
Citroën C3 Aircross ei olekaan pieni – Koeajo paljasti pikkujättiläisen vahvuudet ja heikkoudet
C3 Aircross on erittäin pätevä perheauto. Matkustamo on auton ulkomittoihin nähden yllättävän tilava.
Citroën C3 Aircross yllättää tiloillaan – pieni ulkoa, iso sisältä
Voiko pieni auto olla iso? Ja missä menee pienen ja suuren kokoluokan välinen raja? Näitä asioita pohdin, kun ajelin viikon Citroën C3 Aircrossilla. Eihän tämä Citikka oikeastaan kovin pieni ole, sillä se on 4,4-metrinen – siis jotenkuten keskimittainen.
Tiettyä pikkujättiläisen tunnelmaa tämä Citroën kuitenkin säteilee. Harvassa ovat ne tämän kokoluokan autot, jossa mahtuu istumaan kaksi 190-senttistä henkilöä peräkanaa. Citikka selvittää tämän käytännön ihmiskokeen kiitettävin arvosanoin. Takapenkin hyvät tilat selittyvät sillä, että C3 on melko korkea, 164-senttinen. Tuo mitta mahdollistaa pystyn istuma-asennon edessä ja takana, jolloin takapolvitilaa syntyy kuin itsestään.
C3 Aircross sopii selkävaivaisille ja tilaa arvostaville autoilijoille
Aircross tarkoittaa Citroënin slangilla nimenomaan korkeaa koria, joten tämä asia ei tullut varsinaisena yllätyksenä. Tätä Citikkaa voi suositella lämpimästi niille ihmisille, joilla selkä tuppaa olemaan kipeä tai ainakin jäykkä. Aircrossiin on ketterä kavuta, ja sen kyydistä on helppo laskeutua alas. Jännänä tietona kerrottakoon, että tämä Aircross on myynnissä myös seitsenpaikkaisena versiona!
Koeajoautossamme oli lisävarusteena harmaa erikoisväri, jolla on hauska nimi: Mercury. Tämän ja parin muun erikoisvärin yhteydessä katto on värjätty mustaksi. Tämä on ovela esteettinen kikka, sillä musta katto saa auton näyttämään todellista matalammalta.



Koeajo paljastaa: Aircross on mukavuuden mestari, vaikka moottori murisee
Ranskalaiset autot ovat yleensä erittäin miellyttäviä ajaa. Niin on myös tämä Aircross. Vanhaan aikaan näitä gallialaisia pidettiin vähän liian löysinä, mutta sittemmin ranskattaret ovat napakoituneet selvästi. Perinteisen pitkäliikkeistä ja hyvin vaimennettua jousitusta ei ole kuitenkaan hukattu mihinkään. Aircross nielee kuopat ihailtavan tyylikkäästi. Suuntavakaus on erinomainen, samoin ohjaustuntuma.
Ajamamme Aircross oli Max-versio. Tuo tarkoittaa hyvää varustelua. Mainittakoon nyt vaikkapa ohjauspyörän lämmitys, pysäköintitutkat ja peruutuskamera.
Aircrossin moottori on monista Citikoista ja Peugeoteista tuttu 1,2-litrainen kolmipytty. Siitä lähtee turbon avustuksella 136 hevosvoimaa. Bensakoneen tukena on sähkömoottori, ja hybridijärjestelmä on itselataavaa tyyppiä. Pieni turbomylly on luonteeltaan erittäin nöyrä, sillä 230 newtonmetrin huippuvääntö on käytössä jo kierrosluvulla 1 750 r/min.


Plussaa
- Hyvät tilat 
- Miellyttävä ajettavuus 
Miinusta
- Moottorin karkea käyntiääni  
