Tuulilasi

Megavalos mullistamassa autonvalmistusta: Vähentää sekä kustannuksia että päästöjä – tästä on kyse

Megavalos mullistamassa autonvalmistusta: Vähentää sekä kustannuksia että päästöjä – tästä on kyse
Megavaloksilla saavutetaan valtavia hyötyjä. Päästöt pienenevät ja valokset tuovat joustoa valmistukseen. Jotta megavaloksista on aitoa taloudellista hyötyä, pitää valoksen korvata mahdollisimman monta osaa.
Julkaistu: 1.4.2022

Alumiinista tehdyt megavalokset ovat mullistamassa autosuunnittelua ja -tuotantoa. Ideana on, että suurten valumuottien avulla luodaan painevalumenetelmällä jättivaloksia.

Jättimäiset painevalumuotit ovat uusi keksintö, sillä sellaisia ei vielä kymmenen vuotta sitten ollut edes olemassa. Teslaa voidaan pitää jättivaloksien pioneerina: Model Y:ssä hyödynnettään gigavaloksia jo nyt, sillä koko auton taka-apurunko koostuu yhdestä alumiinivaloksesta.

Tuulilasi jututti Volvolla työskentelevää Mikael Fermériä, joka on vastuussa Volvon Megacasting-ohjelmasta. Volvo­ on tullut samaan johtopäätökseen kuin Tesla, ja on voimakkaasti kehittämässä omia megavalutekniikoitaan.

Fermérin mukaan megavaloksilla saavutetaan valtavia hyötyjä: jopa 100 osaa voidaan korvata yhdellä jättivaloksella, kuluja saadaan leikattua pienemmän osatarpeen takia, valmistuksen päästöt pienenevät ja valokset tuovat joustoa valmistukseen. Jotta megavaloksista on aitoa taloudellista hyötyä, pitää valoksen korvata mahdollisimman monta osaa.

Fermér kertoo, että valokset tuovat joustoa myös pohjarakenteisiin ja eri autosegmenttien toteuttamiseen. Valumuotit ovat modulaarisia, ja isojen komponenttien muuttaminen on valujen ansiosta aiempaa edullisempaa. Volvon megavalokset ovat tulossa tuotantoon vuoden 2025 tienoilla.

1 kommentti