
BMW 330e Touring vm 2022 maksaa yli kaksi kertaa Passatin verran – mutta mitä rahalla saa?
Lähes uudenveroisella hybridillä on ajettu vain 24 000 kilometriä. Pakko olla hyvä yksilö.
Keräsimme Tuulilasin käytettyjen autojen kimaraan erilaisia farkkuja – niillehän on tunnetusti aina ottajansa.
Koeajamamme Volkswagen Passat on reippaasti rullattu diesel. Se olisi lähtenyt mukaan todella halvalla, sillä tästä Volkkarista pyydettiin vain 13 900 euroa. Passatilla oli tosin ajettukin 253 000 kilometriä. Halusimme etsiä Passatin verrokiksi jonkun aivan toisenlaisen farkun.
Valinta osui Bemariin mallia 330 Touring 330E XDrive A. Tämä merkintä tarkoittaa ladattavaa hybridiä ja nelivetoa. Bemu oli vuodelta 2022, ja se oli melkoinen harvinaisuus, ensimmäiseltä omistajalta liikkeeseen tullut Suomi-auto, eli ei mikään Ruotsista tai Saksasta uitettu jälkituontiyksilö.
BMW:llä oli ajettu reilussa kolmessa vuodessa vain 24 000 kilometriä, eli se oli aika lailla uudenveroisessa kunnossa. Tyylin sopivasti myyntiesitteestä löytyi maininta, että tätä autoa oli käytetty merkkihuollossa.
Kun kyseessä on aivan selvästi ensiluokkainen vaihtoauto, kenellekään ei voi tulla yllätyksenä, että hintaakin on aika reippaasti. Tällä kertaa pyynti oli asetettu 33 690 euron lukemaan. Jos verrataan edellä mainittuun Passatiin, voisi hiukan tylysti todeta, että tämän Bemun hinnalla saisi kaksi Passatia, ja rahaa jäisi vielä reippaasti ylikin.


Hinnan lisäksi Passatin ja Bemun väliltä löytyy muitakin oleellisia eroja. Tärkein on tietysti ajokilometrimäärä. Molemmat ovat nelivetoisia, mutta BMW:n valttina on se, että voimalinjassa on sähköä.
Sähköistä toimintamatkaa BMW:lle luvataan 57 kilometriä, mikä on ihan mukava lukema. Jos autoa pystyy lataamaan kotona, hoituvat tyypilliset päivittäiset ajot pelkällä sähköllä. Vetomiehille kerrottakoon, että 330 ei ole mikään hissukka, sillä se ampaisee paikaltaan satasen vauhtiin 5,9 sekunnissa.


Bemu oli väriltään musta. Musta on tietyllä tapaa erittäin epäkäytännöllinen väri, mutta pakkohan se on myöntää, että huomattavan tyylikäs tämä 330 on – kunhan se vaan on puhdas!
Varusteita oli mukavasti, ja niistä mainittakoon sporttipenkit, parkkitutkat ja vakionopeudensäädin. Tiloiltaan tämä BMW ei ole läheskään niin avara kuin edellä mainittu halpis-Passatimme. Vuosien saatossa 3-sarjan Bemut ovat kuitenkin paisuneet kivasti – vielä 15 vuotta sitten Kolmoset olivat aikamoisia tiukkiksia erityisesti takatiloiltaan, mutta nyt asia on onneksi toisin.
BMW 330 Touring 330e XDrive a
- BMW 330 vm. 2022
- Moottori rIvi-4, bensiini, turbo + sähkömoottori
- Iskutilavuus 1 998 cm3
- Teho 185 kW (252 hv)
- Voimansiirto Neliveto, automaatti
- 0−100 km/h 5,9 s
- Huippunopeus 225 km/h
- Yhd. EU-kulutus 1,1 l/100 km
- CO2-päästöt 36 g/km
- Mitat Pituus 4 713 mm, leveys 1 827 mm, korkeus 1 442 mm.
- Omamassa 1 965 kg
- Hinta heinäkuussa 2025: 33 690 €, SAKA, Tuusula
Kenelle?
Jos haluaa oikeasti uudenveroisen vaihtoauton, niin nyt ovat speksit kohdallaan.

Käymme luistossa ain!
Olen tehnyt autotoimittajan töitä 40 vuoden ajan. Kuluneina vuosina automerkkien imagot ovat muuttuneet radikaalisti. Otetaanpa tarkasteluun nyt vaikka kolme saksalaista kärkimerkkiä, eli Audi, BMW ja Mercedes-Benz.
Vuonna 1985 BMW oli näistä merkeistä se särmikkäin. Bemujen takalasissa oli tarra, jossa luki ”Ajamisen iloa”. Karrikoidusti tällä tarkoitettiin sitä, että jos taidot riittivät, kuski saattoi viedä Bemuaan reippaassa sivuluistossa. Suomen talvessa Bemut olivat rattimiehellekin vaikeita pideltäviä.
Audi kuului alkuun etuvetopuolueeseen. Mutta 1980-luvulla Ingolstadtissa koettiin älynvälähdys, joka johti quattro-vallankumoukseen. Audeilla alettiin ajaa rallia ja voittaa mestaruuksia. Vähitellen Audin imago alkoi siirtyä arvokartalla lähelle BMW:n tonttia.
Mersu panosti konservatiivisuuteen. Riitti kun oli tähti keulalla ja diesel tulilla. Pitkää siivua, mukavaa kyytiä. Taksitolpalla tavataan. Nykyään myös F1-varikolla.