Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Vertailu

Citroën C5 X vs. Volkswagen Arteon – Tyylikkäät farmarit haastavat SUV-autot – "Arjen luksusta elämään"

Citroën C5 X vs. Volkswagen Arteon. Jos katumaasturit alkavat kyllästyttää, muitakin vaihtoehtoja onneksi on. Voimalla Tuulilasin toimituksen otimme nyt parivertailuun kaksi eleganttia farmariveljestä.

20.4.2023 Tuulilasi

Jos totta puhutaan, nykyisessä SUV-villityksessä ei ole mitään järkeä. Möhkälemäinen katumaasturi on painava ja aerodynaamisesti kehno. Jos tavoitteena on energiatehokkuus ja päästöjen vähentäminen, kehnompaa korimallia ei ole olemassakaan.

Silti autoteollisuus on keskittynyt viimeisen vuosikymmenen ajan juuri tähän autoluokkaan. Virallisen selityksen mukaan siksi, että asiakkaat nimenomaan haluavat tällaisia autoja. Hyvä näkyvyys ohjaamosta ulos ja ketterä kapuaminen kyytiin ovatkin SUV-autojen aivan kiistattomia etuja.

Hieman vähemmän ääntä on pidetty siitä tosiasiasta, että autotehtaat voivat tehdä SUVeilla paremmin rahaa kuin pienemmillä autoilla. Auton ostajat ovat valmiita maksamaan enemmän isommasta, muhkeammasta autosta. Tämä on yksinkertaista markkinapsykologiaa. Valmistuskustannuksissa erot ovat aika pieniä, joten kun SUVien kauppa käy, viivan alle jää väkisinkin enemmän.

Autoilun sähköistymisen aikakaudella SUVien valmistukselle on toki myös tuotantoteknisiä syitä. Akut ovat painavia ja vievät paljon tilaa, joten ne on järkevintä sijoittaa pohjalevyyn. Tämä tekee autosta korkeamman, joten SUV on luonteva 2020-luvun korimalli.

Tällä kertaa halusimme vertailuun kuitenkin jotain ihan muuta. Farmarihenkiset autot ovat Suomessa olleet vuosikymmenien ajan erittäin suosittuja. Niitä myydään edelleen, ja miksipä ei myytäisi – matala kori luo edellytykset mainiolle ajettavuudelle ja asialliselle polttoaineen kulutukselle. Käytännöllisen malliseen ruumaan mahtuvat isonkin perheen tavarat.

Otimme parivertailuun kaksi tyylifarmaria, joista tuoreempi tapaus – viime vuonna myyntiin tullut Citroën C5 X – asettuu jonnekin crossovereiden ja farmareiden välimaastoon. Auto on muotoilullisesti omintakeinen, mutta hyvin onnistuneella, ranskalaisen elegantilla tavalla.

Vastinparikseen uuden sukupolven Iso Kissa sai tutun Volkswagen Arteonin: tämä mallihan on ollut myynnissä jo vuodesta 2017 lähtien. 2020 se koki faceliftin ja viime syksynä sai vihdoin sisuksiinsa lataushybriditekniikan. Alkuperäinen viistoperämalli on pudonnut Suomen maahantuontiohjelmasta ja nykyään meillä myydään vain virtaviivaista – ja kiistattoman tyylikästä – Shooting Brake -versiota.

Arteon on saatavilla ainoastaan lataushybridinä. Citroën C5 X:ää on myynnissä myös perinteisellä bensakoneella, mutta tässä vertailussa mukana on luonnollisesti töpseliversio.

Ihan halvoista autoista ei ole kysymys: molempien hinnat alkavat viitosella. Isompien perheautojen kohdalla tämä alkaa tosin olla jo varsin tavanomaista. Kovaa on ollut inflaatio automaailmassa. Ne katteet, ne katteet...

Mitään myyntitykkejä vertailuautomme eivät ole Suomessa olleet. Arteonia myytiin viime vuonna vain 141 kappaletta. Citroën C5 X näki päivänvalon harvinaisen hankalassa markkinatilanteessa, ja kilpiin saatiin syksyllä 167 yksilöä.

Citroën C5 X – "Ohjaamo on toimintoineen hyvin tavanomainen, mikä on vain hyvä asia"

53 967 €

Plug-in 225 Shine Pack Launch Ed.

Moottori: Rivi-4, bensiini, turbo + sähkö

Iskutilavuus: 1598 cm3

Yhteisteho: 165 kW (225 hv)

Yhteisvääntö: 360 Nm

Voimansiirto: Etuveto, 8-v. automaatti

0−100 km/h: 7,8 s

Huippunopeus: 233 km/h

Yhd. EU-kulutus: 1,3 l/100 km

WLTP-sähkökantama: 55 km

Kenelle?

Lapsiperheelle tai tien päällä paljon aikaa viettävälle kuljettajalle. Näitä ei tule joka kadunkulmassa vastaan. Arjen luksusta elämään.

Kuljettajan oloissa ei ole moitteen sijaa. Ohjaamossa on mukavaa väljyyttä ja penkit ovat hyvät. Ohjauspyörän säätövarat ovat vallan anteliaat.

Citroën C5 X tekee vaikutuksen laadukkaalla olemuksellaan. Ohjaamoon ja kuljettajan ergonomiaan on panostettu. Advanced Comfort -istuimet ovat erittäin mukavat ja ratin säätövarat sen verran anteliaat, että ajoasennosta saa moitteettoman. Ohjausakselin suojakuori tulee vähän turhan lähelle kaasujalan polvea, mutta jalan saa kyllä soviteltua luontevaan asentoon.

Shine Pack Lauch Edition -varusteversion ohjaamoilmettä sopii kiitellä. Citroën kurottaa C5 X:llä kohti premium-luokkaa.

Hallintalaitteiden osalta C5 X on yllättävän tavanomainen – ja tämähän on vain hyvä asia. Mitään takavuosien citroënmaista kikkailua ei ole harrastettu. Jos ja kun tarkoituksena on viedä asiakkaita muilta merkeiltä, ratkaisu on ehdottoman järkevä.

Citroënin 12-tuumainen kosketusnäyttö on teräväkuvainen, tosin peruutuskamera on ns. likaantuvaa sorttia. Valikoiden logiikan oppii nopeasti.

Ohjaamonäkymää hallitsee 12-tuumainen tietoviihdejärjestelmä, joka on läheistä sukua monille PSA-perheen uutuuksille. Valikoiden logiikka on hieman omintakainen, mutta helposti opittavissa.

Jos Citroën takavuosina pyrki erottautumaan muista mitä omintakeisimmilla ratkaisuilla, sellaisesta ei ole enää tietoakaan. C5 X:n ohjaamo on toimintoineen hyvin tavanomainen, mikä on vain hyvä asia.

Keskinäytön "kotisivu" on personoitavissa, joten jokainen voi valita siihen itselleen tärkeimmät asiat. Sama pätee mittaristonäytön ajotietokoneeseen.

Tänne mahtuu kyytiin vaikka aikuinen. Tilaa on hyvin ja jopa reisitukea löytyy. Kolmen lapsen kanssa voi matkustaa pidemmällekin.

Takapenkeillä on hyvin tilaa, kuten isossa autossa olla pitääkin. Tavaratilan vetoisuudeksi luvataan 485 litraa, mutta jostain syystä kontti vaikuttaa paljon pienemmältä.

Lataushybridissä joutuu luonnollisesti tinkimään tavaratiloista perusmalliin verrattuna, mutta 485 litraa tässäkin pitäisi olla. Kontti vaikuttaa kuitenkin luvattua pienemmältä.

Volkswagen Arteon – "Vaikka kattolinja kaartuu voimakkaasti alas, edes 180-senttisen jakaus ei mene takapenkillä sekaisin"

55 895 €

Shooting Brake R-Line Business 1.4 TSI

Moottori: Rivi-4, bensiini, turbo + sähkö

Iskutilavuus: 1395 cm3

Yhteisteho: 160 kW (218 hv)

Yhteisvääntö: 400 Nm

Voimansiirto: Etuveto, 6-v. DSG-automaatti

0−100 km/h: 7,8 s

Huippunopeus: 222 km/h

Yhd. EU-kulutus: 1,4 l/100 km

WLTP-sähkökantama: 56 km

Kenelle?

Hänelle, joka haluaa ns. ajajan auton. Arteon on kuin hansikas kädessä. Harmillista, että VW:n hybriditekniikka ei mahdollista nelivetoversiota.

Volkswagen Arteon on ohjaamoilmeeltään spartalaisempi kuin kilpailijansa. Eräistä yksityiskohdista, kuten perinteisen mallisesta vaihteenvalitsimesta, huomaa että tämän auton perusrakenteella alkaa jo olla ikää. Läheistä sukulaisuutta Volkswagen Passatin kanssa ei voi olla huomaamatta: yleisolemus ja monet käyttökytkimet ovatkin lähes yksi yhteen sisarmallin kanssa.

Ohjaamon yleisilme on viileän pelkistetty, lähes spartalaisen oloinen. On tietenkin makuasia, millaisesta sisustuksesta itse kukin tykkää.

Keskikonsolin ja ohjauspyörän tunnottomat hipaisukytkimet pilaavat muuten laadukasta tunnelmaa. Onneksi VW-konserni on myöntänyt virheensä ja aikoo luopua hipaisukytkimistä tulevaisuudessa. Tämän hetken autonostaja joutuu kuitenkin vielä sopeutumaan näiden näppäinten tavattoman huonoon käytettävyyteen. Tietoviihdenäytön käyttö on onneksi kehittynyt jo kohtuulliselle tasolle.

Arteonin vakiovarusteiset ErgoComfort-penkit ovat erinomaiset ja ratin säätövarat kohdallaan. Täyssähköisten jakkaroiden lisähinta on 1500 euroa.

Vakiovarusteinen ErgoComfort-istuin on oikein hyvä ja tässäkin autossa ajoasennon saa juuri mieleisekseen, kun ratin säätövaroissa ei olla turhaan kitsasteltu.

Vaikka kattolinja kaartuu voimakkaasti alas, edes 180-senttisen jakaus ei mene takapenkillä sekaisin. Keskipaikalla jalkoja joutuu sovittelemaan.

Takamatkustajilla on lokoisaa. Vaikka Shooting Brake -korimallin kattolinja viistää loivasti alaspäin, pääntila ei lopu kesken. Takakontissa korin mataluus – ja hybriditekniikan vaatima tila – valitettavasti näkyvät: 455 litraa on aika vähän.

Tavaratilat: 455 litraa on keskiverto tulos – ja näin ison auton kohdalla oikeastaan ihan minimisuoritus. Tyylikkäillä muodoilla on toki hintansa. Joka tapauksessa tänne mahtuu enemmän tavaraa kuin C5 X:ään.

Tien päällä Citroën C5 X osoittautuu ajettavuudeltaan erinomaiseksi. Auto on suuntavakaa ja kohtuullisen tunnokas ohjaukseltaan; kesärenkailla tilanne olisi totta kai vielä parempi.

Arteonin digimittaristo on vakiovarusteinen ja erittäin selkeä. Ja totta kai monipuolisesti muokattavissa, kuten tapana nykyään on.

Etenemistä niin maantiellä, kaupungissa kuin (lumisella) sorallakin leimaa eräänlainen vaivattomuus ja helppous. Ajamista ei tarvitse sen kummemmin ajatella: tämä on hyvän auton tunnusmerkki. Vauhdikkaaseen kaarreajoon C5 X:ää ei tietenkään ole suunniteltu, kun kyse on tavallisesta perheautosta. Tiukemmin kantatessa korin sivuttaisliikkeitä ei voi olla huomaamatta.

VW:n tietoviihdenäytön logiikka ja toiminnollisuus ovat parantuneet alkuajoista, mutta kosketusnäytön tunnottomuus jaksaa ärsyttää. Arteonin digimittaristo on vakiovarusteinen ja erittäin selkeä. Ja totta kai monipuolisesti muokattavissa, kuten tapana nykyään on.

Citroënin omintakeinen mukavuusjousitus osoittaa toimivuutensa. Auto selvittää pahemmatkin töyssyt pehmeän eleettömästi, eikä alustasta kuulu ikäviä kumahduksia. Jarrupoljintuntumaa pitää sen sijaan torua; se on jokseenkin epämääräinen.

Mittaristo näyttää hieman sekavalta, mutta itse asiassa kaikki informaatio on selkeästi esillä. Näkymää voi muokata mieleisekseen.

Hybridivoimalinjan yhteisteho on 225 hummaa, mikä riittää tekemään C5 X:stä juuri sopivan ripeän kulkijan.

Arteon on taattuun VW-tyyliin todella täsmällinen ja nautinnollinen ajettava. Suoritus on vielä piirun verran Citroëniakin parempi. Auton suuntavakaus on huippuluokkaa. Muuttuvavälityksinen ohjaus toimii kaikissa nopeuksissa hienosti. Jousitus on tömäkämpää sorttia kuin C5 X:ssä, mutta epämukavuuden puolelle ei silti eksytä.

Jarrutuntuma on lineaarinen ja täsmällinen, mikä ei ole jarrutusenergiaa talteenottavissa nykyhybrideissä mitenkään itsestäänselvää.

Arteonin voimalinja on tuttua VW-standardia: 1,4-litrainen bensiinimoottori, kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto ja niiden välissä sähkömoottori. Voimalinjan toiminta on jalostunut varsin sulavaksi. 218-hevosvoiman yhteisteho on sopusoinnussa auton olemuksen kanssa.

Vanhan liiton vaihdekeppi paljastaa Arteonin malli-iän armotta. Taannoisen päivityksen yhteydessä rattiin lisättiin hipaisukytkimiä, mitä on vaikea käsittää: eivätkö insinöörit itse kokeile näitä käytännössä?

Valot

Citroën C5 X

Ledit ovat vakiona Shine-varustetasosta alkaen. Lähiledit ovat vain kohtalaiset. 3 luksin kantama on 86 m ja keilan leveys 50 metrissä 27 m.

Arvosana 3/5

Kauko­valot ovat nekin vain kohtalaiset. 3 luksin kantama yltää 192 metriin ja keilan leveys 150 metrissä on 25,52 m.

Arvosana 3/5

Volkswagen Arteon

Matrix-ledit (lisävaruste) ovat varsin hyvät. Kolmen luksin kantama on 102,25 m ja keilan leveys 50 metrissä 27 m.

Arvosana 4/5

Kauko­valot ovat myös hyvät. Kolmen luksin kantama on 237 metriä ja keilan leveys 150 metrissä 29,95 m. Häikäisyriski on kohtalainen.

Arvosana 4/5

Kulutus

Citroën C5 X

Teho: 225 hv

Vääntö: 360 Nm

0−100 km/h: 7,8 s

Huippunopeus: 233 km/h

CO2-päästöt: EU-yhdistetty 30 g / km.

Polttonestesäiliön tilavuus 40 l

Kulutuslenkit (+0) ajettiin ilman lataussähköä polttomoottorin voimin. Näin jokainen voi itse arvioida omien ajojensa kulutuksia. Sähköllä pääsimme 35 kilometriä.

Volkswagen Arteon

Teho: 218 hv

Vääntö: 400 Nm

0−100 km/h: 7,8 s

Huippunopeus: 222 km/h

CO2-päästöt: EU-yhdistetty 31 g / km

Polttonestesäiliön tilavuus 50 l

Kulutuslenkit (+0) ajettiin ilman lataussähköä polttomoottorin voimin. Näin jokainen voi itse arvioida omien ajojensa kulutuksia. Sähköllä pääsimme 33 kilometriä.

Kiihtyvyys

Kiihtyvyys 0-100 km/h (sekuntia)

Voimavaroiltaan paperilla hyvin tasaveroiset autot ovat tasaveroisia myös käytännön elämässä. Talvikelin ja kitkarenkaiden takia emme päässeet itse mittaamaan paikaltaan lähtöjä, mutta valmistajien ilmoittamat arvot ovat uskottavia.

C5 X: 7,8 s

Arteon: 7,8 s

Ohituskiihtyvyys 80-120 km/h (sekuntia)

Molemmat autot ovat voimavarojensa suhteen turvallisia ohitustilanteissa. Autot kiihtyvät rivakasti ja lineaarisesti, eikä suomalaisten nopeusrajoitusten puitteissa minkäänlaista hyytymistä näissä vauhdeissa esiinny.

C5 X: 5,1 s

Arteon: 5,3 s

Mitat ja massat

Mitat (mm)

Pituus (mm):

C5 X 4805, Arteon 4866

Leveys:

C5 X 1865, Arteon 1871

Korkeus:

C5 X 1485, Arteon 1450

Akseliväli:

C5 X 2785, Arteon 2839

Raideleveys edessä:

C5 X 1595, Arteon 1587

Raideleveys takana:

C5 X 1600, Arteon 1575

Maavara:

C5 X 194, Arteon 138

Massat (kg)

Omamassa:

C5 X 1797, Arteon 1814

Kokonaismassa:

C5 X 2185, Arteon 2290

Perävaunu jarruin:

C5 X 1350, Arteon 1600

Perävaunu jarruitta:

C5 X 750, Arteon 750

Mittausten mukaan

Mittarivirhe

Todellinen nopeus 100 km/h:

C5 X 105, Arteon 106

Melu

80 km/h edessä (dB):

C5 X 63, Arteon 65

Jarrutusmatka

Jarrutusmatkoja ei mitattu kitkarenkaiden ja talvikelin takia.

Renkaat

C5 X: Nokian Hakkapeliitta R5 SUV 215/65 R17

Arteon: Continental Viking Contact 7 235/45 R18

Loppuarvostelu

Ajettavuus (pisteet)

Maantie

C5 X 9,2; Arteon 9,3

Mutkatie

C5 X 8,9; Arteon 9,4

Kaupunki

C5 X 9,2; Arteon 9,2

Ohjaus

C5 X 8,8; Arteon 9,3

Jousitus

C5 X 9,4; Arteon 9,1

Melu

C5 X 9,3; Arteon 9,2

Yhteensä

C5 X 9,1; Arteon 9,3

C5 X

Yleisarvosanaksi annamme yhdeksikön. Aikuinen kuljettaja osaa arvostaa C5 X:n pehmeää, silti ryhdikästä ajettavuutta. Ohjauksen tunnokkuus riittää normikuskille. Pitkäliikkeinen ja pehmeä jarrupoljin on hieman epämääräinen, mutta siihen tottuu.

Arteon

Tunnokas ja täsmällinen. Siinä tärkeimmät havainnot Arteonin ajettavuudesta. Suuntavakaa maantielaiva, jolla on ilo ajella myös mutkateillä, miksei kaupungissakin. Jousitus on napakanpuoleinen, mutta mistään kivireestä ei ole kysymys.

Tilat (pisteet)

Etutilat

C5 X 9,2; Arteon 9,2

Takatilat

C5 X 8,8; Arteon 8,9

Tavaratila

C5 X 7,6; Arteon 8,3

Yhteensä

C5 X 8,5; Arteon 8,8

C5 X

Kun auto on 4,8 metriä pitkä, tilaa sopii ollakin. Etupenkit ovat mainiot ja tunnelma on avara. Myös takapenkeillä on mukava matkustaa – jopa reisitukea on jonkin verran tarjolla. Lataushybridiversiossa pitäisi olla 485 litraa tavaratilaa, mutta tila vaikuttaa selvästi tätä pienemmältä.

Arteon

Etupenkeillä viihtyy pidemmänkin tovin – ergonomiaan on panostettu. Takapenkit ovat niin ikään hyvät, lapsiperhekäytössä suorastaan ruhtinaalliset. Vaikka auton kattolinja kaartuu matkustamon kohdalla jo alaspäin, jakaus ei silti osu kattoverhoiluun. 455-litrainen tavaratila nielee yllättävän hyvin rompetta.

Kulutus (pisteet)

Testikulutus/mitattu

C5 X 8,6; Arteon 8,7

Sähkökantama/mitattu

C5 X 7,7; Arteon 7,6

CO2-päästöt (WLTP)

C5 X 9,5; Arteon 9,5

Yhteensä

C5 X 8,6; Arteon 8,6

Ilmastokerroin x 1,5

C5 X 4,3; Arteon 4,3

Turvallisuus (pisteet)

Jarrut

C5 X 8,7; Arteon 9,3

Ääritilanteet

C5 X 8,5; Arteon 9,3

EuroNCAP-törmäystesti

C5 X 8,7; Arteon 9,5

Valot ja näkyvyys

C5 X 8,4; Arteon 9,0

Yhteensä

C5 X 8,6; Arteon 9,3

Suorituskyky (pisteet)

Ohituskiihtyvyys

C5 X 9,2; Arteon 9,1

Moottorin ominaisuudet

C5 X 9,3; Arteon 9,3

Kiihtyvyys

C5 X 9,0; Arteon 9,0

Vaihteisto

C5 X 9,2; Arteon 9,1

Yhteensä

C5 X 9,2; Arteon 9,1

C5 X

225 hv ja 360 Nm vääntöä (hydridijärjestelmän yhteisteho) on ihan tarpeeksi tämän sorttiselle autolle. Maisema vaihtuu riittävän rivakasti. Nollakelissä ajetulla testilenkillä pääsimme sähköllä 35 kilometriä. Sähkön loputtua bensaa paloi 6,5 l/100 km.

Arteon

Kun ajoakussa on virtaa, järjestelmä tuottaa 218 hevosvoimaa ja 400 Nm vääntöä. Arjen suorituskyky on siis kunnossa – myös sähkön loputtua. Testilenkillä pääsimme pelkällä sähköllä 33 km. Bensankulutus tämän jälkeen 6,2 litraa satasella.

Voittaja on Volkswagen Arteon

1. sija 9,0 pistettä

Arteon on laadukas, ominaisuuksiltaan tasapainoinen auto. Lievästi arkinen, mutta ihmekös tuo, kun on omaa sukuaan Passat.

2. sija 8,8 pistettä

Citroënin jousitusosaaminen tekee vaikutuksen. C5 X on erittäin miellyttävä ajettava. Suuria heikkouksia ei oikeastaan ole.

Aika aikaansa kutakin

Volkswagen Arteonin perusrakenne on vuodelta 2017, joten testivoittajamme lienee markkinoilla enää vuoden kaksi. Sitten taitaa käydä niin, että tämän monellakin tapaa hienon auton elinkaari tulee päätökseensä. Emomalli Passatin valmistus jatkunee vielä Slovakian Bratislavassa, mutta Arteonille ei ole luvassa lisäaikaa. Sulavalinjaisen liuskaperän korvaajaksi on tulossa ID.Aero – tällä nimellä projektia ainakin nyt kutsutaan. Sähköistymisen vallankumous etenee vääjäämättä.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt