
Dacia Jogger Hybrid: Sekoitus tila-autoa, farmaria ja katumaasturia
Dacia Jogger Hybridin kulutus on yhtä maltillisella linjalla kuin ostohinta, mikä tekee autosta hyvin houkuttelevan.
Dacia on aina keskittynyt kustannustehokkuuteen, ja tämä filosofia näkyy hyvin uudessa seitsenpaikkaisessa hybridi-Joggerissa. Kaikenlaiset turhat kilkkeet on jätetty sivuun ja fokus on kohdistettu olennaiseen – eli edulliseen ajamiseen ja tilojen monipuoliseen käytettävyyteen.
Ja vaikka kustannuksista on karsittu, se ei tee autosta millään tavalla huonoa. Joggerin ajettavuus on varsin kelvollisella tasolla. Kuljettajan istuin on kovahko ja kaipaisi sivuttaistukea, mutta nämä ovat varsin pieniä yksityiskohtia. Yhtä lailla ohjaus on hivenen hitaanpuoleinen ja tunnoton, mutta perusajamiseen sillä ei ole juurikaan vaikutusta. Jogger ei muutenkaan ole auto, jolla lähdetään nautiskelemaan mutkateille.



Auton kohtuullisen hyvin toimiva hybridivoimalinja on peräisin Renaultilta. Se esiteltiin ensin Cliossa, sitten Arkanassa ja Capturissa. Joggerissa on 1,6-litrainen bensiinimoottori, jonka yhteydessä toimii kaksi sähkömoottoria, pääasiallinen 36 kilowatin (49 hv) tehoinen sähkömoottori sekä väkevä käynnistingeneraattori.
Monitilavaihteisto valitsee 15 eri vaihtoehdosta kuhunkin tilanteeseen parhaan mahdollisen ajotilan. Tämä tekee ajamisesta taloudellista, mutta myös erittäin jouheaa, sillä vaihteiden vaihtumista tai polttomoottorin ja sähkömoottorin välistä yhteistoimintaa tuskin huomaa. Toimivaa ja koeteltua – joskin aika monimutkaista tekniikkaa.
Miinuspuolena on mainittava se, että jossain tilanteissa Joggerin vaihteisto nostattaa kierroksia turhaan. Tällaista "huudattamista" ei onneksi esiinny kuin harvoin.
Joggerissa on vesijäähdytetty 1,2 kilowattitunnin ajoakku, joka on sijoitettu tavaratilan pohjan alle varapyörän tilalle. Sähköä auto käyttää pääsääntöisesti liikkeellelähdöissä ja verkkaisessa etenemisessä, kun kuljetaan alle 70 km/h.


Joggerin WLTP-kulutus on 4,9 litraa satasella ja maltillisella ajolla on mahdollisuus päästä jopa sen alle. Eco-ajotilassa tehoja pudotetaan, mutta silloin kulutus pystyttiin Tuulilasin koeajolenkillä saamaan 4,8 litraan satasella. Akuston lataamista voi vahvistaa asettamalla vaihteen valitsimen B-asentoon, jolloin maksimoidaan jarrutusenergian hyötykäyttö.
Ladattavaa versiota Joggerista ei ole saatavilla, mutta ajan myötä sellaisenkin luulisi tulevan. Sähköosaamistahan Dacialta kyllä löytyy: onhan esimerkiksi täyssähköinen Spring ollut markkinoilla jo jonkin aikaa, ei tosin Suomessa.
Takamatkustajia mahtuu kyytiin reilusti, mutta matkustamista helpottaisi kummasti, jos keskimmäisen rivin penkkejä voisi liikuttaa pitkittäissuunnassa. Plussaa on se, että takimmaiset penkit on helppo irrottaa, ja niille on myös yllättävän helppo kulkea – kiitos suurien takaovien.
Kun otetaan huomioon Dacian tapa rakentaa kustannustehokkaita autoja, on Dacia Jogger varsin mainio paketti. Se suoriutuu kaikilla osa-alueilla hyvällä tasolla.
Plussaa
Kulutus
Tilojen muunneltavuus
Hinta
Miinusta
Ohjaustuntuma
Dacia Jogger Hybrid
140 Extreme 7p
Moottori Rivi-4, hybridijärjestelmä
Iskutilavuus 1598 cm3
Teho 105 kW (140 hv)
Vääntö 205 Nm
Voimansiirto Etuveto, automaattivaihteisto
0−100 km/h 10,0 s
Huippunopeus 167 km/h
Yhd. EU-kulutus 4,9 l/100 km
CO2-päästöt 110 g/km
Mitat Pituus 4 547 mm, leveys 1 784 mm, korkeus 1 674 mm, akseliväli 2 897 mm, tavaratila 595 l (160–1819 l)
Omamassa 1406 kg
Kenelle?
Isolle perheelle tai erilaisiin kuljetustarpeisiin. Kaikki uudet autot eivät onneksi edelleenkään maksa 50 tonnia. Dacian perustekniikka on oikein toimivaa.
Koeajettu auto vakiovarustein: 29 399 €
Mallisto alkaen: 20 399 €
