes kokonaan samaa. Tuulilasi sai uutuusauton ajoon heti tuoreeltaan.

”Datsun 120 on edelleenkin tavallinen pikkuauto, siinä on moottori edessä ja veto takapyörissä. Se on tarkoitettu tavallisen käyttäjän kulkuneuvoksi, lähinnä näppäräksi yleisautoksi niin kaupunkiliikenteeseen kuin maantiellekin.

Alle 4 metriä pitkän auton sisätilat ovat aina ongelmallisia, varsinkin kun auton rakenne on aivan tavanomainen. Vaikka tämä 120 Y on edeltäjäänsä verrattuna kasvanut pituutta 12 senttiä, ei siitä kovin paljoa jää matkustajille tai tavaroille. Etupenkkiläisiä on tosin muistettu, sillä etutilat ovat suhteellisen väljät, mutta takana on ahdasta. Lisäpituudesta yli puolet on mennyt etuylityksen kasvuun. Sisustus on modernin näköistä ja istuinten kangasverhous (lisävaruste) on miellyttävä. Mutta vakiomallin varusteena ovat kalseat muovipenkit, ja ruman näköiset, joskin sinänsä asialliset muovimatot.

Moottorin (1 171 cm3, 69 hv/6 000 r/min) ja voimansiirron osalta ei ole juuri pahaa sanottavaa, vaikka kehitystä ei näytäkään tapahtuneen. Moottori on miellyttävä pikkuauton voimanlähde. Se toimii värinättömästi ja kauniisti ja on riittävän tehokas – ja aikaisempien kokemustemme mukaan myös luotettava ja taloudellinen. Nelinopeuksinen vaihteisto on myös erittäin näppäräkäyttöinen.

Yksinkertainen alusta sitä vastoin on tämäntyyppisen auton ikuinen hankaluus. Normaalioloissa auton jousitus toimii kuten odottaa saattaakin, mutta tämä tutustumiskierros sattui juuri samaan aikaan kuin tammikuun reippaat pyryt. Ja näissä olosuhteissa alkoi heti ilmaantua vaikeuksia. Lääke eteenpäinpääsyongelmiin oli 50 kilon hiekkasäkki tavaratilaan, joka palautti liikkumiskyvyn, mutta taas yllättävästi huononsi ohjattavuutta löysässä lumessa.”

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt