
Enää ei automobiilin polttoainetta tarvitse ostaa apteekista – Näin Suomesta tuli autoilijoiden maa
Vielä 1940-luvulla maassamme oli hyvin vähän autoja, mutta jo 50-luvulla autokanta alkoi kasvaa voimakkaasti. Näin autoilu Suomessa kehittyi viime vuosisadan alkupuoliskolla.
Ensimmäiset autot Suomessa nähtiin 1800-luvun lopussa; ne kuuluivat rikkaille venäläisille, jotka vierailivat silloisessa suuriruhtinaskunnassa. Varhaisin dokumentoitu havainto on elokuulta 1899, jolloin Hufvudstadsbladet-sanomalehti kirjoitti "moottorivaunun" liikkuneen Helsingin kaduilla ja "herättäneen yleisön keskuudessa uteliasta mielenkiintoa. Samoihin aikoihin myös Viipurin Uutissanomat oli tehnyt havainnon kadulla kiitävästä "automobiilivaunusta". Todennäköisesti autoja oli kuitenkin liikkunut Suomessa jo aikaisemminkin 1890-luvulla.
Autojen määrä lisääntyi pikku hiljaa ja autoja alettiin pian myös valmistamaan Suomessa. Ensimmäisenä todellisena Suomi-autona pidetään Tampereen Pellava- ja Rauta-Teollisuus Oy:n tehtaan omaan käyttöön 1907–1909 rakentamaa kuorma-autoa. Varhaisin nykypäiviin asti säilynyt auto on 1913 Mynämäellä valmistunut Korvensuu. Auto on näytillä Uudenkaupungin automuseossa.
Henkilöautojen määrä Suomessa
1940 – 8 824
1950 – 26 814
1960 – 183 409
Auton merkitys liikkumisen välineenä pysyi vähäisenä 1920-luvulle saakka. Sen jälkeen auto ei ollut enää suuri harvinaisuus edes maaseudulla. Varsinkin linja-autoliikenne kasvoi ja tuli tavanomaiseksi kulkumuodoksi.
Varsinaisesti Suomen autoistuminen käynnistyi sodan jälkeisinä vuosina ja löi lopullisesti läpi 1960-luvulla. Seuraavilla sivuilla käymme läpi eri vuosikymmenien merkittävimpiä automalleja sekä tärkeimpiä autoiluun ja liikenteeseen liittyneitä aiheita ja tapahtumia. Samaan aikakauteen liittyy myös autolehdistön synty: Tuulilasin ensimmäinen numero ilmestyi syyskuussa 1963.
Tiesitkö että...
Ensimmäisenä suomalaisen omistamana autona pidetään liikemies Victor Forseliuksen Benz Velo Comfortablea, joka tuli Lyypekistä Turkuun höyrylaivalla 2. toukokuuta 1900.
Suomen ensimmäinen autokauppias oli helsinkiläinen Sergei Nikolajeff jr., joka avasi myös autokorjaamon sisältäneen liikkeensä vuonna 1905.
Varhaista autoilua hankaloitti pitkään se, että bensiini oli ostettava apteekista.
Automobiililiikenteen järjestyssääntö vahvistettiin Helsingissä 1907 ja sen myötä auton ohjastamiseen piti hakea ajolupa katsastusmieheltä. Lahdessa lupaa alettiin vaatia 1908, Turussa 1910.