Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Citroën ë-C4 – Kompakti täyssähköauto arkiseen mutta ei arktiseen ajoon

Kelin kylmeneminen syö tämän Citroënin toimintamatkaa reilusti. Perusajosuorituksista se suoriutuu tavanomaisissa oloissa kiitettävästi.

23.1.2024 | Päivitetty 24.1.2024 | Tuulilasi

Alkuun sisältövaroitus: tämä Citroënin sähköauto saattaa aiheuttaa kuljettajassa raivokohtauksia. Raivarit liittyvät tapaan, jolla auton toimintamatka ilmaistaan. Lähtökohtana on keskikulutusta mittaava WLTP, joka on ë-C4 mallin kasvojenkohotuksen jälkeen varsin mainiot 400 kilometriä. 50 kilometriä lisää entiseen verrattuna, mikä on sinänsä todella hyvä asia.

On kuitenkin lähes sietämätöntä, että Citroënilla pitää käyttää tästä Stellantis-konsernin valmistamasta akustosta yli 50 prosenttia, jotta jäljellä olevan kilometrimäärän arvio olisi edes jollain lailla kohdallaan. Ajotietokoneen näyttämä on alkuun siis tolkuttoman ylioptimistinen, mikä tietenkin hankaloittaa reitinsuunnittelua.

Nettokapasiteetiltaan 51 kilowattituntinen akusto tarjoaa käytännössä noin 300 sadan kilometrin matkan, kun ollaan syksyisen lämpimässä kelissä. Se on aivan kelpo lukema, mutta kun seuraa auton kulutusmittaria, niin toimintamatka lyhenee todella nopeasti. Talvella tämän ilmiön ärsyttävyys tietenkin vain korostuu, kun kylmässä toimintamatka jää muutenkin lyhyemmäksi.

Vaikka tietää, että 50 prosentin jälkeen tilanne normalisoituu jollain tavalla ja jäljellä olevasta toimintamatkasta pääsee edes suurin piirtein kartalle, ei tunne ole kiva.

Plussakeleillä auton kulutus jää sekalaisessa ajossa reippaasti alle 20 kilowattitunnin lukemiin, mutta talvella ykkösellä alkavista luvuista ei tietysti ole toivoakaan.

Citroën ë-C4:n ohjaamo on selkeä, mutta ajotietokoneen sielunelämää on ensi alkuun hiukan vaikea ymmärtää.
Ohjaamo on selkeä, mutta ajotietokoneen sielunelämää on ensi alkuun hiukan vaikea ymmärtää.
Citroën ë-C4:n matkustajan puolella on vetolaatikko ja teline padille.
Matkustajan puolella on vetolaatikko ja teline padille – tämähän alkaa olla jo retroa!

Citroën ë-c4:n sähköisestä voimalinjasta on myös syytä muistaa se, että tässä autossa ei mässäillä suurella kiihtyvyydellä ja sähköautoille tyypillisellä viihdearvolla. Tehoa on 115 kilowattia, vääntöä 260 newtonmetriä ja sataseen auto kiihtyy hieman alle kymmenessä sekunnissa. Huippunopeutta on 150 kilometriä tunnissa, joten viihdearvo on matala, jos joku sellaista tällaisesta autosta odottaisi. Voimaa on kuitenkin aivan riittävästi arkiajoon.

ë-C4 on tehtaalla sovitettu polttomoottoriauton perusrakenteelle, mikä selittää monet käytännön ratkaisut ja asettaa raamit tilankäytölle.

Citroën ë-C4:n etupenkki on oikein mukava, mutta sen säätäminen hankalaa.
Etupenkki on oikein mukava, mutta sen säätäminen hankalaa.
Citroën ë-C4:n takapenkit ovat tässä kokoluokassa tavanomaiset. Lapsille ja varhaisteineille ihan hyvät.
Takapenkit ovat tässä kokoluokassa tavanomaiset. Lapsille ja varhaisteineille ihan hyvät.

Kuljettajan istuin on mukava, mutta ihmeen vaikea saada säätöihin. Tilaa on etupenkkien lisäksi hyvin myös takapenkeillä. Tavaratilaakin on asiallisesti.

Yleisesti muovisuus vaivaa kokonaistunnelmaa, mutta silti kaikki on varsin siistiä ja toiminnot toimivia. Ajotietokone tuntuu hivenen hankalalta käyttää.

Ohjaus toimii sinänsä moitteettomasti, mutta on hieman tunnoton, joten nautiskelijan autoksi tästä ei ole. Alusta on kuitenkin varsin dynaaminen ja tasaa epätasaisuudet kelvokkaasti.

Matkanteko ë-C4:llä on mukavaa, sillä melutaso pysyy alhaisena ja ajaminen perustasolla sujuu joka tavalla mallikkaasti. Kyseessä on joka tavalla varsin tavanomainen sähköauto, jonka kanssa oppii kyllä pärjäämään.

Citroën ë-C4:n tavaratila ei ole mitenkään jättimäinen, mutta meneehän tänne pakaasi poikineen.
Tavaratila ei ole mitenkään jättimäinen, mutta meneehän tänne pakaasi poikineen.
Citroën ë-C4 on kompakti sähköauto, jolla on yksi paha puute

Citroën ë-C4 Full Electric 156 Shine 54 kWh

  • Moottori Sähkömoottori
  • Teho/vääntö 115 kW (156 hv) / 260 Nm
  • Voimansiirto Etuveto, 1-nop. alennusvaihde
  • 0−100 km/h 9,5 s
  • Huippunopeus 150 km/h
  • Akkukapasiteetti 54 kWh (50,8 kWh netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW/100 kW
  • Yhd. EU-kulutus 15,1 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka 400 km
  • Mitat Pituus 4 360 mm, leveys 1 834 mm, korkeus 1 525 mm, akseliväli 2 670 mm, tavaratila 380 l
  • Omamassa 1 626 kg
  • Plussaa Tilat
  • Miinusta Toimintamatkan näyttö, toimintamatka
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 44 600 €, Mallisto alkaen 44 600 €

Kenelle?

Uudistunut Citroën ë-C4 on mukavuutta arvostavan kuljettajan auto. Toimintamatkan näyttö tosin elää omaa elämäänsä, mikä saattaa ärsyttää ainakin tutustumisvaiheessa.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt