
BMW i4 M50 – sähköauto, joka näyttää ihan tavalliselta BMW Gran Coupélta
Normipäivä sähköautoilijan elämässä. Käytössä on tällä kertaa 544 hevosvoimaa. Tämä paholainen ei näytä lainkaan sähköautolta.
Miksi sähköautojen pitää näyttää sähköautoilta? Tätä pohdin, kun nautiskelin BMW i4:n kyydistä. Tämä paholainen ei nimittäin näytä lainkaan sähköautolta, vaan ihan perinteiseltä BMW Gran Coupélta. Olemus on tyylikkään matala.
Tuntuu, että sähköautojen maailmassa teholukemat ovat menettäneet merkityksensä, tai ainakin jonkinlaisesta inflaatiosta voidaan puhua. Tämän Bemun kaksi sähkömoottoria tuottavat yhteensä 544 hevosvoimaa. Vääntöä on käytössä 795 newtonmetriä. Lukemat ovat vaikuttavia, mutta sähköautolle aika tavanomaisia. Bensiinillä tai dieselillä tämmöisiin lukuihin pääseminen vaatisi aikamoista ruuvaamista.


Ajoimme Bemaria viime joulukuun pöperökeleillä. Aikamoista kiemurtelua se meno oli, jos kaasua painoi vähänkin enemmän. Luistonesto sai tehdä työtä korkeapaineella. Sähköautojen kohdalla ei muuten pitäisi puhua kaasupolkimesta, mutta mikään muukaan termi ei ole saavuttanut vakiintunutta asemaa. Itse ehdottaisin ajopoljinta tai voimapoljinta. No, ei varmaan mene läpi kansan keskuudessa.

Ajotila vaikuttaa BMW:n käytökseen selvästi. Kaasunvaste, ohjaustuntuma ja jousituksen toiminta muuttuvat nappia painamalla. Eco Pro optimoi kulutusta ja kaasunvaste on pehmeä. Paukkua kyllä löytyy voimansäätöpoljinta – eli siis perinteisemmin sanottuna kaasua – painettaessa, mutta polkaisun pitää olla hieman syvempi.
Varsinainen iloittelu alkaa silloin, kun vaihdevalitsimen viereisestä ajotilavalitsimesta napsautetaan päälle Sport. Kiihtyvyys on rajua, selkä liimautuu kiinni penkkiin väkisin ja niska on kovilla.

Sport-ajotilassa kiihdytystä säestää auton kaiuttimista tulviva äänimaisema, jota BMW kutsuu nimellä IconicSounds Electric. Musiikki on tietynlaista futuristista ujellusta, joka ryydittää kivasti auton katapulttimaista kiihtyvyyttä. Tällainen teknosoundi tuntuu sähköautossa paljon luontevammalta kuin joidenkin merkkien suosima keinotekoinen veekasin murina.
Teknopopin on kehitellyt BMW:lle leffasäveltäjä Hans Zimmer. Saksalaisherran kynästä ovat lähteneet monet ikimuistoiset tunnusmusiikit.

I4 painaa 2,3 tonnia. Lukema on rujo, mutta sähköautoille kovin tyypillinen. BMW:n alustaosaaminen näkyy siinä, että i4 ei tunnu niin kivirekimäiseltä kuin monet raskaan sarjan sähkösisaret. Alusta on oikeastaan aika mukava.
Tiloiltaan i4 on tyypillinen tämän kokoluokan BMW. Edessä on tilaa, mutta takana ei. Vaikka auto näyttää sedanilta, siinä on jättimäinen takaluukku. Ratkaisu on samantyyppinen kuin vaikkapa Skoda Octaviassa. Kattoon asti aukeavasta luukusta on helppo nostella tavaroita kyytiin.
BMW i4 M50
M50 Supercharged
Moottori Kaksi sähkömoottoria
Teho/vääntö 400 kW (544 hv) / 795 Nm
Voimansiirto Neliveto, 1-nop. automaatti
0−100 km/h 3,9 s
Huippunopeus 225 km/h
Akkukapasiteetti 83,9kW
Lataus AC/DC 11 kW/200 kW
Yhd. EU-kulutus 18,0 kWh
WLTP-toimintamatka 521 km
Mitat Pituus: 4 783 mm, leveys: 1 852 mm, korkeus: 1 448 mm, akseliväli: 2 856 mm, tavaratila: 470 l
Omamassa 2 290 kg
Plussaa Astronominen kiihtyvyys
Miinusta Liikaa painoa
Hinta Koeajettu auto vakiovarustein: 84 200 €, Mallisto alkaen: 62 100 €
Kenelle?
Tämä Bemari sopii todelliselle hifistelijälle, joka haluaa sähköautoltaan nautinnollista ajettavuutta, loputonta tehoreserviä ja mieleenpainuvaa tyyliä.
