
Citroën C5 Aircross vaimentaa teiden epätasaisuuksia
Citroën C5 Aircrossiin on jälleen tullut pieniä muutoksia. Pikkuparannukset ovat miellyttävästi oikeansuuntaisia.
Citroënin koko olemus perustuu nykyisin taas entistä tiukemmin mukavuuden ympärille, ja hyvä niin. Kesäksi C5 Aircrossista saadaan Suomeen tuoreutus, jossa ennen kaikkea pistokehybridiversion sähköinen toimintamatka pitenee.
Perustaltaan C5 Aircross ei ole muuttunut. Perusrakenne, akseliväli, päämitat ja tekniikka ovat vanhoja tuttuja. Uutta C5 Aircrossissa on keulan muotoilu, johon on tuotu uudenlaista täsmällisyyttä. Ajovalojen ja etumaskin korostelinjat piirtyvät nyt yhtenäisinä yli keulan, jonka alaosan ilmanottoaukot ovat nyt paremmin toimivat. Takana led-takavalot ovat entistä erottuvammin muotoillut.


Tekniikaksi hinnastosta voi valita joko 130-heppaisen bensaversion tai samantehoisen dieselin, molemmat automaatteina. Ehdottomasti kiinnostavin versio on kuitenkin pistokehybridi. Se on ryhdikäs 225-heppainen perheauto, jonka mukavuus tien päällä on omaa luokkaansa, ainakin tässä hintaluokassa.
Meikäläisittäin tunnetut karkeapintaiset ja huonokuntoiset tiet ovat omiaan korostamaan sitä, mitä tien päällä tapahtuu: muodostuuko matkasta rentouttava kokemus vai ei? C5 Aircross -plugarin erinomaisuus nojaa juuri matkustusmukavuuteen. Sen leppoisuutta lisääviä ominaisuuksia ovat onnistuneet jousitussäädöt, hyvät istuimet ja toimiva kognitiivinen ergonomia. Tienpintojen epätasaisuuksien vaimennus on C5 Aircrossissa toteutettu sähköohjauksesta vapaalla tavalla, eli käytännön mukavuutena toteutuva kokemus on teknisesti sisäänrakennettu valtavirrasta poikkeaviin heilahduksenvaimentimiin.
Auto nielee todella nätisti erilaisia kuhmuja, kuoppia, nimismiehenkiharaa ja mukulakivipätkiä, ja sisätilat pysyvät hiljaisina vielä moottoritienopeuksissakin. Teiden poikittaiset saumat auto kuitenkin tunnistaa selkeinä. Varsinaista taikamattofiilistä ei synny, sillä auton pitää tänä päivänä vastata myös erilaisiin alustan dynaamisuusvaatimuksiin. Kokonaisuus on neutraali ja helppo hallittava.


Ajotiloja pistoke-Sitikka tarjoaa kolme: sähkö, hybridi ja urheilullinen. Lisäksi käyttöliittymää selaamalla esiin saa E-save –ajotilan, jolla sähköä saadaan säästettyä keskustojen siirtymiin. Sähköistä toimintamatkaa järjestyy WLTP-standardin mukaan nyt 65 kilometriä, sillä ajoakku on kapasiteetiltaan entistä suurempi, 14,2 kWh (netto 12,9 kWh). Koeajolla tästä toteutui koleassa kevätsäässä 44–50 kilometriä.
Plugarin ahkera lataaminen kannattaa. Kun auto oli piuhan päässä aina parkissa seisoessaan, pääsimme omalla ajosuoritteella noin yhden litran kulutuksiin. Auton pitkän ajan keskikulutuslukema oli 5,5 litraa sadalla, eli bensarohmuksi se ei muutu missään tilanteessa.
Ohjaustuntumaltaan C5 Aircross on kevyenpuoleinen, mutta samalla ohjaus palauttaa aktiivisesti ja pyörien suunta on helppo hahmottaa. C5 Aircross on omillaan pitkillä siivuilla, kun autossa saa nauttia suuntavakaasta etenemisestä.

Citroën C5 Aircross on plugarina eräänlainen löytö tasaisen harmaassa perustarjonnassa. Mukava, hiljainen, tiloiltaan joustava ja kohtuullisen suorituskykyinen auto höystettynä tolkullisella hinnalla ja taloudellisilla ajokilometreillä.
Harry Kuurio
Plussaa
Yleinen mukavuus
Hiljainen matkustamo
Miinusta
Niukahkot taka-jalkatilat
Ei nelivetoversiota saatavilla
Citroën C5 Aircross
PHEV 225 Shine Business ë-EAT8
Moottori R4, bensiini, turbo, +sähkömoottori
Iskutilavuus 1 598 cm3
Yhteisteho 165 kW (225 hv) / 5 500 r/min yhteisvääntö 360 Nm / 500–2500 r/min
Voimansiirto Etuveto, 8-portainen aut.
0−100 km/h 8,7 s
Huippunopeus 225 km/h
Yhd. EU-kulutus 1,4 l/100 km
CO2-päästöt 32 g/km
Mitat Pituus 4 500 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 670 mm, akseliväli 2 730 mm, tavaratila 460-600-1 510 l, tankki 43 l
Omamassa 1 770 kg
Kenelle?
Citroën C5 Aircross on ennen kaikkea perheauto, mutta myös erilaisten aktiiviharrastajien joukko saattaa löytää tästä Sitikasta monia miellyttäviä ominaisuuksia.
Koeajettu auto vakiovarustein:
46 398 €
Mallisto alkaen: 39 441 €
