
Auton vaihto on ekoteko, jos vaihtaa pienempään – Olisitko sinä valmis samaan?
Autoleasingyritys Drivalia kysyi tuhannelta kuluttajalta, voisivatko he olla valmiita vaihtamaan autonsa pienempään ympäristö-ystävällisyyden vuoksi. 43 prosenttia olisi siihen valmis, 34 prosenttia ei.
Pienempi auto lähtökohtaisesti kuluttaa vähemmän polttoainetta kuin suurempi. Tieliikenteen Tietokeskuksen Liikenteen erityisasiantuntija Hanna Kalenoja, onko pienemmän auton hankinta ympäristöteko?
– Kyllä se ekoteko on. Varsinkin, jos ollaan hankkimassa uutta autoa, jolloin tuodaan omalla valinnalla tuoreempi auto autokantaan. Jos uusi auto kuluttaa litran tai puolitoista edellistä vähemmän, niin kyllä se vaikuttaa kokonaisuuteen paljon.
Eli tässä mielessä ei ole vielä kiire vaihtaa lataushybridiin tai sähköautoon?
– Moni kotitalous ei ehkä pysty tai halua tehdä niin suurta investointia, mitä siirtyminen uuteen käyttövoimaan edellyttäisi. Moni etsiikin edullisempaa vaihtoehtoa. Toki rahoitusratkaisuja on nykyään enemmän. Esimerkiksi yksityisleasingissä sähköisten voimalinjojen määrä on tilastojen mukaan jonkin verran korostunut.
A-segmentin autoja, eli kaikkein pienimpiä automalleja, rekisteröidään vuodessa vain 1,2 % kokonaismyynnistä. Tämä fakta ei tue sitä, että ihmiset olisivat ympäristöystävällisyyden nimissä ryntäämässä autokaupoille vaihtamaan pienempään.
– Niin, Suomessa myös B-segmentti on viime vuosina hieman pienentynyt. Katumaastureiden buumi on syönyt tätäkin kokoluokkaa aika lailla. Paha noita myyntitilastoja on kiistää. Tällainen on tilanne.
Ovatko autoilijoiden asenteet silti muuttumassa kohti ympäristöystävällisempää liikkumista?
– Jonkin verran. Mutta ehkä se näkyy juuri niin, että vaihdetaan auto hiukan vähemmän kuluttavaan, tankataan uusiutuvaa polttoainetta, tai muutetaan vähän omia ajotottumuksia. Paljon isompi asia olisi vaikkapa luopua autosta kokonaan ja vaihtaa joukkoliikenteeseen. Mutta kyllä pienilläkin teoilla merkitystä on, vaikka ne ovatkin sellaisia alimpien oksien hedelmiä.
Jos 43 % kyselyyn vastanneista olisi valmis vaihtamaan ympäristösyistä pienempään autoon, niin eikö auto olekaan suomalaisille enää sellainen statussymboli, jolla halutaan mahtailla naapurille?
– Kyllä tämä viesti on toistunut meidänkin tutkimuksissamme. Auto on monille yhä enemmän arjen liikkumisväline ja tapa kulkea päivittäin paikasta toiseen. Auto mahdollistaa arkisen elämän sellaisena kuin se on. En näe, että auto olisi suomalaisille mitään sellaista, jolla mahtaillaan tai pullistellaan tai luodaan identiteettiä. Autoja yksinkertaisesti tarvitaan.
Sähköautoilijan kulut
Seuraamme kesään asti espoolaisen sähköautoilijan käyttökuluja. Autona on Volkswagen e-Up vm. 2020. Autolla ajetaan sekalaista kaupunki- ja kehätie-ajoa. Lataussähkö (siirtomaksuineen ja veroineen) laskettu hinnalla 16 snt/kWh.
- 1 612 km
- 27,1 kWh/100 km = 4,34 € / 100 km
- Keskilämpötila -1 C
Upilla ajettiin 17.2. – 14.3. yhteensä 1712 km. Sähköä kului 437 kWh. Ajopäivien keskilämpötila oli -1 C. Autoa säilytettiin ulkona, eikä esilämmitystä käytetty.
Ps. Sähkönkäytön lisäverottaminen onkin sitten jo vähän vaikeampi juttu.