Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Koeajo

BMW i4 M50 xDrive – Voima olkoon kanssanne – Tämä urheilullinen neliveto ei jää tien tukkeeksi ja Tesla Model 3 tuntuu harjoituskappaleelta – Katso video

Täyssähköinen i4 on yksi BMW:n suosituimmista malleista. Sporttiversio M50 on vimmaisuudestaan huolimatta sivistynyt menopeli.

17.4.2025 Tuulilasi

Mallin suosiolle löytyy selkeät perusteet: se paketoi BMW:n ostajien arvostamat ominaisuudet, kuten mainion ajettavuuden, suorituskyvyn ja laadukkaan viimeistelyn. BMW i4:n ajettavuus on itse asiassa suorastaan erinomainen – ohjaus on jämäkkä, tarkka ja BMW:lle tyypillisesti hyvin palautetta antava.

Ajettavaksihan näitä autoja tehdään, joten miksipä juuri tähän asiaan ei panostettaisi? Kysymys voi kuulostaa banaalilta, mutta kaikki autonvalmistajat eivät selvästikään ajattele näin. BMW:llä tämä perusasia kuitenkin ymmärretään, ja myös osataan toteuttaa. Tehtaan Motorsport-osaston tuunaama nelivetoinen i4 M50 on mainio esimerkki juuri tästä.

Katso Tuulilasin koeajovideo

Koeajetussa versiossa oli M-logojen ja M-värimaailman lisäksi rutkasti tehoa (544 hv), mukautuva sport-ohjaustehostin sekä adaptiivinen urheilualusta.

Maantiellä auto on mukavan vakaa, mutta vasta mutkateillä sen urheilullinen luonne pääsee kunnolla esiin. Jousitus suodattaa tien epätasaisuudet tehokkaasti. Ohjaustuntuma säilyy erinomaisena myös kitkarenkailla. Tavan tallaajakin voi erehtyä pitämään itseään loistokuskina; niin hienosti auto tottelee komentoja.

BMW i4 M50:n ohjaamoilmettä on modernisoitu. Vaihdekeppi on korvattu keskikonsolin pienellä kristallisella vivulla.
Ohjaamoilmettä on modernisoitu. Vaihdekeppi on korvattu keskikonsolin pienellä kristallisella vivulla.
BMW i4 M50:n M-koristeet ja punaiset jarrusatulat paljastavat, että nyt on luvassa vähän tulisempaa kyytiä.
M-koristeet ja punaiset jarrusatulat paljastavat, että nyt on luvassa vähän tulisempaa kyytiä.
BMW i4 M50:n takalasin yläreunasta saranoitu takaluukku aukeaa isosti ja kätkee sisälleen asialliset 470 litraa tavaratilaa.
Takalasin yläreunasta saranoitu takaluukku aukeaa isosti ja kätkee sisälleen asialliset 470 litraa tavaratilaa.

Sähköauton suorituskyky on vakuuttava, suorastaan ylenpalttinen: M50-versio kiihtyy 0–100 km/h alle neljässä sekunnissa. Se haastaa helposti jopa BMW:n omat polttomoottoriset huippumallit. Välittömästi käytössä olevan huiman vääntömomentin (795 Nm) ansiosta tämä auto todellakin lähtee valoista kuin se kuuluisa hauki rannasta.

Kuljettajan paikalla viihtyy. Ajoasennosta saa erinomaisen; penkki on oikein hyvä istua ja ratti on Bemarille tyypilliseen tapaan todella mukava pideltävä, eivätkä sen säätövarat lopu kesken.

Takamatkustajien tiloja ei sen sijaan voi kehua. Ahdasta on. Kattolinja laskeutuu matalaksi, mikä pienentää oviaukon korkeutta, ja jo keskimittaisen matkustajan on muistettava varoa päätään. Lisäksi lattian keskellä kulkeva "kardaanitunneli" vie osan jalkatilasta; sen tarve sähköautossa johtuu akun sijoittelusta.

Latausominaisuuksiltaan BMW i4 tarjoaa maksimissaan 205 kW:n tehon, ja talviolosuhteissakin se yltää pikalatauksessa 120–130 kW:n keskitehoihin. Nollakelissä käytännän toimintamatkaa on noin 400 kilometriä – jos käyttää vauhtipoljinta säästeliäästi.

BMW i4 M50:n kuljettajan konttorissa kaikki mallillaan. Ajoasennosta saa erinomaisen.
Kuljettajan konttorissa kaikki mallillaan. Ajoasennosta saa erinomaisen.
BMW i4 M50:n taakse laskeutuva kattolinja ei ehkä haittaa alakouluikäisiä; aikuisia kylläkin.
Taakse laskeutuva kattolinja ei ehkä haittaa alakouluikäisiä; aikuisia kylläkin.

BMW i4 M50 xDrive

  • Moottori Kaksi sähkömoottoria
  • Teho/vääntö 400 kW(544 hv)/795Nm
  • Voimansiirto Neliveto, automaatti
  • 0−100 km/h 3,9 s
  • Huippunopeus 225 km/h
  • Akkukapasiteetti 81,3 kWh (netto)
  • Lataus ac/dc 11 kW/205 kW
  • Yhd. EU-kulutus 18,0 kWh/100 km
  • WLTP-toimintamatka 509 km
  • Mitat Pituus 4 783 mm, leveys 1 852 mm, korkeus 1 448 mm, akseliväli 2 856 mm, tavaratila 470 l
  • Omamassa 2 290 kg
  • Hinta Koeajettu auto vakiovarustein 67 810 €, Mallisto alkaen 56 420 €

Kenelle?

Suorituskykyistä, mutta samalla miellyttävää arkiautoa hakevalle. Esimerkiksi Tesla Model 3 on tähän autoon verrattuna kuin harjoituskappale.

Plussaa

  • Hieno ajettavuus

  • Ajantasainen sähkötekniikka

Miinusta

  • Ahdas takapenkki

  • Rapsakka hinta

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt