Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

Citroën C5 Aircross vaimentaa teiden epätasaisuuksia

Citroën C5 Aircrossiin on jälleen tullut pieniä muutoksia. Pikkuparannukset ovat miellyttävästi oikeansuuntaisia.

3.7.2023 Tuulilasi

Citroënin koko olemus perustuu nykyisin taas entistä tiukemmin mukavuuden ympärille, ja hyvä niin. Kesäksi C5 Aircrossista saadaan Suomeen tuoreutus, jossa ennen kaikkea pistokehybridiversion sähköinen toimintamatka pitenee.

Perustaltaan C5 Aircross ei ole muuttunut. Perusrakenne, akseliväli, päämitat ja tekniikka ovat vanhoja tuttuja. Uutta C5 Aircrossissa on keulan muotoilu, johon on tuotu uudenlaista täsmällisyyttä. Ajovalojen ja etumaskin korostelinjat piirtyvät nyt yhtenäisinä yli keulan, jonka alaosan ilmanottoaukot ovat nyt paremmin toimivat. Takana led-takavalot ovat entistä erottuvammin muotoillut.

Citroën panostaa istuimiin. Uudistetut mukavuusistuimet ovat onnistuneet, mutta reisituen pituuden säätöä niihin ei saa edes rahalla.
Takana on kolme erillistä istuinta. Jalkatilat jäävät keskinkertaisiksi.

Tekniikaksi hinnastosta voi valita joko 130-heppaisen bensaversion tai samantehoisen dieselin, molemmat automaatteina. Ehdottomasti kiinnostavin versio on kuitenkin pistokehybridi. Se on ryhdikäs 225-heppainen perheauto, jonka mukavuus tien päällä on omaa luokkaansa, ainakin tässä hintaluokassa.

Meikäläisittäin tunnetut karkeapintaiset ja huonokuntoiset tiet ovat omiaan korostamaan sitä, mitä tien päällä tapahtuu: muodostuuko matkasta rentouttava kokemus vai ei? C5 Aircross -plugarin erinomaisuus nojaa juuri matkustusmukavuuteen. Sen leppoisuutta lisääviä ominaisuuksia ovat onnistuneet jousitussäädöt, hyvät istuimet ja toimiva kognitiivinen ergonomia. Tienpintojen epätasaisuuksien vaimennus on C5 Aircrossissa toteutettu sähköohjauksesta vapaalla tavalla, eli käytännön mukavuutena toteutuva kokemus on teknisesti sisäänrakennettu valtavirrasta poikkeaviin heilahduksenvaimentimiin.

Auto nielee todella nätisti erilaisia kuhmuja, kuoppia, nimismiehenkiharaa ja mukulakivipätkiä, ja sisätilat pysyvät hiljaisina vielä moottoritienopeuksissakin. Teiden poikittaiset saumat auto kuitenkin tunnistaa selkeinä. Varsinaista taikamattofiilistä ei synny, sillä auton pitää tänä päivänä vastata myös erilaisiin alustan dynaamisuusvaatimuksiin. Kokonaisuus on neutraali ja helppo hallittava.

Ohjaamossa on uusi keskikonsoli ja isompi kosketusnäyttö, joka on kognitiivista ergonomiaa ajatellen entistä paremmin sijoitettu. 12,3 tuuman digimittaristo tulee vakiona.
Perusmuodossaan 460-litraisen tavaratilan välipohjan alta paljastuu piilolokero, johon latausjohtokin mahtuu.

Ajotiloja pistoke-Sitikka tarjoaa kolme: sähkö, hybridi ja urheilullinen. Lisäksi käyttöliittymää selaamalla esiin saa E-save –ajotilan, jolla sähköä saadaan säästettyä keskustojen siirtymiin. Sähköistä toimintamatkaa järjestyy WLTP-standardin mukaan nyt 65 kilometriä, sillä ajoakku on kapasiteetiltaan entistä suurempi, 14,2 kWh (netto 12,9 kWh). Koeajolla tästä toteutui koleassa kevätsäässä 44–50 kilometriä.

Plugarin ahkera lataaminen kannattaa. Kun auto oli piuhan päässä aina parkissa seisoessaan, pääsimme omalla ajosuoritteella noin yhden litran kulutuksiin. Auton pitkän ajan keskikulutuslukema oli 5,5 litraa sadalla, eli bensarohmuksi se ei muutu missään tilanteessa.

Ohjaustuntumaltaan C5 Aircross on kevyenpuoleinen, mutta samalla ohjaus palauttaa aktiivisesti ja pyörien suunta on helppo hahmottaa. C5 Aircross on omillaan pitkillä siivuilla, kun autossa saa nauttia suuntavakaasta etenemisestä.

10-tuumainen värikosketusnäyttö on integroitu siististi kojelautaan.

Citroën C5 Aircross on plugarina eräänlainen löytö tasaisen harmaassa perustarjonnassa. Mukava, hiljainen, tiloiltaan joustava ja kohtuullisen suorituskykyinen auto höystettynä tolkullisella hinnalla ja taloudellisilla ajokilometreillä.

Harry Kuurio

Plussaa

  • Yleinen mukavuus

  • Hiljainen matkustamo

Miinusta

  • Niukahkot taka-jalkatilat

  • Ei nelivetoversiota saatavilla

Citroën C5 Aircross

PHEV 225 Shine Business ë-EAT8

Moottori R4, bensiini, turbo, +sähkömoottori

Iskutilavuus 1 598 cm3

Yhteisteho 165 kW (225 hv) / 5 500 r/min yhteisvääntö 360 Nm / 500–2500 r/min

Voimansiirto Etuveto, 8-portainen aut.

0−100 km/h 8,7 s

Huippunopeus 225 km/h

Yhd. EU-kulutus 1,4 l/100 km

CO2-päästöt 32 g/km

Mitat Pituus 4 500 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 670 mm, akseliväli 2 730 mm, tavaratila 460-600-1 510 l, tankki 43 l

Omamassa 1 770 kg

Kenelle?

Citroën C5 Aircross on ennen kaikkea perheauto, mutta myös erilaisten aktiiviharrastajien joukko saattaa löytää tästä Sitikasta monia miellyttäviä ominaisuuksia.

Koeajettu auto vakiovarustein:

46 398 €

Mallisto alkaen: 39 441 €

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt