
Dacia Bigster 155 Hybrid – Tonnin vetokyky plus enemmän tilaa ja varusteita kuin Dusterissa, mutta rengasmelu ja näkyvyys rokottavat
Euroopan myyntitilastoissa juhliva Dacia tuo markkinoille toistaiseksi suurimman mallinsa. Bigster on kuin Duster – isommin ajateltuna.
Romanialaisperäinen Dacia on ollut Renaultille erinomainen hankinta. Dacian ensimmäiset autot valmistuivat vuonna 1966, ja syksyllä 1999 Renault osti yrityksen itselleen. Vuosituhannen vaihteen jälkeen on alkanut määrätietoinen malliston sekä tuotannon uudistaminen.
Työ on tuottanut tulosta, mistä on osoituksena Dacian Duster- ja ja Sandero-mallien huikea suosio Euroopassa. Se kertoo kiistämätöntä tarinaa siitä, että autoja ostava kansa arvostaa edelleen autoilun perusarvoja, jotka nojautuvat rehelliseen ja edulliseen tekemiseen ilman turhia muotioikkuja.
Toisille tällainen hienostelematon perusauto saattaa olla mielikuvatasolla maalainen jäänne utuiseen harsoon vaipuneilta vuosikymmeniltä, mutta toisaalta tiedämme, että aivan teknisen kehityksen keihäänkärjessä kulkeminen ei miellytä kaikkia – ja aina eivät uusimmat tekniset innovaatiot olekaan niin onnistuneita, kuten historia on monesti osoittanut. Teslan Cybertruck on vielä tuoreessa muistissa, mutta menneiltä vuosilta myös Fisker Karma (tätähän tehtiin meillä Uudessakaupungissa) ja Volkswagen Phaeton nousevat ensimmäisinä mieleen. Ei mennyt ihan putkeen.

Dacia pitää jalat maassa – ja myy enemmän kuin moni kalliimpi kilpailija
Pysytään siis kiltisti maan pinnalla, eikä tavoitella taivaita. Olkooonkin Dacia brändimielessä ehkä se kursailematon ja rehellinen maalaistuttu, jolle joissakin piireissä hieman alentuvasti hymähdellään, mutta fakta on, että Sandero oli viime vuonna Euroopan myydyin automalli.
Tämä on pysähdyttävä tosiseikka, ja kuluvan vuoden ensimmäisen puoliskon aikana sama tiivis myyntitahti on jatkunut: kärjessä keikkuu edelleen Sandero, toisena tulee Renault Clio ja kolmantena Peugeot 208. Dacian suosiota täydentää Duster, joka sijoittuu listalla seitsemänneksi. Pienten ja edullisten autojen suosio on jatkunut vuodesta toiseen vahvana, eli edulliselle polttomoottoriautolle eri käyttövoimavariaatioina on edelleen vahva tilaus.
Dacialla lienee annettu Dusterin suosion vanavedessä uusimmalle mallille lupa kasvaa ja ajatella isommin: siitä nimi Bigster. Ja mitä isompi auto, sen parempi mahdollisuus myös takoa voittoa. Tilojen lisäksi myös varustearsenaali kasvaa, sillä perusoivalluksena on ollut, että tämän kokoluokan autossa on jo oltava tietty määrä erilaisia mukavuus- ja turvallisuusvarusteita. Näiltä osin asiakas edellä -ajattelu toteutuu, ja jäähän Duster edelleen mallistoon kompaktimpana vaihtoehtona.
Dacia Bigster 155 Hybrid 4x2 Journey
- Mittarilukema: 8 415 km
- Testimatka: 1 162 km
- Renkaat: 205/55/R19
- Mittauspäivä: 27.6.2025
- Sää: Pilvipouta, aurinko
- Lämpötila: + 22°C
- Tien pinta: Kuiva asvaltti, sora
Bigster kasvaa Dusterista ulos – enemmän kokoa ja tilaa
Bigster valmistetaan Renault-Nissanin CMF-B LS-perusrakenteelle, jolle perustuvat myös muut nykyiset Daciat; Duster, Jogger, Logan ja Sandero. Näistä Duster on pantu uusiksi viimeksi ja olemukseltaan Bigster onkin hyvin lähellä nykyistä Dusteria. Mutta onhan se isompi. Erottavista tekijöistä huomattavimmat ovat reilusti pidempi kokonaismitta – peräti 23 senttiä – sekä akseliväli, jota on Bigsterissä 4,5 senttiä enemmän. Toki auto on myös joitakin senttejä Dusteria korkeampi, joten ulkomitoiltaan kokonaisuus on selkeästi kookkaampi. Se lupaa luonnollisesti hyvää myös sisätilojen osalta.
Sisätilat ovatkin odotusten mukaisesti runsaat. Tilaa on sisällä joka suuntaan enemmän kuin Dusterissa, ja etenkin takana viihtyy Bigsterissä mukavammin. Myös kontin puolella tilaa on paljon, ja tavaratila kasvaa tarvittaessa erittäin suureksi, jopa lähemmäs 2 000 litraa, hieman version mukaan.
Bigsterin perusvarustetasoina ovat Suomessa Expression sekä sen rinnalla samanhintaiset, mutta eri asioita painottavat Extreme ja koeajamamme Journey. Huonoilla teillä liikkuville (ja niitähän meillä riittää) on mieluisaa kerrottavaa: koeajamamme etuveto-Bigsterin maavara on kuormaamattomana kunnollinen, tasan 22 senttiä, ja kuormattunakin reilut 19 senttiä. Nelivetoversion maavara on jostain syystä nimellisesti, eli yhden millin, vähemmän.


Ohjaamossa näkyvyyden puutteet ja muovipinnat muistuttavat menneestä
Korkeahkoon autoon on helppo käydä ja ohjaamoergonomia on perustasoisen hyvää. Näkyvyys ulos ei silti ole paras mahdollinen. Auton keulaa on vaikeahko hahmottaa varmasti, ja sekä A- että B-pilarit haittaavat näkyvyyttä ulos huomattavasti.
Keulan sijainnin arviointia auttaa onneksi pysäköintikamera, joka on tosin lisävaruste (Parking Pack). Sisällä on käytetty melko paljon kovaa muovia, mihin Dacioissa on tietysti totuttukin. Sisätilojen yleisilme ei silti ole painostavan arkinen, vaan keskinkertaisen siisti. Tämä riittää jo monille.
Faktat
- Mallin perushinta 33 399 euroa
- Testiauton lisävarusteet Metalliväri (688 €)
- 19” kevytmetallivanteet (494 €)
- Musta katto ja peilinkuoret (301 €)
- Parking pack (677 €)
- Varapyörä (247 €)
- Premium tekstiilimatot (133 €)
- YouClip koukku (28 €)
- YouClip lamppu (54 €)
- YouClip langaton puhelinlaturi (94 €)
- Testiauton hinta 36 737 euroa
- Takuu 3 vuotta / 100 000 km
- Maahantuoja Nordic Automotive Services Oy
- Valmistaja Automobile Dacia s.a.
- Valmistuspaikka Mioveni, Romania
Uusi 1.8 Horse-hybridistä tehoa ja sähköistä ajotuntumaa
Bigsterin vetotavat ovat etu- tai neliveto. Perusauto on etuvetoinen, ja sen teho on kevythybridinä 140 hevosvoimaa, mutta nelivetoisena jostain syystä hieman niukemmin, 130 hevosvoimaa. Näiden versioiden polttomoottori on Dusterista tuttu turboahdettu 1,2-litrainen, kolmepyttyinen puksutin.
Uutta sen sijaan on se, että ensimmäistä kertaa Daciaan saatavilla olevassa 140-hevosvoimaisessa voimalinjassa yhdistyvät kolmesylinterinen turboahdettu bensiinimoottori ja 48 voltin kevythybridijärjestelmä. Tämän vaihtoehdon saa vain Expression-varustetasossa.
Nelivetoa kaipaaville on tarjolla versio, jossa kuusiportainen manuaalivaihteisto ja kevythybridijärjestelmä ovat parina. Tämä voimalinja on jo Dusteristakin tuttu, ja sen voi valita Expression- tai Extreme-varustetasoisina.
Etuvetoisessa Hybrid 155 -versiossa on kuitenkin aivan uutta tekniikkaa auton keulalla. Tässä ns. täys-hybridissä on suurempi 1,8-litrainen Horse-bensiinimoottori. Horse Powertrain Limited on Renaultin, Geelyn ja Aramcon moderni yhteisyritys, joka perustettiin heinäkuussa 2023 vastaamaan sisäpolttomoottoreiden, hybridijärjestelmien ja vaihteistojen kehityksestä ja tuotannosta. Tehdas tuottaa mainittua HR12-koodin voimanlähdettä Dusteriin, mutta myös itse kehittämäänsä 1,8 litran nelisylinteristä hybridimoottoria ajamaamme 155-heppaiseen Bigsteriin. Tämä voimanlähde valmistetaan Horsen tehtaalla Espanjan Valladolidissa.
Bigsterin Hybrid 155:n voimansiirrossa on polttomoottorin lisäksi 50 hevosvoiman sähkömoottori, korkeajännitteinen käynnistys-generaattorisähkömoottori ja 230 voltin ajoakku. Kytkimettömässä vaihteistossa on neljä vaihdetta polttomoottorille ja kaksi sähkömoottoreille. Uusi voimalinja tarjoaa parempaa suorituskykyä ja tehoa, mukaan lukien tonnin vetokyvyn.
Energiatehokkuuden suhteen moottori parantaa nykyistä Hybrid 140 -tekniikkaa, sillä se tarjoaa kuuden prosentin vähennyksen polttoaineenkulutuksessa ja päästöissä. Regeneratiivinen jarrutus, korkea energian talteenottokapasiteetti ja energiatehokas vaihteisto tekevät mahdolliseksi sen, että isompi 155-heppainen hybridimoottori voi pysyä sähköisessä ajotilassa jopa 80 prosenttia kaupunkiajon ajasta. Lisäksi auto voi aina käynnistyä täysin sähköisesti.


Hybrid 155 yllättää kulutuksellaan – mutta moottoritien melu paljastaa kompromissit
Akun kapasiteetti on perushybrideille tyypillisen pieni, vain 1,4 kWh. Akku ei koskaan tyhjene kokonaan, vaan sitä ladataan tarvittaessa ja siitä otetaan lisäpotkua vaikkapa ohituskiihdytyksiin. Kulkupuoli onkin ihan hyvässä mallissa. Kiihtyvyysarvo ei kerro kaikkea, sillä ohituskiihtyvyyttä Bigster tarjoaa vallan mukavasti. Isommissakin vauhdeissa ohi pääsee tarvittaessa rivakan turvallisesti, eikä toisten jalkoihin jäämistä tarvitse pelätä.
Matkan taittaminen on perusleppoisaa, ja Hybrid 155 -voimalinjan yhteydessä tulevat molemmissa varustetasoissa mukavuutta lisäävä mukautuva tasanopeudensäädin sekä jo pikkuluksukseksi luettava viilennettävä säilytystila kyynärnojassa.
Toisaalta äänieristykseen olisi voitu panostaa enemmän. Karkeammalla asvaltilla rengasmelu alkaa hiljalleen kantautua häiritsevänä sisälle noin 80 km/h nopeudessa. Moottoritiellä sisälle kantautuva humina on jo selkeä miinus. Rengaskoolla ja -valinnalla voi varmasti vaikuttaa asiaan jonkin verran; koeajoautoon oli lyöty alle lisävarusteiset 19-tuumaiset pyörät.
Mitat
- Pituus: 4 570 mm
- Leveys: 1 812 mm
- Korkeus: 1 711 mm
- Akseliväli: 2 702 mm
- Raideleveys – edessä: 1 573 mm – takana: 1 548 mm
- Maavara: 220 mm
- Tavaratila: 546 l (VDA)
Massat
- Painonjakautuma – edessä: 1 000 kg – takana: 1 015 kg
- Virallinen omamassa: 1 487 kg
Suurimmat sallitut massat
- Kokonaismassa 1 940 kg
- Kattokuorma: 80 kg
- Perävaunu – jarruin: 1 000 kg – jarruitta: 745 kg
Bigster poikkeaa Dacian halpalinjasta varustelulla ja mukavuudella
Kun Dacia aikanaan saapui Suomen markkinoille, oli auton ideana tarjota vain ja ainoastaan perusasiat kohtuurahalla. Bigsterissä tästä ideologiasta tehdään irtiotto, sillä varusteita on jo perustasolla yllin kyllin. Kevytmetallivanteet ovat 17-tuumaiset ja autossa on kiinteät kattokaiteet. Arkikäyttöä helpottavat sähkösäätöiset ulkopeilit, sähkötoimiset ikkunannostimet kaikissa ovissa sekä peruutuskamera. Expressionissa on lisäksi seitsemäntuumainen digimittaristo ja kosketusnäyttö on 10,1-tuumainen. Myös tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin ja sähköisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit ovat vakiotavaraa.
Extreme ja Journey poikkeavat toisistaan lähinnä tyyliltään. Molemmissa on kookkaampi 10-tuumainen mittaristo ja edistyksellisempi multimediajärjestelmä Arkamys-äänentoistoin. Mukavuutta lisäävät langaton älypuhelimen latausalusta, kaukovaloavustin sekä älyavainkortti.
Kaksikosta Extreme on enemmän maastohenkiseksi tarkoitettu. Sen tunnistaa kuparinvärisistä yksityiskohdista korissa ja matkustamossa. Sisällä on helposti puhdistettava synteettinen verhoilu sekä kumimatot edessä, takana ja tavaratilassa.
Extremessä on vakiona myös 1,2 metrin pituinen panoraamalasikatto ja kattotelineeksi käännettävät monitoimikattokaiteet.
Journeyssa painotus on ylellisyydessä, ja vain siinä on sähkötoiminen takakansi, joka toimii rekisterikilven valon vieressä, kojelaudassa ja avainkortissa olevista painikkeista. Journeyssä on myös kuljettajan istuimessa osittaiset sähkösäädöt. Kaiken kaikkiaan Bigster tarjoaa varustelua, jollaista ei aiemmin ole Dacialta nähty.
Koeajon kulutus 5,1 l/100 km – Dacia Bigster etenee järki edellä
Bigsterin koeajojakso osui kesäkuun lopun koleisiin keleihin, jolloin ulkolämpötila liikkui 20 asteen molemmin puolin. Ilmastointia ei siis tarvinnut kuormittaa jatkuvasti täydellä teholla, ja ajo-olosuhteet olivat muutenkin suotuisat matalaa kulutusta ajatellen.
Sekalaisessa ajosuoritteessa, joka sisälsi noin kolmasosan myös moottoritieajoa, muodostui keskikulutukseksi 5,1 litraa sadalla. Suuri osa matkasta taitettiin hyvää matkavauhtia ylläpitäen, mutta toisaalta kaupunkiajossa voi hetkittäin päästä jopa kolmosella alkaviin lukemiin. Se on suorastaan yllättävää, ja kertoo hybriditekniikan etevyydestä.
Yksityiskohdat
Dacia voi brändimielessä olla se kursailematon ja rehellinen maalaistuttu, jolle joissakin piireissä hieman alentuvasti hymähdellään, mutta kylmä fakta on, että Sandero oli viime vuonna Euroopan myydyin automalli.









Kommentti
Dacia Bigster kulkee ikään kuin vastavirtaan – Dusteria suurempi koko ja vain vähäinen sähköistyminen eivät ole päivän kuumimpia trendejä Euroopassa. Mutta niin vain auto osoittautuu onnistuneeksi, rehelliseksi hybridiuutuudeksi. Dacia osaa edelleen yllättää.
– Harry Kuurio –
Mitattu polttoaineen kulutus


