
Joskus sukujuuret saattavat olla pieni rasite. Seatin ja etenkin Cupran tapauksessa Volkswagen-sukuisuus voi olla joidenkin silmissä vanhoillinen rasite, johon halutaan nuoremman merkin markkinointiosastolla ottaa pientä pesäeroa. Cupra Born on tästä oiva esimerkki.
Meneillään olevan nopean sähköistymisen vuoksi nuori Cupra joutuu luomaan nahkansa miltei heti uudelleen. Born onkin selkeästi nuorekkaamman ja rohkeamman ilmeen auto kuin konsernisisarensa. Ulkomuotoon on panostettu enemmän kuin Volkkarin ID.3:ssa; lisäksi auto on kuusi senttiä pidempi ja kolme matalampi kuin ID.3, mikä tekee hyvää menevämpää ulkomuotoa tavoiteltaessa. Koeajoauton kuparinväriset yksityiskohdat näyttävät lisävarusteista sinistä mattaväriä vasten luonnossakin varsin tyylikkäiltä. Ollaan aika kaukana ID.3:n laimeasta arkisuudesta.
Sähäkän ulkomuodon takeeksi Borniin tulee saataville hieman lisää potkua, tarkemmin sanottuna 20 kilowattia eli 27 heppaa. Tässä Born e-Boost-versiossa sähkömoottori tuottaa tehoa 170 kW, eli 231 hv, ja maksimivääntö on 310 Nm. Akkukoot ovat 58 kWh ja 77 kWh. Toimintamatkaa on WLTP-normin mukaan 416 kilometriä, isommalla 77 kWh:n akulla 544 kilometriä. Born e-Boost kiihtyy koeajetulla 58 kWh:n akulla 0–100 km/h reippaasti, eli 6,6 sekunnissa. Ihan asiallisia pikkusporttilukemia.
Sähköauton hankintaa punnitseville Cupralla on hyviä uutisia, sillä tässä autossa on kunnon takuu: viisi vuotta tai 100 000 kilometriä sekä kahdeksan vuoden akkutakuu kuulostavat mukavilta ominaisuuksilta.
Myös asiointilatausten suhteen mennään eteenpäin. Born e-Boostin maksimilatausteho on 135 kW. Tällöin latauspisteestä voidaan parhaimmillaan ladata 100 km toimintamatkaa noin 7 minuutissa. Vaikka akussa olisi vain viisi prosenttia varausta jäljellä, voidaan se ladata 80 prosentin varaustasoon vajaassa 40 minuutissa. Kotonahan lataukseen tavallisesti riittää se tyypillinen 11 kW:n teho, ja auto latautuu täyteen yön yli.
Born e-Boostin vakiovarustelista on kattava. Peruskilkkeisiin sisältyvät esimerkiksi lämpöpumppu, sähkökäyttöinen seisontalämmitys- ja jäähdytys, lämmitettävä monitoimiohjauspyörä satelliittikytkimin, ennakoiva ja mukautuva tasanopeudensäädin, ympäristönvalvontajärjestelmä hätäjarrutustoiminnoin, led-ajo- ja takavalot, digitaalinen mittaristo, älypuhelimen langaton lataus ja peilaus, pysäköintitutkat edessä ja takana, peruutuskamera ja kaukovaloavustin, ja niin edelleen. Kuljettajaa avustavista järjestelmistä on e-Boostissa vakiona muun muassa liikennemerkkien tunnistus- ja kaistanpitoavustin. Perusautoon nähden vain 500 euron lisähinnalla saa siten paljon mukavaa.
Cupra Born e-Boost 170 kW 58 kWh
- Moottori Sähkömoottori
- Teho/vääntö 170 kW (231 hv) / 310 Nm
- Voimansiirto Takaveto
- 0−100 km/h 6,6 s
- Huippunopeus 160 km/h
- Yhd. EU-kulutus 15,8 l/100 km
- Akkukapasiteetti 58,0 kWh (netto)
- Toimintamatka 416 (WLTP)
- Lataus AC/DC 11 kW (3-vaihe)/135 kW
- Mitat Pituus 4 322 mm, leveys 1 809 mm, korkeus 1 540 mm, akseliväli 2 766 mm, tavaratila 385 l
- Omamassa 1 824 kg
- Plussaa Pirteä muotoilu, Kunnon takuu
- Miinusta Pienehkö tavaratila, Ohjauspyörän liukusäätimet
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 47 490 € Mallisto alkaen: 46 990 €
Kenelle?
Hänelle, joka kaipaa sähköautoltaan enemmän näyttävyyttä parantuneen suorituskyvyn lisäksi. Mikäli tarvitsee pidempää toimintamatkaa, kannattaa valita 77 kW:n akkukoko.