
Citroën ë-C4 – Kompakti täyssähköauto arkiseen mutta ei arktiseen ajoon
Kelin kylmeneminen syö tämän Citroënin toimintamatkaa reilusti. Perusajosuorituksista se suoriutuu tavanomaisissa oloissa kiitettävästi.
Alkuun sisältövaroitus: tämä Citroënin sähköauto saattaa aiheuttaa kuljettajassa raivokohtauksia. Raivarit liittyvät tapaan, jolla auton toimintamatka ilmaistaan. Lähtökohtana on keskikulutusta mittaava WLTP, joka on ë-C4 mallin kasvojenkohotuksen jälkeen varsin mainiot 400 kilometriä. 50 kilometriä lisää entiseen verrattuna, mikä on sinänsä todella hyvä asia.
On kuitenkin lähes sietämätöntä, että Citroënilla pitää käyttää tästä Stellantis-konsernin valmistamasta akustosta yli 50 prosenttia, jotta jäljellä olevan kilometrimäärän arvio olisi edes jollain lailla kohdallaan. Ajotietokoneen näyttämä on alkuun siis tolkuttoman ylioptimistinen, mikä tietenkin hankaloittaa reitinsuunnittelua.
Nettokapasiteetiltaan 51 kilowattituntinen akusto tarjoaa käytännössä noin 300 sadan kilometrin matkan, kun ollaan syksyisen lämpimässä kelissä. Se on aivan kelpo lukema, mutta kun seuraa auton kulutusmittaria, niin toimintamatka lyhenee todella nopeasti. Talvella tämän ilmiön ärsyttävyys tietenkin vain korostuu, kun kylmässä toimintamatka jää muutenkin lyhyemmäksi.
