Tuulilasi

Audin tuotantoprosessi tongitaan pohjia myöten – viranomaisten luottamus rapistunut

1


Audin tuotantoprosessi tongitaan pohjia myöten – viranomaisten luottamus rapistunut

Saksan viranomaistaho KBA tulee tutkimaan Audin autojen kehitystyötä paikan päälle, asiat on tarkoitus penkoa perin pohjin. Reutersin mukaan tämä on merkki siitä, etteivät viranomaiset enää luota Audiin.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat All Over Press

KBA vastaa mm. uusien autojen hyväksynnästä ennen kuin ne menevät myyntiin. Se aloittaa tutkimuksensa Audin pääkonttorilla Ingolstadtissa tänään. Tarkoituksena on käydä läpi kehitysprosessin kaikki vaiheet.

”Meidän ehdoton tavoitteemme on puhdistaa ilmaa ympärillämme, ja aiomme tehdäkin sen, kun KBA tulee luoksemme”, sanoo Audin hankintajohtaja Bernd Martens, joka myös vastaa Audin sisäisestä tutkinnasta päästöskandaalin osalta.

Samaan aikaan, kun Volkswagenin dieselskandaali on painumassa hiljalleen taka-alalle, on Audi yhä ahtaammalla. Sen monista autoista uskotaan vielä löytyvän päästöjä väärentäviä ohjelmistoja. Pääjohtaja Rupert Stadlerkin pidätettiin epäiltynä petoksesta, häntä kuulustellaan edelleen.

Audin insinöörit uudelleentestaavat nyt lukemattomia moottorien ja vaihdelaatikkojen yhdistelmiä, että se saa uudet autot syyskuussa voimaan tulevan WLTP-standardin mukaisiksi. Audin mukaan työ on valtava ja syö paljon sen kapasiteettia.

Audilla uskotaan, että he saavat V-6-dieseliensä viimeiset testit valmiiksi heinäkuun aikana, minkä jälkeen se tulee raportoimaan KBA:lle kaikista epänormaaleista löydöksistä.

Audi kertoi viime kuussa, että se löysi omituisuuksia uusien A6- ja A7-malliensa Gen 2 evo -dieselmoottoreistaan, arvion mukaan noin 60 000 autossa oli laiton ohjelmisto. Audi lopetti saman tien autojen toimitukset jälleenmyyjille.

KBA on joutunut sekin rajun kritiikin kohteeksi, kun sen hyväksyntäprosessin on läpäissyt lukematon määrä lainvastaisia dieselautoja.

Julkaistu: 27.6.2018