Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käyttötesti

Citroën e-C3 Max 44kWh – Latausnopeus tuottaa karvaan pettymyksen – Käyttötestin osa 4

Keskilatausnopeus välillä 20-80% on jäänyt 30 kilowatin tietämille. Se on heikko esitys ja pistää miettimään, onko auton laturissa jotain vikaa.

19.11.2025 Tuulilasi

Pieniakkuisella sähköautolla pikalatausnopeus on keskeinen ominaisuus – toki kaikki riippuu autoilijan tarpeista. Moni työmatkasähköautoilijahan ei käytä pikalatausasemia oikeastaan koskaan – autolla ajetaan töihin, harrastuksiin ja kaupoille. Akun saa aina ladattua yöllä täyteen omakotitalon taloussähköllä. Helppoa ja halpaa.

Mutta jos edes toisinaan tulee tarvetta liikkua pidemmälle kuin akun toimintamatka riittää, ripeä pikalataus olisi oikein kiva juttu. Vähintään 100 kW:n latausteho alkaa olla nykyautoissa vakio: sellaista Citroën e-C3:llekin esitteissä luvataan.

Tämä on kuitenkin osoittautunut toiveuneksi. Kesällä hellekelillä ajetulla moottoritiereissulla e-C3 suostui ottamaan virtaa vastaan 40 kW:n tahtia. Loppukesän ja syksyn viileämmillä keleillä eri operaattoreiden pikalatureilla on käyty säännöllisesti – yleensä akun varaustason ollessa 20-30% hujakoilla – mutta edes hetkellisesti emme ole päässeet yli 40 kW:n lukemiin.

Yleensä keskilatausnopeus välillä 20-80% on jäänyt 30 kilowatin tietämille. Se on heikko esitys ja pistää miettimään, onko auton laturissa jotain vikaa. Tämä selvinnee, kun edessä on pian määräaikaishuolto.

Citro'en e-C3 -sähköauton mittaristo
Niin se vain on, että sähköautokin kaipaa toisinaan huoltoa – ei kuitenkaan öljynvaihtoa, vaikka mittaristo sellaisesta vihjaakin.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt