
Autoihin tulee 17v -lätkä – Liikenneministeri Lulu Ranne: ”Poikkeuslupakuskeja on liikenteessä aivan liikaa”
17-vuotiaiden nuorten ajamat kuolonkolarit ovat kiinnittäneet nyt poliitikkojenkin huomion ajokorttilain valuvikoihin. Muutoksia on alettu valmistella ja muun muassa yöaikaan ajaminen tullaan alaikäisiltä kieltämään.
Myös poikkeuslupamenettelyyn on tulossa muutoksia. Viime vuosinahan peräti 96 % ajokortin poikkeuslupaa 17-vuotiaana hakenut nuori on myös luvan saanut. Nurinkurisesti siis se on ollut poikkeus, jos korttia ei ole saanut.
Liikenneministeri Lulu Ranne (ps), kuinka paljon tällä hetkellä on näitä 17-vuotiaita poikkeuslupakuskeja liikenteessä?
– Aivan liikaa, niitä on myönnetty vuosittain noin 20 000 kappaletta. Määrät räjähtivät kasvuun heti Bernerin ajokorttiuudistuksen myötä 2018.
Millaisia muutoksia tähän nyt kaavaillaan?
– Uudistus toteutetaan useammassa vaiheessa. Ensin toteutetaan muutoksia, jotka on mahdollista saada voimaan viimeistään keväällä 2026. Tämä on jo pitkälle valmisteltuna. Tämän rinnalla on käynnistetty erillinen toimeenpanosuunnitelma, joka käsittelee nimenomaan poikkeuslupamenettelyä. Sitä muutetaan niin, että poikkeuslupa ei ole jatkossa automaatio.
Muutoksen on siis tarkoitus tulla voimaan vasta keväällä 2026, mikä tässä kestää?
– Kokonaisuuteen liittyy myös EU:n ajokorttidirektiivi, joka aikataulu on epäselvä, mutta joka pitää huomioida. Emme halua päällekkäistä byrokratiaa tai työtä.
Yöaikaan ajamisen kielto tulee koskemaan alle 18-vuotiaita; millainen merkintä heidän autoihinsa on tulossa? Vähän kuin vanha kasikympin lätkä?
– Autoihin tulee irrotettava "17 v"-lätkä. Tämä tarkentuu vielä ennen kuin esitys lähetetään lausunnoille kesätauon jälkeen.
Onko tämä poikkeuslupamenettely ollut mielestäsi hyvä asia? Jos sitä ei olisi nyt jo olemassa, puhuisitko näillä kokemuksilla sen puolesta?
– Ei sitä olisi mielestäni pitänyt tehdä ainakaan tässä muodossa. Kyllä jokainen vuosi lisää ikää tuo pääosin myös lisää järkeä ja vastuuntuntoa. 17-vuotiaiden poikkeusluvat ovat jatkossakin mahdollisia ja nuoret pääsevät liikkumaan koko Suomessa harrastuksiin, opiskelemaan ja töihin, mutta jatkossa se ei ole pääsääntö. Poikkeuslupien määrä on saatava selvästi laskuun. Lakimuutosten tavoite on saada nuorten liikennekuolemien ja vakavien onnettomuuksien määrä laskuun lisäämällä vaikuttavaa koulutusta, liikennekasvatusta ja rajoituksia. Nuorten ja lasten liikenneturvallisuus on itsellenikin henkilökohtaisesti tärkeä asia kolmen nuoren aikuisen ja yhden alakoululaisen äitinä.
Ps. Ajokortin voi nykyään saada vain kymmenellä ajotunnilla ja neljällä teoriatunnilla.