Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Dacia Jogger Hybrid: Sekoitus tila-autoa, farmaria ja katumaasturia

Dacia Jogger Hybridin kulutus on yhtä maltillisella linjalla kuin ostohinta, mikä tekee autosta hyvin houkuttelevan.

2.7.2023 Tuulilasi

Dacia on aina keskittynyt kustannustehokkuuteen, ja tämä filosofia näkyy hyvin uudessa seitsenpaikkaisessa hybridi-Joggerissa. Kaikenlaiset turhat kilkkeet on jätetty sivuun ja fokus on kohdistettu olennaiseen – eli edulliseen ajamiseen ja tilojen monipuoliseen käytettävyyteen.

Ja vaikka kustannuksista on karsittu, se ei tee autosta millään tavalla huonoa. Joggerin ajettavuus on varsin kelvollisella tasolla. Kuljettajan istuin on kovahko ja kaipaisi sivuttaistukea, mutta nämä ovat varsin pieniä yksityiskohtia. Yhtä lailla ohjaus on hivenen hitaanpuoleinen ja tunnoton, mutta perusajamiseen sillä ei ole juurikaan vaikutusta. Jogger ei muutenkaan ole auto, jolla lähdetään nautiskelemaan mutkateille.

Kuljettajan istuin ajaa asiansa, mutta on kovahko. Sivuttaistukea ei juuri ole.
Keskimmäinen penkkirivi kaipaisi säätöjä pitkittäissuunnassa.
Tavaratilaa riittää ja sitä on parhaimmillaan 1819 litraa. Laajentaminen onnistuu helposti.

Auton kohtuullisen hyvin toimiva hybridivoimalinja on peräisin Renaultilta. Se esiteltiin ensin Cliossa, sitten Arkanassa ja Capturissa. Joggerissa on 1,6-litrainen bensiinimoottori, jonka yhteydessä toimii kaksi sähkömoottoria, pääasiallinen 36 kilowatin (49 hv) tehoinen sähkömoottori sekä väkevä käynnistingeneraattori.

Monitilavaihteisto valitsee 15 eri vaihtoehdosta kuhunkin tilanteeseen parhaan mahdollisen ajotilan. Tämä tekee ajamisesta taloudellista, mutta myös erittäin jouheaa, sillä vaihteiden vaihtumista tai polttomoottorin ja sähkömoottorin välistä yhteistoimintaa tuskin huomaa. Toimivaa ja koeteltua – joskin aika monimutkaista tekniikkaa.

Miinuspuolena on mainittava se, että jossain tilanteissa Joggerin vaihteisto nostattaa kierroksia turhaan. Tällaista "huudattamista" ei onneksi esiinny kuin harvoin.

Joggerissa on vesijäähdytetty 1,2 kilowattitunnin ajoakku, joka on sijoitettu tavaratilan pohjan alle varapyörän tilalle. Sähköä auto käyttää pääsääntöisesti liikkeellelähdöissä ja verkkaisessa etenemisessä, kun kuljetaan alle 70 km/h.

Keskinäyttö on käännetty heijastusten välttämiseksi ovelasti alaviistoon. Ohjaamoilme on varsin laadukas.
Kätevää – Joggerin kattokaiteet kääntyvät kattotelineiksi hansikaslokerosta löytyvän työkalun avulla.

Joggerin WLTP-kulutus on 4,9 litraa satasella ja maltillisella ajolla on mahdollisuus päästä jopa sen alle. Eco-ajotilassa tehoja pudotetaan, mutta silloin kulutus pystyttiin Tuulilasin koeajolenkillä saamaan 4,8 litraan satasella. Akuston lataamista voi vahvistaa asettamalla vaihteen valitsimen B-asentoon, jolloin maksimoidaan jarrutusenergian hyötykäyttö.

Ladattavaa versiota Joggerista ei ole saatavilla, mutta ajan myötä sellaisenkin luulisi tulevan. Sähköosaamistahan Dacialta kyllä löytyy: onhan esimerkiksi täyssähköinen Spring ollut markkinoilla jo jonkin aikaa, ei tosin Suomessa.

Takamatkustajia mahtuu kyytiin reilusti, mutta matkustamista helpottaisi kummasti, jos keskimmäisen rivin penkkejä voisi liikuttaa pitkittäissuunnassa. Plussaa on se, että takimmaiset penkit on helppo irrottaa, ja niille on myös yllättävän helppo kulkea – kiitos suurien takaovien.

Kun otetaan huomioon Dacian tapa rakentaa kustannustehokkaita autoja, on Dacia Jogger varsin mainio paketti. Se suoriutuu kaikilla osa-alueilla hyvällä tasolla.

Plussaa

  • Kulutus

  • Tilojen muunneltavuus

  • Hinta

Miinusta

  • Ohjaustuntuma

Dacia Jogger Hybrid

140 Extreme 7p

Moottori Rivi-4, hybridijärjestelmä

Iskutilavuus 1598 cm3

Teho 105 kW (140 hv)

Vääntö 205 Nm

Voimansiirto Etuveto, automaattivaihteisto

0−100 km/h 10,0 s

Huippunopeus 167 km/h

Yhd. EU-kulutus 4,9 l/100 km

CO2-päästöt 110 g/km

Mitat Pituus 4 547 mm, leveys 1 784 mm, korkeus 1 674 mm, akseliväli 2 897 mm, tavaratila 595 l (160–1819 l)

Omamassa 1406 kg

Kenelle?

Isolle perheelle tai erilaisiin kuljetustarpeisiin. Kaikki uudet autot eivät onneksi edelleenkään maksa 50 tonnia. Dacian perustekniikka on oikein toimivaa.

Koeajettu auto vakiovarustein: 29 399 €

Mallisto alkaen: 20 399 €

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt