
Citroën C5 X – Lataushybridi, joka erottuu massasta edukseen
Nyt voimme huokaista helpotuksesta. Vihdoinkin Citroënin mallistossa on riittävän omintakeinen auto.
Jotain tällaista on jo ehditty odottaa. Nimittäin Isoa Kissaa. Muistattehan vaikkapa CX:n ja XM:n? Nuo olivat niitä Isoja Kissoja. Samoin C6. Citroënin mallistosta on jo pitkään puuttunut selkeä lippulaiva. Uusi C5 X paikkaa tämän aukon. Kun pituutta on 4,8 ja akseliväliä 2,8 metriä, autoa kehtaa sanoa isoksi.
C5 X:n korimallia on vaikea määritellä. Jonkinlaisesta fuusiosta on nimittäin kysymys. Autossa on farmarin ja katumaasturin piirteitä, mutta kori on kuitenkin henkilöautomaisen matala, mistä kiitos: noita korkeita kopperoita liikkuu teillämme jo aivan liikaa. Keulan ilme on kuin elokuvalavasteista karanneella isolla hyönteisellä: ajovalot on pilkottu paloiksi ja viety kauas laidoille. Myös kaikenlaista pokkausta ja taivutusta on riittämiin. Auton merkkiä olisi mahdoton arvata, ellei tuttu Citroënin logo komeilisi keulan keskellä.


Ohjaamossa vallitsee odotetun futusristinen tunnelma. Varsinainen mittaristo on verraten pieni, mutta keskinäyttö sitävastoin valtava. Kaikkia toimintoja ei onneksi hallita sormen hipaisuilla. Esimerkiksi lämmityslaitteen ja radion ohjaamiseen käytetään perinteisiä kierrettäviä säätimiä.
Etuistuimet ovat muhkeat, mutta eivät onneksi niin pehmeät kuin isoissa Citikoissa takavuosina. Koeponnistus takapenkillä tuottaa iloisen yllätyksen: tilaa on hyvin, varsinkin jaloille. Pitkällä matkustajalla pää voi hipoa kattoa, mutta minkään sortin ahtaudesta ei voi todellakaan puhua.
X5 on ladattava hybridi. Voimalinjassa on 1,6-litrainen bensaturbo ja sähkömoottori, jotka tuottavat yhdessä 225 hevosvoiman tehon ja 360 newtonmetrin väännön. Automaatissa on kahdeksan pykälää. Kun ajoakku on latingissa, meno on juuri niin eleetöntä kuin olettaa saattaa. Valmistaja lupaa normin mukaiseksi sähköiseksi toimintamatkaksi 55 kilometriä, mutta me ylsimme leppeässä kesäkelissä tyypillisesti 45–50 kilometrin suoritukseen.


Hurjan muotoilun ja hyvien tilojen ohella uuden Citikan suurimmaksi valttikortiksi voi nostaa alustan toiminnan. Jousitusta kutsutaan nimellä Citroën Advanced Commfort Active. Käytännössä tämä tarkoittaa elektronisesti ohjattuja iskunvaimentimia. Citroën on jo aiemmin tehnyt kokeiluja tällä alueella, ja nyt resepti alkaa olla kohdillaan. Kun ajotilaksi valitsee Comfortin, tuntuma tien pintaan on vähän lelluva, mutta nimenomaan myönteisessä mielessä. Kulussa on samaa makua kuin kaasunestejousituksessa. Tätä valmistaja on tietysti tavoitellutkin. Ei X5 nyt mikään Citroën XM:n tapainen taikamatto ole, mutta sulava menijä kuitenkin. Tavallisesta poikkeavan ajotuntuman viimeistelee ohjaus, joka on kauniisti sanottuna tarkka, mutta tunnoton. Koska ratti on kevyt käännellä, sitä tulee temmottua helposti liikaa. Pienen totuttelun jälkeen kurvailu sujuu kuitenkin mallikkaasti. Pitää vaan muistaa, että pelkät sormivoimat riittäävät ohjastamiseen. Hartiat saavat tässä autossa lepopäivän.


Citroën C5 X Plug-in Hybrid 225 ëEAT8
- Moottori Rivi-4, bensiini, turbo+sähkömoottori
- Iskutilavuus 1 598 cm3
- Yhteisteho 165 kW (225 hv)
- Yhteisvääntö 360 Nm
- Voimansiirto Etuveto, 8-v. automaatti
- 0−100 km/h 7,8 s
- Huippunopeus 233 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,3 l/100 km
- CO2-päästöt 30 g/km
- Mitat Pituus 4 805 mm, leveys 1 865 mm, korkeus 1 485 mm, akseliväli 2 785 mm, tavaratila 485 l
- Omamassa 1 797 kg
- Plussaa Mukava jousitus, Hyvät tilat
- Miinusta Omituinen ohjaustuntuma
- Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 51 389 €, Mallisto alkaen: 36 214 €
Kenelle?
Jos haluaa erottua massasta autovalinnan avulla, niin tässä on lyömätön tarjous. Kaikki kanssaliikkujat ovat ihmeissään: mikä ufo tuo on?
