
Lada oli 1970-luvun idänkaupan ihme, joka jakoi kansan – Nämä muutkaan 70-luvun klassikot eivät unohdu – Oi niitä aikoja!
Ladan tuntevat kaikki, ja jokaisella meistä on tästä itäautosta vahvoja mielipiteitä – puolesta tai vastaan.
Italialainen nimekäs kommunistipoliitikko Palmiro Togliatti kuoli lomamatkallaan Neuvostoliitossa vuonna 1964. Mutta miten tämä anekdootti liittyy Ladaan? Aika suoraan, sillä venäläinen Toljattin kaupunki sai nimensä nimenomaan Togliattilta. Ja Toljattihan on Ladan kotipesä.
Ladan tuotanto alkoi 1970. Lada ei ollut suinkaan ensimmäinen Neuvostoliitossa valmistettu henkilöauto. Sitä ennen oli tehty mm. Pobedaa, Moskvitshia ja Volgaa. Ladan myötä Neuvosto-autojen tuotantomäärät nousivat kuitenkin ihan uudelle tasolle, ja vientikin alkoi vetää ihan kunnolla.
Ladan ensimmäinen malli oli 1200, joka myös koodilla 2101 tunnettiin. Lada oli vientimarkkinoita varten kehitetty nimi. Kotimaassaan auto tunnettiin VAZina tai Tsigulina. Ensimmäinen Lada perustui hyvin pitkälle Fiatin malliin 124, joka oli peräisin 1960-luvulta. Eli yhteyksiä Italiaan oli Palmiro Togliattin lisäksi muutenkin.
Lada 1200 oli toteutettu perinteisellä kaavalla: moottori edessä ja veto takapyörillä. Kori oli laatikkomainen ja omassa yksinkertaisuudessaan aika tyylikäs.
Henkilöautojen määrä Suomessa
1970 – 707 218
1971 – 748 013
1972 – 812 634
1973 – 888 252
1974 – 930 562
1975 – 989 835
1976 – 1 026 293
1977 – 1 068 585
1978 – 1 108 130
1979 – 1 161 948
Suomeen Lada saapui vuonna 1971. Maahantuojana toimi tietysti Konela, joka oli venäläisperäinen teknisen kaupan yritys. Ladaa markkinoitiin voimakkaasti. Käytössä oli mm. iskulause ”Lujaa laatua Lada”. Kauppa alkoi pian käydä vauhdilla, sillä Ladan paras valttikortti oli sen edullinen hinta. Ladaan pääsi käsiksi selvästi pienemmällä rahasummalla kuin vastaavan länsiautoon. Suomessa Ladasta tuli todellinen menestystarina, sillä se oli 1970-luvulla useaan otteeseen rekisteröintitilaston ykköspaikalla.
Lada herätti suomalaisissa voimakkaita tunteita. Merkki jakoi ostavan yleisön voimakkaasti kahtia. Jotkut kehuivat itätuotetta maasta taivaaseen, toiset taas kieltäytyivät koskemasta Ladaan kepilläkään. 1970-luku oli Suomessa ylipolitisoitunutta aikaa, ja Neuvostoliiton vaikutus maamme sisäisiin asioihin oli erittäin voimakasta. Tämä johti monenlaisiin lieveilmiöihin, joista yksi oli se, että poliisi, puolustusvoimat ja monet muut viranomaiset pakotettiin hankkimaan Ladoja käyttöönsä. Poliisilla Ladoja oli ns. siviiliautoina, eli ilman virallista maalausta ja majakoita katolla.
Mutta millainen Lada oli ajaa? Aika kolho tietenkin, koska sen alusta oli suunniteltu Neuvostoliiton karuja tieolosuhteita silmällä pitäen. Ladan ajoasento oli italialaistyyliin epämiellyttävä, sillä jalat jäivät ikävästi koukkuun, ja käsiä piti venytellä, jotta rattia pystyi pitelemään kunnolla. Vaikka auto oli aika kevyt, ohjaus oli piinallisen raskas käännellä. Kaasun annostelu oli vaikeaa, koska nilkan sai mukavaan asentoon vain painamalla polkimen reippaasti lattiaan.
Ja jos Ladan jätti hellepäiväksi aurinkoon, auta armias sitä isovenäläistä bukeeta, kauheaa tekstiilikemikaalin lemua.
Muistatko nämä 1970-luvun klassikot?
1. Datsun 100A

2. Saab 99

3. Ford Escort

4. Fiat 127

Tuulilasi 1973

Öljykriisi
Lähi-idän sodat ja kahnaukset saivat 1973 aikaan maailmanlaajuisen energiakriisin. OPECin öljyntuottajamaat julistivat vientikiellon Israelin tukijamaille. Öljyn hinta nelinkertaistui lyhyessä ajassa. Tämä merkitsi autoteollisuudessa "muskeliautojen" loppua. Ja vaikka valtaosa Suomen öljystä tuli Neuvostoliitosta, valtioneuvosto teki joulukuussa 1973 päätöksen polttoaineiden ja sähkön säästämisestä. Moottoriteille määrättiin 80 km/h kattonopeus ja moottoriurheilu kiellettiin kokonaan. Sisätilojen lämmitykselle asetettiin 20 asteen raja. Bensan säännöstelyyn ei kuitenkaan menty. Määräykset olivat voimassa toukokuun 1974 loppuun.
Valemuisto
amerikanraudat eivät olleet 70-luvulla lainkaan niin suosittuja kuin moni on muistavinaan. Kun Ladaa, joka olikin vuosikymmenen myydyin auto, lyötiin 70-luvulla kilpiin lähes 68 000 yksilöä, uusia Chevrolet Corvetteja ilmaantui ajoneuvorekisteriin kuusi (!) kappaletta. Amerikan-autojen osuus vuosikymmenen kokonaismyynnistä olikin vain 0,6 %. Esimerkiksi pelkästään Hillman/Sunbeam "Kostajaa" yksin myytiin enemmän kuin kaikkia jenkkiautoja yhteensä.
1970-luvulla...
Liikenneonnettomuuksissa kuoli 70-luvulle tultaessa yli 1 000 henkeä vuodessa. Nopeusrajoitukset alkoivat laajemmin yleistyä 1973, ja myös turvavöiden käyttöpakko etuistuimille (1975) paransi ajoturvallisuutta.
Piilofarmareiden aika päättyi uusien autojen osalta lakimuutokseen 1971. Verojen välttämiseksi henkilöautoja oli pitkään rekisteröity pakettiautoiksi erilaisilla istuinvirityksillä. Olemassa olevalla kalustolla toki ajeltiin läpi 70-luvun – ja näitä autoja oli paljon.