Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Minun autoni

Citroën 2 CV vm. 1972 – ”Liikenteessä peukutetaan ja moikkaillaan – Parkissa ihmiset jäävät kyselemään autosta ja kertovat omia kokemuksiaan Rättäristä”

2 CV ei ole vain auto, se on harrastus, hauskanpitoa ja ystävien tapaamista.

Päivitetty 27.2.2024 – Alkuperäinen julkaisu 21.12.2023
27.2.2024 Tuulilasi

Kaikilla hyvillä tarinoilla on mieleenpainuva alku, kuten Anne Fridell osaa kertoa.

– Olin 1960-luvun alussa ensimmäisellä luokalla, ja perhetutullamme oli ”iso kissa” eli Citroën DS. Auto oli valkoinen ja niin hieno, että se jätti minuun lähtemättömän vaikutuksen. Matkaan lähtiessään se nousi maasta ja irtautui höyhenen lailla kevyesti liikkeelle. Ajattelin tuolloin, että sitten kun minusta tulee iso, niin ostan tuollaisen auton.

Lapsuuden unelma on toistaiseksi jäänyt toteutumatta.

– Aikaa on kulunut, enkä vieläkään ole saanut DS:ää. Mutta joka kerta kun sellaisen näen, herättää DS minussa ihailua ja unelmointia.

Citroën 2 CV -maailmankokouksia Anne Fridellillä on takana jo yksitoista.
Anne Fridell kertoo olleensa 11:ssä Citroën 2 CV -maailmankokouksessa.
Citroën 2 CV -harrastajien kokoontumisajot suuntaavat joskus kauaksikin Suomesta, tänä vuonna oltiin Sveitsissä.
Joskus kokoontumisajot suuntaavat kauaksikin Suomesta, tänä vuonna oltiin Sveitsissä.

Huolenpito

”Kori maalattiin vuonna 2011 lukuun- ottamatta ovia, jotka odottavat kunnostamista. Myös Naatin istuimet kaipaavat vielä hieman parantelua.”

Toteutumatonta unelmaa on paikannut Citroënin toinen, hieman maanläheisempi auto, jonka kaikki tunnistavat. Se on 2 CV, eli Rättäri.

– Rättäriin eli Sätkään pääsin tutustumaan erään sukulaiseni kautta. Auton ääni ja habitus herätti minussa heti lämmintä ihastusta ja mielenkiintoa. Sitten 1980-luvun lopulla tutustuin koulukaveriini, jolla oli Rättäri. Teimme sillä yhteisen matkan Sveitsin 2 CV-maailmankokoukseen vuonna 1991 ja Nurmekseen pari vuotta myöhemmin. Harkitsin jo tuolloin vakavasti oman kulkineen hankkimista. Lopulta se löytyi kesällä 1994 Helsingin Malmilta. Ja niin kolo Citroën-kaihoisassa sydämessä oli paikattu. Tunteella.

Auton historia on hyvin Anne Fridellin tiedossa.

– Autoni on otettu käyttöön 1972 ja vuonna 1976 sille on tehty muutoskatsastus. Vanha auto, simppeli moottori, ohuet pellit. Minun aikanani autoa on huollettu säännöllisesti ja korjattu moneen otteeseen. Mieheni on hyvä näissä asioissa. Varaosia saa sekä Killan kautta että muilta harrastajilta, ja voihan niitä tilata myös ulkomailta.

Sattumukset

"Matkalla Ruotsin maailmankokoukseen kaasuttimen jousi katkesi. Naatin kierrokset nousivat huippuunsa ja vauhti vain kiihtyi..."

Citroën 2 CV:n ohjaamoa voi luonnehtia spartalaisen pelkistetyksi – mutta toimivaksi.
Ohjaamoa voi luonnehtia spartalaisen pelkistetyksi – mutta toimivaksi.
Citroën 2 CV: Naatti-nimi syntyi puolivahingossa.
Naatti-nimi syntyi puolivahingossa.

Vappuajot

Rekisterikilpi vaihdettiin joitakin vuosia sitten, koska edellinen päättyi neloseen. Se oli huono numero katsastusta ja vappuajelua silmällä pitäen.

Sätkä on kesäauto, joka seisoo talvet autotallissa.

– En raski rääkätä moottoria talvipakkasilla, eikä maantiesuolakaan tee hyvää sen hipiälle. Ajokausi alkaa yleensä vappuajelulla jonnekin lähiseudulle. Kausi päättyy rätinsulkeisiin loka-marraskuussa. Silloin kokoonnumme ja vietämme yhteisen juhlahetken.

Persoonallisella autolla on persoonallinen nimi.

– Naatti-nimi tuli ihan vahingossa. Vein 2000-luvun alussa autoni kaverilleni huoltoon. Moottoria oli huollettu ja autolla oli tehty pari hääkuljetusta. Se oli sinänsä ihan kiva juttu. Mutta kun hain autoni kotiin, niin sen ”reppupeppuun” oli teipattu nimi Naatti. Aluksi se harmitti, sillä olin ajatellut antaa autolle nimeksi Nantes. Nantes on oranssi porkkanalajike. Nantes on toki myös kaupunki Ranskassa, ja autokin on ranskalainen. Mutta nyt olen tottunut Naatti-nimeen. Jotkut jopa kutsuvat minua nimellä Naattianne.

Tunnustus

”Useimmiten liikenteessä peukutetaan ja moikkaillaan. Parkissa ollessa ihmiset kyselevät ja kertovat omia kokemuksiaan Rättäristä.”

Citroën 2 CV:n reppupeppu mahdollistaa omistajalleen autossa nukkumisen.
Reppupeppu mahdollistaa omistajalleen autossa nukkumisen.
Citroën 2 CV:n uniikki keulamaskotti pysyy paikallaan magneetin avulla.
Uniikki keulamaskotti pysyy paikallaan magneetin avulla.

Arvostus

”Mikäli Naattia huolletaan ja pidetään hyvässä kunnossa, sen arvo säilyy. En ole koskaan ajatellut sen myymistä tai mikä sen hinta olisi. Rättäreiden hinnat vaihtelevat suuresti.”

– Sain ajokortin 18-vuotiaana. Isälläni oli Mersu, jolla alkuun ajelin. Aika luksusta. Ensimmäinen oma autoni oli Saab 96. Se oli kiva, rattivaihde ja vapaakytkin.

– Liikenteessä harmittaa se, että joidenkin on päästävä ohi, vaikka ajan rajoitusten mukaisesti. Ja sitten he jäävät eteeni ajelemaan. Joskus sivutieltä joku singahtaa eteen huomatessaan, että tulossa on ”vain Rättäri”. Se on joskus aiheuttanut vaaratilanteita. Useimmiten kuitenkin liikenteessä peukutetaan ja moikkaillaan. Parkissa ollessa usein ihmiset jäävät kyselemään autosta ja kertovat omia kokemuksiaan Rättäristä.

– Teetin itselleni Rättisitikka-sormuksen, jonka valmisti kultaseppämestari Pia-Mari Jull. Hän laittoi sen näyttelyynsä saatesanoin: Voiko Rättisitikan rakastajalle olla oma sormus? Voi, kunhan se valmistetaan tilauksesta uniikkityönä.

Sormus voi viestiä rakkaudesta ihmiseen tai omaan juttuun. Mikä sinun oma juttusi on? Tärkeimmät viestit voi kertoa myös korulla.

Annen juttu on Rättäri.

0,6 l

Citroënin päivitetty AZKA-moottori otettiin käyttöön vuoden 1979 keskivaiheilla. Pikkubokserin iskutilavuus on tarkalleen 602 cm3.

Citroën 2 CV ei ole koskaan mässäillyt moottoritehoilla tai suorituskyvyllä – mutta yllättävän kestävä sen voimanlähde kyllä on.
2 CV ei ole koskaan mässäillyt moottoritehoilla tai suorituskyvyllä – mutta yllättävän kestävä sen voimanlähde kyllä on.
Citroën 2 CV:n lyhdyt ovat nykymittapuulla ehkä tehottomat, mutta toisaalta – polttimon pystyy vaihtamaan kuka tahansa.
Halogeenit vai ledit? No eivät kummatkaan. Nämä lyhdyt ovat nykymittapuulla ehkä tehottomat, mutta toisaalta – polttimon pystyy vaihtamaan kuka tahansa.

Maailmanluokan kerho

Suomen 2 CV Kilta ry on perustettu jo vuonna 1962, ja se on Suomen vanhin automerkkikerho. Useilla paikkakunnilla toimii Killan jäsenten muodostama paikallinen toimintayksikkö, jota kutsutaan jaokseksi. Killan huomattavan jäsenmäärän perustana on aktiivinen toiminta, ja itsenäinen jaostoiminta on merkittävä tekijä Killan toiminnassa.

Ensimmäinen ”1st International Meeting of 2 CV Friends” järjestettiin Suomessa vuonna 1975 Puumalan Pistohiekalla. Tapahtuma oli menestys, sillä paikalle saatiin houkuteltua peräti nelisensataa Rättäriä ympäri maailmaa. Suomen kokouksesta alkoi maailmankokousten perinne, joka on jatkunut katkeamatta. Kahden vuoden välein järjestettävän 2 CV-maailmankokouksen osallistujamäärä oli suurimmillaan Ranskassa vuonna 2011, kun mukana oli noin 7000 autokuntaa. Suomessa on pidetty 10. maailmankokous Nurmeksessa vuonna 1993, jolloin paikalla oli runsaat tuhat autokuntaa. Kuluvan vuoden järjestyksessään 24. maailmankokous järjestettiin Sveitsissä 25.-30.7.2023.

Citroën 2 CV:tä eli Rättäriä on valmistettu vuosien 1948–1990 välillä yli 3,8 miljoonaa kappaletta.
Rättäriä on valmistettu vuosien 1948–1990 välillä yli 3,8 miljoonaa kappaletta.

Citroën 2 CV vm. 1972

  • Moottori B2 edessä, bensiini
  • Iskutilavuus 602 cm3
  • Teho 22 kW (29 hv) / 6 750 r/min
  • Vääntö 39 Nm / 4 000 r/min
  • Voimansiirto Etuveto, nelinopeuksinen manuaalivaihteisto
  • 0-100 km/h 33,5 s
  • Huippunopeus 110 km/h
  • Kulutus 5,4 l/100 km
  • CO2-päästöt 125 g/km
  • Mitat Pituus 3 830 mm, leveys 1 480 mm, korkeus 1 600 mm
  • Akseliväli 2 400 mm
  • Omamassa 560 kg
  • Tankki 20 l
  • Hinta 5 000–25 000 €
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt