Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutiset

Viritettyjen autojen markkina kasvaa hurjaa vauhtia – Erikoismallien ja tuningin suosiota lisää porsaanreikä päästöjen mittauksessa

Erilaisten viritettyjen autojen ja jälkimarkkinaosien kaupan kokonaisarvon on arvioitu tuplaantuvan vuosien 2024 ja 2033 välissä. Markkinan kokonaisarvon arvioidaan nousevan noin 12 miljardiin euroon vuoteen 2033 mennessä.

Päivitetty 5.11.2024 | Alkuperäinen julkaisu 2.10.2024
5.11.2024 Tuulilasi

Kun ihmisten määrä maapallolla kasvaa, sitä vahvemmin näyttää kasvavan myös joidenkin tarve korostaa omaa erilaisuuttaan. Ja totta kai tämä näkyy tatuointien ja vaatetuksen lisäksi myös autoissa – jälkimmäisten kohdalla etenkin niissä kalliimmissa autoissa.

Kalliiden urheiluautojen valmistajat ovat jo pidempään rahastaneet maksukykyisiä asiakkaita tekemällä yhä vain pienempiä erikoiseriä; nykyisin jopa vain yhden kappaleen eriä (kts. Pagani alla). Niille löytyy helposti ostajia, eikä autosta pyydettävällä hinnalla näytä olevan merkitystä. Myös uusia piensarjoja tekeviä valmistajia on tullut viime vuosina lisää.

Eikä näillä arvokkailla erikoismalleilla hivellä tietenkään pelkästään ostajien egoa, erikoisempien autojen arvolla on tapana nousta ajan myötä – toisin kuin tavallisten autojen kohdalla käy.

Ihmisten erottautumisen tarpeen lisäksi virityspajat kukoistavat myös entistä tiukempien pakokaasumääräysten ansiosta.

Myös tuning-firmoilla menee kivasti, viritettyjä ja ehostettuja erikoismalleja pukkaa markkinoille ennätystahtia. Hyvästä esimerkistä käyvät mm. sellaiset firmat kuin ABT Sportsline ja Mansory.

Myös jälkimarkkinakauppa kukoistaa. Erilaisten viritettyjen autojen ja jälkimarkkinaosien kaupan kokonaisarvon on arvioitu tuplaantuvan vuosien 2024 ja 2033 välissä. Markkinan kokonaisarvon arvioidaan nousevan noin 12 miljardiin euroon vuoteen 2033 mennessä.

Ihmisten erottautumisen tarpeen lisäksi virityspajat kukoistavat myös entistä tiukempien pakokaasumääräysten ansiosta. Kun autotehtaat joutuvat vähentämään päästöjä moottoritehoa rajoittamalla, virityspajoja eivät samat säännöt koske. Tähän tosin ollaan jo jossain määrin Suomessakin puututtu alati tiukentuvan lainsäädännön avulla.

Mansory P9LM Evo 900 Cabrio

Makuasioista sopii kiistellä, etenkin tätä Mansoryn personoimaa Porsche 911 Turbo S Cabriota katsellessa. Mansory tunnetaan villeistä luomuksistaan, mutta aina näille autoille on ottajansa löytynyt. Hiilikuidusta on luotu sellaiset lisukkeet, ettei paremmasta/pahemmasta väliä. Moottoriakin on viritetty: tehoja 900 hv ja 1050 Nm.

Dragontt Hero

Jos olette miettineet, miltä Audi TT:n ja Lepakkoauton lempilapsi voisi näyttää, tässä on yksi vaihtoehto. Espanjassa Audi TT:hen suunniteltu korisarja hakee vertaistaan. Saksiovet kuuluvat luonnollisesti pakettiin. Ja auto on myös eko, kiitos nestekaasumoottorin.

Pagani Huayra Epitome

Pagani tunnetaan äärimmäisyyksiin menevänä autonvalmistajana, mutta vain tämän yhden ainokaisen käsivaihteisen autoyksilön tekeminen on silti kova teko – olkoonkin, että Huayran edeltäjän Zondan ja seuraajan, eli Utopian, sai/saa myös manuaalivaihteisena.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt